شناسهٔ خبر: 137490 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتشار اسناد مربوط به روزهای کودتای ۲۸ مرداد در وزارت خارجه آمریکا

مصدق وزارت خارجه آمریکا پس از سال‌ها امتناع از انتشار اسناد مربوط به دخالت خود در کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت قانونی وقت ایران، سرانجام این اسناد را در چهار محور منتشر کرد.

به گزارش «نماینده» اداره آرشیو وزارت خارجه آمریکا بالاخره اسناد محرمانه مربوط به سال ۱۳۳۲ را که نشان‌دهنده نقش این کشور در کودتای علیه دولت مرحوم دکتر مصدق است، از طبقه بندی خارج و منتشر کرد.

در این مجموعه که دولت آمریکا سال‌ها بود از انتشار آن خودداری می‌کرد، صدها سند مربوط به مکاتبات میان سفارت امریکا در تهران، وزارت خارجه امریکا و سازمان سیا وجود دارد.

این اسناد در قالب ۴ محور کلی «تلاش‌های ایالات‌ متحده برای فهمیدن مصدق از فوریه ۱۹۵۱ تا فوریه ۱۹۵»، «بحران سیاسی جولای ۱۹۵۲ ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در اوت ۱۹۵۳» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۴» منتشر شده است.

وزارت خارجه آمریکا باید اسناد را مدتها پیش منتشر می کرد، اما تاکنون درخواست تاریخ نگاران برای برداشتن طبقه بندی این اسناد را رد کرده بود.

نقش مستقیم آمریکا در کودتای ٢٨ مرداد پیش از این هم در اسناد مراجع دیگر تشریح شده بود، اما اسناد تازه منتشر شده حاوی جزییات بیشتری است.

یکی از این اسناد به تاریخ ١٩ اوت ١٩٥٣ نشان می دهد رابط سیا در تهران و سفیر آمریکا از واشنگتن خواسته اند پس از کودتا، برای کمک به دولت زاهدی ٥ میلیون دلار بودجه اختصاص دهد.

در میان دیگر اسناد منتشر شده، درخواست از دولت وقت آمریکا برای اختصاص ۵ میلیون دلار برای حمایت از کودتا و تعیین متن سخنرانی شاه مخلوع از جانب سفیر وقت آمریکا و توصیه به وی برای دعوت از مردم برای پیروی از دستورات زاهدی دیده می‌شود.

نظر شما