شناسهٔ خبر: 137530 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سروری مطرح کرد؛

چرخش به سمت اروپایی‌های کدخدا محور یعنی باخت/لزوم تشکیل جلسه هیأت نظارت بر اجرای برجام

سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: تا دیروز که کدخدای اروپایی‌ها، آمریکا بود مگر می‌توان پذیرفت که اروپایی‌ها مقابل اراده آمریکایی‌ها قرار بگیرند؟ به اعتقاد بنده چرخش به سمت اروپایی‌های کدخدا محور یعنی باخت.

به گزارش «نماینده»، پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره طرح جامع تحریم‌های سنای آمریکا اظهار، داشت: تحریم‌های جدید سنای آمریکا نقض مکرر برجام بود و آنها با این اقدام تحریم‌ها را توسعه دادند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در یک حرکت کاملا حساب شده تلاش می‌کنند که برجام را به نفع خود مصادره و از تفاله آن به نفع ملت ایران دریغ می‌کنند.  

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معتقد است از برجام فقط «شکل» باقی مانده است و مصوبات آن هر روز مورد دست‌اندازی مقامات آمریکایی صورت می‌گیرد.

سروری به رفتار منفعلانه مسئولان کشورمان نیز انتقاد و تصریح کرد: جز گفتار درمانی در واکنش به دست‌اندازی آمریکایی‌ها به برجام موضع دیگری از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد در حالی که قرار بود پس از برجام ملت ایران از مواهب آن برخوردار شوند اما امروز در شعاع شدیدتری از تحریم‌ها قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه هیأت نظارت بر اجرای برجام باید در خصوص نقض مکرر برجام از سوی مقامات آمریکایی اعلام موضع کند، گفت: مسئولان مذاکره کننده ما در حین مذاکره با مقامات آمریکایی وعده‌های بسیاری دادند که در صورت نقض برجام می‌توان تخلفات را از چه کانال‌هایی پیگیری کرد. بسم‌الله امروز وقت رسیدگی به نقض مکرر برجام از سوی آمریکایی‌هاست.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی از مقامات دولتی به دنبال این هستند که برجام را بدون حضور آمریکا و با ۵ کشور اروپایی دیگر ادامه دهند، گفت: تا دیروز که کدخدای اروپایی‌ها، آمریکا بود مگر می‌توان پذیرفت که اروپایی‌ها مقابل اراده آمریکایی‌ها قرار بگیرند؟ به اعتقاد بنده چرخش به سمت اروپایی‌های کدخدا محور یعنی باخت.

سروری ادامه دارد: متاسفانه ما در مذاکرات نقش اصلی را به آمریکایی‌ها دادیم و همه تخم‌ مرغ‌های خود را در سبد آمریکایی‌ها گذاشتیم به باور من ما نمی‌توانیم در سبد اروپایی‌ها برجام را دنبال کنیم.

بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس سنای آمریکا  روز پنجشنبه (۲۵ خردادماه ساعت ۲۰:۳۷ دقیقه به وقت تهران) طرح تحریم ایران و روسیه را به تصویب رساندند.

طرح موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- ۲۰۱۷» با ۹۸ رأی موافق و تنها دو رأی مخالف در فهرست مصوبات مجلس سنا قرار گرفت و این طرح پس از تصویب در مجلس سنا برای تبدیل شدن به قانون بایستی در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شود و سپس به امضای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

طرح جدید سناتورها که در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های غیر هسته‌ای علیه ایران را افزایش می‌دهد، به طور کلی سه محور اصلی دارد: ۱) تحریم‌های موشک بالستیک: که اشخاص دخیل در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند را هدف تحریم قرار می‌دهد. ۲) تحریم‌های جدید تروریسم: تحریم‌هایی مرتبط با تروریسم را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال  می‌کند و به طور مشخص قوانینی علیه افرادی تدوین می‌کند که در حال حاضر به بهانه حمایت ادعایی ایران از «تروریسم» تحریم هستند. ۳) اجرای تحریم تسلیحاتی: رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌سازد تا دارایی افراد و نهادهای درگیر در  فعالیت‌های خاص مرتبط با تأمین، فروش و یا انتقال تسلیحات منع شده و مواد مرتبط به یا از ایران را توقیف کند.

به طور مشخص، طرح خواستار اعمال تحریم علیه افرادی است که در فروش، تامین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران، نقش آفرین باشند. این قانون رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند به فاصله حداکثر ۹۰ روز بعد از اجرایی شدن، تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی که جزو مقام‌ها، مأموران یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند.

نظر شما