شناسهٔ خبر: 137502 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جمالی نوبندگانی:

مستندات دخالت عربستان در حادثه مجلس به شورای امنیت ارائه شود

جمالی2 دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خواستار ارائه مستندات دخالت عربستان در حادثه تروریستی مجلس و حرم امام (ره) به شورای امنیت سازمان ملل برای ثبت در تاریخ شد.

به گزارش «نماینده» محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به حادثه تروریستی ۱۷ خرداد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همزمانی این حادثه با سفر آقای ترامپ به ریاض و اینکه مقامات حدود ۵۰ کشور منطقه و جهان را دور هم جمع می کنند و ایران را کانون تروریسم می خوانند، آن هم در حالی که ریاض مرکز فتواهای تروریستی است، نشاندهنده یک بُعد از ابعاد پشت پرده حوادث اخیر تهران است.

وی افزود: از طرف دیگر وقتی محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی اعلام می کند که باید جنگ را به داخل مرزهای ایران بکشانیم و صبح روز حادثه تروریستی تهران عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان توئیت می کند و ایران را تهدید می کند، به اضافه پول هایی که به اعتراف خودشان برای ناامن کردن مرزهای شرقی و غربی کشور پرداخت می کنند، نشان می دهد که بدون شک آنها پشت پرده این حوادث هستند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در شرایطی که ما را به حمایت از تروریسم متهم می کنند، جهان یک بار دیگر دید که جمهوری اسلامی خود قربانی تروریسم است.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: به دلیل همین شکست تبلیغاتی است که بنگاه های خبرپراکنی آنها مجددا به دنبال این هستند که چنین اتفاقاتی را کار خود جمهوری اسلامی جلوه دهند که این واقعا مسخره است.

وی درباره موضوع پیگیری حقوقی و دیپلماتیک پرونده دو حادثه اخیر تهران با توجه به مستندات موجود درباره حمایت عربستان از تروریست ها، اظهار داشت: ما رابطه دیپلماتیک با عربستان نداریم و لذا جای بحث و پیگیری در قالب روابط دوجانبه وجود ندارد، در عین حال ظرفیت های دیگری مانند سازمان کنفرانس اسلامی نیز وجود دارد که متاسفانه آن هم زیر سلطه عربستان سعودی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با وجود همه این مسائل، باید مستندات این حادثه از طریق دستگاه دیپلماسی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود، البته امیدی به شورای امنیت هم نیست ولی برای ثبت در تاریخ باید این کار را بکنیم که اگر روزی وجدان ها سر جای خودش برگشت، به این حوادث هم توجه شود.

جمالی با انتقاد از کم کاری سفرا و رایزنان فرهنگی در حوزه دیپلماسی رسانه ای و فرهنگی، تصریح کرد: سفرا و رایزنان فرهنگی ما باید در سطح جهان همین مستندات موجود را در کشورهای محل ماموریت خود به شیوه مناسب به اطلاع مردم و مسئولان و احزاب تاثیرگذار آن کشورها برسانند.

وی همچنین درباره پیگیری پارلمانی این حادثه در سطح بین المللی نیز گفت: این موضوع از طریق بین المجالس جهانی قابلیت پیگیری دارد، هر چند متاسفانه در آنجا هم قدرت های سلطه گر لابی می کنند و خیلی پول می دهند!، اما در اولین جلسه بین المجالس که احتمالا در مهرماه برگزار خواهد شد، باید این مسئله مطرح شود.

نظر شما