شناسهٔ خبر: 137528 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بانک مرکزی سکوت را بشکند

بانک مرکزی شایعات ورشکستگی بانک ها ماه هاست در بین مردم مطرح شده که البته در مقاطعی اظهارات دولتی ها هم به این موضوع دامن زد و شبکه های اجتماعی هم موجب ایجاد دلهره هایی در بین مردم شدند. لازم است بانک مرکزی سریعتر واکنش رسمی نشان دهد.

به گزارش «نماینده»، قبل و بعد از انتخابات همراه بود با شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک ها که همین موضوع زمینه را برای افراد سودجو فراهم  و بازار شایعات را داغ کرد.

در اینکه بانک ها حال خوبی ندارند شکی نیست ولی اینکه با صراحت اعلام شود بانکی ورشکسته شده ریسک بالایی دارد؛ ریسک بالا برای سپرده گذاران و بانک ها! ولی متاسفانه در مقاطع مختلف به این موضوع در فضای مجازی دامن زده شد که فلان بانک خصوصی ورشکسته شده است.

اعلام و انتشار این قبیل خبرها که بیشتر حکم شایعه را دارند، تنها موجب تشویش اذهان عمومی و سپرده گذاران بانکی خواهد شد. در نتیجه انتشار اخبار ورشکستگی بانکها، سپرده گذاران همزمان برای دریافت سپرده های خود به شعب بانک ها و موسسات اعتباری مراجعه می کنند و همین باعث اختلال در فرایند بازپرداخت سپرده های مردم می شود. چراکه هیچ بانکی در هیچ کجای دنیا قادر نیست در لحظه تمام سپرده های سپرده گذاران خود را بازگرداند.

البته این فقط شبکه های مجازی نیستند که موجب تشویش اذهان عمومی می شوند چراکه در کوران انتخابات، برخی مسئولان دولتی نیز اظهارات صریحی داشتند که نشان میداد بانک ها اصلا حال خوبی ندارند.

یکی از نقدهای وارد به دولت یازدهم موضوع موسسات اعتباری به ویژه موسسه دارای مجوز کاسپین است، سپرده گذاران این موسسه می گویند با اعتماد به مجوز بانک مرکزی در کاسپین سپرده گذاری کرده اند ولی بانک مرکزی مدعی است این افراد در تعاونی غیرمجاز فرشتگان سپرده گذاری کرده اند. در اینجا البته هدف تشریح وضعیت کاسپین نیست بلکه صرفا قصد مرور اظهار نظر یکی از مدیران ارشد دولت یازدهم را در حوزه بانکی داریم.

در جریان سومین مناظره ریاست جمهوری وقتی نامزد رقیب دولت سر حرف را در حوزه بانک ها و کاسپین باز کرد، اسحاق جهانگیری که از اشاره قالیباف به وضعیت ایجاد شده برای موسسات اعتباری به ویژه کاسپین و میزان عصبانی شد، گفت: آقای قالیباف شما بیشترین تخلفات را انجام داده‌ اید این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. بانک قوامین چه وضعیتی دارد من به خاطر رعایت مسائل ملی نمی‌گویم این حرفها را. شما می‌دانید در بانک شهر چه می‌گذرد؟ شما می‌دانید بانک سرمایه را به چه کسی و با چه قیمتی واگذار کرده‌اید؟ بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری بود به کسی که مفسد اقتصادی بود واگذار کردید؟

البته قالیباف در پاسخ گفت وظیفه شماست در دولت با فساد بانک ها برخورد کنید، باید با فساد بانک گردشگری که برادرتان در آنجاست نیز برخورد کنید!

به گزارش تسنیم، درحالی جهانگیری به وضع ناخوش بانک ها اذعان داشت که حسن روحانی  رییس‌جمهوری قبلا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بحرانی بانک ها، تاکید کرد: من کلمه بحران را در مورد بانک‌های کشور به هیچ عنوان قبول ندارم؛ شرایط بانک‌ها بهتر از سال گذشته شده است.

جهانگیری با حمله به نظام بانکی عملاً نگرانی و تشویش اذهان عمومی به ویژه سپرده گذاران بانک ها را بیشتر از قبل کرد. و بعد از آن بود که هر روز یک شایعه دال بر ورشکستگی یک بانک در بین مردم دست به دست می شد.

از حال و روز ناخوش بانک ها در سال های اخیر به ویژه از زمان روی کار آمدن دولتِ روحانی کمتر کسی بی خبر است ولی تا به امروز دولتمردان به ویژه حسن روحانی مدعی بودند که نظام بانکی نه تنها بحرانی نیست بلکه وضعیتی به مراتب بهتر از سال های قبل دارد.

اما این تمام ماجرا نیست، بعد از انتخابات ریاست جمهوری رئیس کل بانک مرکزی مهر تأیید بر شایعه ای زد که قبل از انتخابات در محافل خبری مطرح شده بود؛ خبر این بود "ادغام بانک ها در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت". خبری که قبل از انتخابات هم به گوش مردم رسیده بود ولی همانطور که پیش بینی میشد دولت اعلام رسمی آن را به بعد از انتخابات موکول کرد.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی چندی قبل با اعلام ادغام برخی بانک‌های مجاز این اطمنیان را به سپرده گذاران بانکی داد که «سپرده‌گذاران، سرمایه‌گذاران بانک‌ها هستند و بانک مرکزی هرگز اجازه‌ نخواهد داد منافع سپرده‌گذاران دچار مشکل شود، از سوی دیگر بانک‌ها در فضای رقابتی به هیچ عنوان اقدامی نخواهند کرد که مشتریان خود را از دست بدهند؛ از این رو جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.»

بعد از آن بود که برخی رسانه ها  از ادغام چند بانک و موسسه اعتباری خبر دادند و زمینه نگرانی و دلهره را در بین سپرده گذاران این موسسات فراهم کردند. چراکه عدم اعلام رسمی این سیاست از سوی بانک مرکزی زمینه را برای شایعه پراکنان نیز مهیا کرد تا هر چه می توانند بگویند "بانک ایکس ورشکسته شد و پول مردم را خرد و برد".

دلهره و نگرانی ایجاد شده از فضای موجود موسسات اعتباری موجب شده از چند روز قبل سپرده گذاران برخی از این موسسات مقابل شعب آنها در نقاط مختلف شهر تهران و کشور تجمع کرده و خواهان دریافت یکجای تمام پولشان شوند.

خبرهای رسیده و مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم از سطح شهر حکایت از وضع ناآرام سپرده گذاران موسسات اعتباری ثامن، کوثر، ملل و بانک مهر اقتصاد در روزهای اخیر دارد.

دل نگرانی سپرده گذاران این موسسات بعد از آن ایجاد شد که بازار شایعات داغ و خبر آمد که ادغام موسسات وحدت و ملل و بعد از آن موسسات ثامن و کوثر و بانک مهر اقتصاد در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

البته کسب اطلاع خبرنگار ما از بانک مرکزی حکایت از آن دارد که هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده و در صورتی که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی رأی به ادغام موسسات و بانک ها بدهند به طور رسمی خبرهای مربوطه را اعلام خواهند کرد. ضمن آنکه ساعتی بعد از انتشار خبر مذکور، روابط عمومی های موسسه کوثر و بانک مهر اقتصاد در پیام هایی جداگانه این خبر را تکذیب کردند.

ولی سپرده گذاران این موسسات که چند ماه است شاهد وضعیت سپرده گذاران کاسپین و ثامن الحجج هستند با دلهره و نگرانی شدید خود را به شعب موسسات یاد شده رسانده و خواستار دریافت کل سپرده هایشان هستند.

در بین موسساتی که اسم آنها در فهرست ادغامی ها قرار گرفته ظاهراً وضع موسسه ثامن نامساعدتر است. در نقاط مختلف شهر مردمی که پول خود را در این موسسه سپرده گذاری کرده بودند طی یکی دو روز گذشته خود را به شعب رسانده اند. که همین موضوع کار را برای شعب سخت کرده است. البته مراجعه حضوری نشان می دهد که برخی از مردم توانسته اند مقداری از سپرده خود را دریافت کنند و برخی دیگر هم در انتظار هستند.

گفته می شود بانک مرکزی احتمالاً امروز موضع خود درباره خبرهای مربوط به ادغام بانک مهر اقتصاد، موسسه کوثر و ثامن را اعلام خواهد کرد. برخی منابع مطلع می گویند: موضوع ادغام مطرح شده ولی بانک مرکزی هنوز به تصمیم جدی در اینباره نرسیده است.

نظر شما