شناسهٔ خبر: 137417 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نوبخت:

بررسی موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی مراجع قضایی و نظارتی/کابینه دوازدهم قطعا کارآمدتر و هماهنگ‌تر خواهد بود

نوبخت/2 سخنگوی دولت با بیان اینکه کابینه دوازدهم نسبت به کابینه یازدهم قطعا کارآمدتر و هماهنگ‌تر خواهد بود، گفت: تمامی افرادی که نام می‌برند گمانه زنی است.

به گزارش «نماینده»،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با اشاره به موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در حال حاضر هم مرجع قضایی و هم دستگاه‌های نظارتی در حال بررسی موضوع هستند و منتظر گزارش آنها هستیم و هرگونه همکاری را در دولت انجام‌ می‌دهیم و هر زمان این مساله مشخص شود اطلاع رسانی می کنیم.

وی افزود: رئیس جمهور در راستای توانمندی و نشاط بیشتر کابینه جدید اقدام می‌کند که به وقت خود شاهد آن هستیم.

نوبخت با بیان اینکه کابینه دوازدهم نسبت به کابینه یازدهم قطعا کارآمدتر و هماهنگ‌تر خواهد بود، گفت: تمامی افرادی که نام می‌برند گمانه زنی است.

نوبخت اظهار داشت: اگر جمع بندی کمیسیون نظارت بر اجرای برجام به این ‌نتیجه برسد کشوری چه آمریکا و چه کشور دیگر نقض کند از طریق مکانیسم کمیسیون عمل می‌کنیم.
نوبخت با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر آتش به اختیار گفت: قطعا رهبری ارتقا فرهنگ جامعه را فقط منوط به دستگاه های رسمی فرهنگی نمی دانند و از نظر ایشان همه مسئولند و هر فردی باید نسبت به ارتقا سطح فرهنگ تلاش کند. عده‌ای نباید از بیانات رهبری در جهت خواسته‌های سیاسی خود سوء استفاده کنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباه سند 2030 نیز گفت: موضوع 2030 الان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است اگر شورا به ابن‌نتیجه برسد اجرا نشود انجام نمی‌دهیم و البته برای دولت نظر رهبری فصل‌الخطاب است
نوبخت در ادامه با اشاره به حوادث منطقه و موضوع قطر نیز گفت: امیدواریم ضمن حفظ استقلال قطر این‌ناآرامی به ارامش برسد و ما هم هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم.

مشروح نشست به شرح زیر است: 

محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این که گفته می شود رئیس جمهوری در جمع استانداران نسبت به عملکرد برخی وزرا دلخوری داشت و احتمال تغییر 50 درصدی کابینه وجود دارد، اظهارکرد: به جای پرداختن به این نوع درصدها که گمانه زنی است، آنچه که قطعی است کابینه دوازدهم کارآمدتر، با نشاط ‌تر و هماهنگ تر خواهند بود.
وی افزود: رئیس جمهوری قطعا از تجربه چهارسال گذشته در تشکیل کابینه جدید استفاده خواهد کرد و اسامی که نام برده می شود، گمانه زنی وجزو شایعات و غیرقطعی است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر موضوع آتش به اختیار را مطرح کردند اما برخی از این موضوع سوءاستفاده کردند و رفتارهایی علیه دولت دارند ، دولت چه موضعی نسبت به این گونه سوء استفاده ها خواهد داشت، گفت: این ظلم به رهبری است که عده ای از بیانات و رهنمودهای ایشان در جهت خواسته های سیاسی خود سوء استفاده کنند.
وی افزود: رهبری ارتقای فرهنگ جامعه را فقط منوط به دستگاه‌های رسمی فرهنگی نمی دانند. از نظر ایشان همه مسئول هستند بویژه بخش فرهنگی که دولت سهم و نقش کمتری دارد، البته در پرداخت پول دولت مسئول است ولی مجریان فقط دستگاه‌های دولتی نیستند و فرهنگ تنها دستگاه‌های اجرایی را شامل نمی شود
وی ادامه داد:درمورد موضوع آتش به اختیار ضمن این که از سوی رهبر معظم انقلاب توضیحات داده شد مبنی بر این که هر فردی مسئولیتی دارد و باید نسبت به ارتقا سطح فرهنگ جامعه تلاش کند.
وی افزود: سوء استفاده از این جمله یا هر موضوع دیگر که مصادره به مطلوب شود، مورد تازه ای نیست.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی نزدیکان رئیس جمهوری درترکیب دولت دوازدهم فشارهایی به رئیس جمهوری وارد می کنند و برخی به دنبال مطالبات اصلاح طلبان هستند، گفت: رئیس جمهوری فراتر از گمانه زنی ها خود را در برابر ملت مسئول می داند، بویژه رای اعتماد چشمگیر انتخابات 29 اردیبهشت رئیس جمهوری را مصمم کرده تا مطالبات مردم را به نحو شایسته پاسخ دهد و این نیازمند یک ترکیب کابینه شایسته است.
نوبخت تصریح کرد با شناختی که از روحیات رئیس جمهوری دارم، وی فردی نفوذناپذیری است و این فشارها باعث نمی شود که مطالبات مردم و توجه به بهبود وضعیت مردم نادیده گرفته شود و شخصا در این زمینه تصمیم گیری خواهند کرد.
وی ادامه داد: فارغ از فشارها، رئیس جمهوری دولت آینده را تشکیل خواهد داد، حال ممکن است ترکیب آن با ورود افراد جدید شکل بگیرد، ضمن این که برخی از بخش های دولت سنگین بود و می بایست برای آن فکری می شد.

یکی از خبرنگاران در ادامه این نشست خبری نظر دولت را درباره اظهارات رئیس قوه قضاییه نسبت به سند 2030 جویا شد که سخنگوی دولت بار دیگر توضیحی در مورد پذیرش این سند از سوی ایران داد و گفت: به جز برنامه آموزشی که در سال 1990 در سازمان ملل مطرح شد و 17 هدفی که در این سازمان بین کشورهای عضو توافق شد تا بعنوان اهداف هزاره آنها را دنبال کنند، یکی از آنها آموزش فراگیر است که بعنوان یک بیانیه از سوی یونسکو اعلام شد.
نوبخت ادامه داد: ما احتمال دادیم ممکن است تفسیرآنها با چارچوب نظام دینی و اسناد بالادستی ما متفاوت باشد بنابراین یک بیانیه و تفحظ ارائه دادیم که اگر چه عضو این سازمان هستیم ولی اگر در جزئیات این سند کلمه ای با ارزش های دینی ما مخالف باشد آن را انجام نخواهیم داد. 
وی افزود: در این زمینه کسی هم به قوه قضائیه شکایت نخواهد کرد که چرا آن بیانیه را اجرا نکردید و ما چیزی امضا نکرده ایم. ضمن این که اسناد ما مانند سند تحول آموزش و پرورش جامع است و آن بیانیه مادامی قابل قبول است که در جهت و راستای سند تحول و جامع علمی جمهوری اسلامی ایران باشد. 
وی ادامه داد: دولت برای این که چارچوب سند را در داخل کشور اجرا کند، کارگروهی تعیین کرد تا اگر جزئیاتی وجود داشته باشد که با فرهنگ دینی ما مخالف است از آن مراقبت شود. 
سخنگوی دولت تصریح کرد: هیچ مرجع خارجی نقشه جامع و سیاست های فرهنگی ما را تعیین نخواهد کرد و این برای همگان روشن است ، این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شده است. 
نوبخت افزود: اسناد فرادستی ما اسناد کاملی است و لزومی ندارد فرهنگ و آموزش از دیگران دستور بگیرد و اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که هیچ کدام از این پنج مورد اجرایی نشود، اجرا نخواهد شد. ضمن آن که فرمایشات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است و هیچ گاه کاری نمی کنیم که از هنجارها و چارچوب قانونی فاصله داشته باشد. 
وی یادآور شد: دولت اطمینان می دهد که متعهد به اسلام، دین و هنجارهای اجتماعی است و به دغدغه رهبری توجه ویژه دارد، دولت به اجرای این سند ادامه نخواهد بود تا زمانی که نگرانی های ایشان برطرف شود. 
سخنگوی دولت در پاسخ به این که سند 2030 باعث شده تا برخی درصدد حمله به دولت برآیند و گفته می شود که بنا دارند در روز قدس کفن پوش به خیابان ها بیایند، رویکرد دولت در این زمینه چیست؟، گفت:شاید مهم ترین موضوع در این بحث طرح این سئوال است که دولت چه کاری باید انجام می داد که انجام نداده است؟ 
نوبخت افزود: آیا باید عضو یونسکو باشیم یا نباشیم؟ سیاست نظام عضویت در مجامع بین المللی است، آیا باید منفعل و ساکت باشیم یا وظیفه داریم، بگوییم آن مواردی را که مجاز هستیم، اجرا خواهیم کرد که گفتیم. بنابراین آیا باید این موضوع را در داخل کشور به قوه قضاییه بدهیم تا دادگاه تشکیل بدهد که این چنین نیست وقطعا نظر رئیس قوه قضاییه نیز این نخواهد بود. 
وی اضافه کرد: بیانیه یونسکو بر روی سایت گذاشته شده و محرمانه و مخفیانه نبوده است و در جلسات از قوه مقننه نیز نماینده برای تطبیق با قوانین حضور داشته است ، ضمن این که این سند ربطی به دولت فعلی نداشته و به دولت قبل مربوط می شد که به آن افتخار هم می کرد. 
سخنگوی دولت بار دیگر تصریح کرد: دولت چه اقدامی باید انجام می داده که نداده و مستوجب چنین عقوبتی است؟ دستگاه های ذیربط این سند را بررسی کنند ولی بی جهت به دولت دین مدار اتهام نزنند، دولت معتقد به اعتقادات و ارزش های دینی کشور و حقوق شهروندی است. 
نوبخت همچنین اظهارکرد: در روز انتخابات در جلسه ای معنوی حضور داشتم که فردی از پشت تریبون این سند را خائنانه توصیف کرد ، آیا این موارد تخریب نیست؟ و اینها موضوعاتی است که بنا بر فرمایشات رهبرمعظم انقلاب تخلفات باید مورد بررسی قرار گیرد. 
سخنگوی دولت در پاسخ به این که دولت برای حل مشکل موسسات مالی و اعتباری که دارای مشکل هستند از جمله کاسپین چه برنامه ای دارد، گفت: به منظور ساماندهی موسات مالی غیر مجاز اقداماتی صورت گرفته است و بانک مرکزی به موسسات اعتباری تاکید داشته که حتما باید مجوز برای فعالیت داشته باشند . 
نوبخت افزود: تعدادی در قالب موسسات اعتباری از جمله کاسپین جمع آوری شد و تصمیمات گرفته شده به گونه ای است که نسبت به احقاق حق افراد توجه شده است . 
وی در پاسخ به این که نگاه دولت به بحران بوجود آمده در میان کشورهای حوزه خلیج فارس و قطر چگونه است،اظهارکرد: مواضع رسمی کشور توسط وزیرامور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه بیان شده است و ما برای ثبات و آرامش همه را دعوت به حل وفصل موضوع از طریق گفت وگو کردیم . 
سخنگوی دولت اضافه کرد: کشور قطر همسایه ما است و در این رخداد ها در جهت تعدیل و حل وفصل مساله اقدام خواهیم کرد چرا که این موارد موجب بی ثباتی منطقه خواهد شد و امیدواریم گفت وگو ها در جهت حفظ استقلال سیاسی و تمامیت ارضی کشور همسایه قطر به نتیجه برسد و ناآرامی ها به آرامش تبدیل شود . 
نوبخت در پاسخ به این که چه الزامی به تفکیک وزارتخانه ها احساس می شود، گفت: در مقطعی گفته شد که در برنامه پنجم توسعه چند وزارتخانه باید کم شود و افرادی تصمیم گیری کردند و این اقدام صورت گرفت، این که کارشناسی بوده یا خیر موضوع دیگری است. 
وی افزود: در چهارسال گذشته با نگاهی به عملکرد این دستگاه ها دولت در عمل چابک نبودن این وزارتخانه ها را ناشی از ادغام آنها دانست وبرای کارآمدی بیشتر مدیران وساختار آنها، دولت معتقد است که با تفکیک وزارتخانه ها اقدامات مناسب تر خواهد بود . 
سخنگوی دولت درخصوص اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل ارزی پتروشیمی ، گفت: موضوع صادرات محصولات پتروشیمی و استفاده از منابع ارزی آن موضوعی است که در طرف های خارجی در بخش قانون مبارزه با پول شوئی در حال مذاکره هستیم تا موانع را مرتفع کنیم . 
نوبخت در پاسخ به این که آخرین جلسه کمیسیون بررسی وضعیت برجام چه زمان تشکیل شده است، گفت: در این کمیسیون تنها دولت عضو نیست وازاعضای شورای عالی امنیت ملی و دیگر دستگاه ها هم حضور دارند و جلسات آنها مستمر است و بطور قاطع وجدی وبا تاکید رهبر معظم انقلاب موضوعات را نظارت می کنند . 
وی افزود: هیچگاه از حقوق ملی در مساله برجام کوتاه نخواهیم آمد واز همه ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد . 
سخنگوی دولت در پاسخ به این که مساله ادغام برخی بانک های دولتی دغدغه هایی را در سطح جامعه بوجودآورده است، نگاه دولت در این خصوص چیست؟، گفت: البته وضع موجود بانک ها ایده آل نیست و دولت در جهت تحرک بخشی به تولید و افزایش کارآمدی بانک ها تلاش دارد . 
نوبخت یادآور شد: نظر بانک مرکزی بر اینست که با ادغام برخی بانک های کوچک به مرجع بزرگ تر و قدرتمندتر برای مشارکت اقتصادی و اعطای تسهیلات تبدیل شوند ولی این قطعی نست وفرآیندی دارد که باید تصویب شود وبعد از تصمیم گیری نهایی اطلاع رسانی خواهد شد ولی این طرح در هیات وزیران مطرح نیست. 

سخنگوی دولت همچنین درپاسخ به این که دولت برای حل مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان با توجه به این که گفته می شود یکی از متهمان آن متواری شده، چه برنامه ای دارد، گفت: در این زمینه مرجع قضایی در حال رسیدگی است و همه دستگاه های نظارتی منتظر گزارش مراجع رسمی هستند و همه نوع همکاری از سوی دولت برای روشن شدن پرونده اتهامی انجام می شود. 
نوبخت درمورد متواری شدن یکی از متهمان این پرونده نیز گفت: ممکن است خلاهایی وجود داشته باشد که باید شناسایی شود و نسبت به آن توجه کافی و مناسب صورت گیرد تا شاهد تکرار این نوع حوادث نباشیم. 
وی در پاسخ به این که تحریم های جدید چه تاثیری در نقض برجام داشته و نگاه دولت در این زمینه چه خواهد بود، یادآور ش: کمیسیون خاصی درخصوص موضوع برجام تشکیل شده است که بر چگونگی اجرای آن نظارت می کند و این بجز نظارت شورای عالی امنیت ملی است. 
سخنگوی دولت اضافه کرد: اگر جمع بندی این کمیسیون این موضوع باشد که تخلف و نقضی توسط آمریکا یا هر یک از 6 کشور طرف برجام صورت گرفته باشد، از مکانیزمی که در برجام پیش بینی شده از طریق گفت و گو پیگیری می شود، بنابراین منتظر نظر کمیسیون هستیم. 
نوبخت در پاسخ به این که گفته می شود بازرسی حجاب کارمندان از سوی وزارت کشور در دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار دارد، نگاه دولت در این زمینه چیست؟،یادآور شد: دولت از این مسئله بی خبر است و در رابطه با این موضوع چیزی به تصویب نرسیده است و ممکن است دستگاه ها بخواهند مواردی را مورد نظر قرار دهند. 
وی در پاسخ به اینکه با توجه به بحران آب، دولت در برنامه ششم توسعه چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده است،اظهارکرد: موضوع آب و محیط زیست جزو اولویت های برنامه ششم توسعه بود که توسط دولت به مجلس پیشنهاد شد. 
وی ادامه داد: در سال 96 در بودجه برای این که این اولویت اجرایی شود 10 هزار میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، خاص آب و فاضلاب و محیط زیست باید صورت گیرد. 
سخنگوی دولت ادامه داد در حال حاضر در خوزستان و در سرشاخه های زاینده رود طرح های متعدد عمرانی در حال اجرا است و علاوه بر آن سالی دو میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی استفاده می کنیم. 
نوبخت همچنین اظهار داشت: برای این منظور 300 میلیون دلار برای آبرسانی و 300 میلیون دلار دیگر برای اجرای آبیاری تحت فشار در حال انجام است. 

نظر شما