شناسهٔ خبر: 137496 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

استمهال ۲۸ ماهه وام پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت بدحساب پتروشیمی

وام43 بر اساس مصوبه هیئت امنا حساب ذخیره ارزی، تسهیلات اعطایی به یک شرکت پتروشیمی با دوره استفاده تقریبی ۷ ساله، تنفس ۶ماهه و بازپرداخت ۵ ساله تعریف شده است.

به گزارش «نماینده» بررسی یک نمونه از تسهیلات دهی حساب ذخیره ارزی نشان می‌دهد، هیئت امنای این حساب، به یک شرکت پتروشیمی تسهیلات با دوره استفاده ۷ ساله، دوره تنفس ۶ ماه و دوره بازپرداخت ۵ سال اعطا کرده است. بر اساس این مصوبه که به امضای اسحاق جهانگیری رسیده است، دوران مشارکت مدنی یا استفاده شرکت مذکور از تسهیلات ۱۰ ماه، دوران تنفس، ۶ ماه و دوران بازپرداخت تسهیلات یک سال افزایش یافته است.

گفتنی است، حساب ذخیره ارزی یک حساب دولتی است که اگر دولت پس از دخل و خرج‌های پیش‌بینی شده درآمد زیادی کسب کرد باید آن مبالغ را به حساب ذخیره ارزی واریز کند، بنابراین حساب ذخیره ارزی به عنوان یک قلک دولتی به شمار می‌رود.

خامکانی رئیس پیشین فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی، معتقد است: پس از ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصادی توسط مقام معظم رهبری، در قانون برنامه پنجم مقرر شد صندوقی تحت عنوان صندوق توسعه ملی تشکیل شود که ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی قبل از هر هزینه‌ای به این صندوق واریز شود بنابراین صندوق توسعه ملی یک صندوق ملی برای حمایت از بخش خصوصی بوده  و حساب ذخیره ارزی یک حساب دولتی است. گفتنی است از دولت دهم به بعد اختیارات هیئت امنای حساب ذخیره به کمیسیون اقتصادی دولت واگذار شده است.

نظر شما