شناسهٔ خبر: 137394 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

بن بست«محسن هاشمی» در خیابان بهشت

محسن هاشمی/2 هنوز ساکنان جدید ساختمان بهشت به جمع بندی نهایی نرسیده اند که کلید شهرداری تهران در دوره جدید به کدام گزینه تحویل داده شود اما شواهد و قرائن نشان می دهد «محسن هاشمی رفسنجانی» مسیر سخت برای شهردار شدن پیش روی خود دارد.

«نماینده» - انتخابات شورای شهر پنجم با پیروزی اصلاح‌طلبان در تهران پایان یافت؛ انتخاباتی که ۲۱ نفر لیست امید در آن به ساختمان بهشت راه پیدا کردند. نتایج اعلام شد و هنوز صحت انتخابات شوراها تائید نشده بود که منتخبان اصلاح طلب شورای شهر تشکیل جلسه و هیئت رئیسه موقت را تعیین کردند.

براساس اخبار منتشر شده، جلسات منتخبان اصلاح‌طلب شورای شهر تهران قرار بود در ساختمان شورای شهر برگزار شود، ازاین‌رو نامه‌نگاری‌ها و اقدامات مقدماتی انجام شده بود اما حسن رسولی از نیروهای نزدیک به عارف و منتخب اصلاح‌طلب شورای پنجم با حضور و برگزاری جلسه در نهاد شورا مخالفت کرد و پیشنهاد داد جلسات در دفتر عارف برگزار شود.

یکی از این جلسات با حاشیه جالبی همراه شد، اصلاح‌طلبان شورای چهارم از منتخبان لیست امید در شورای پنجم استقبال نکردند. قرار بود اصلاح‌طلبان شورای چهارم از ساکنان تازه ساختمان بهشت استقبال کنند، اما «استقبال سرد» تنها واژه‌ای بود که می‌توان بر این پذیرایی نام نهاد.

قرار بود فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تجربیات چهارساله خود را در اختیار اعضای شورای جدید قرار دهد، به همین دلیل گعده‌ای به میزبانی اصلاح‌طلبان شورای چهارم ترتیب داده شد. اما اکثریت اصلاح‌طلبان شورا به استقبال صاحبان جدید کرسی‌های شورای شهر نرفتند. حکیمی‌پور، دوستی، حقانی، تندگویان، دانشور و مختاباد از جمله افرادی بودند که ترجیح دادند ساکنان جدید ساختمان بهشت را همراهی نکنند. طبیعی است که هنوز برخی از اعضای شورای شهر چهارم از عدم حضور خود در لیست امید گلایه‌مند باشند و تمایلی به حضور در جلسه مشترک با آنها نداشته باشند.

آنچه مسلم است در جلسات و گعده های داخلی منتخبان اصلاح طلب شورای پنجم تهران پیرامون برنامه های آتی پارلمان و انتخابات شهردار بحث و بررسی می شود از این رو اسامی برخی چهره های شاخص اصلاح طلب در رسانه ها به عنوان شهردار احتمالی تهران منتشر می شود؛ محسن هاشمی رفسنجانی یکی از گزینه های احتمالی اصلاح طلبان برای جلوس بر کرسی مدیریت شهری است.

خبر می‌رسد محسن هاشمی‌رفسنجانی در پیامی به اصلاح‌طلبان و اعضای شورای آینده گفته است: «من فقط در یک شرط کاندیدای شهرداری تهران خواهم شد و آن اینکه همه اصلاح‌طلبان شورای شهر بر روی کاندیداتوری بنده (هاشمی) اجماع کنند تا با اکثریت آراء به‌عنوان شهردار انتخاب شوم.»

او تأکید کرد: برای شهرداری تهران برنامه دارم و از تجربۀ لازم هم برخوردارم ضمن اینکه مدیریت بنده نشان داده در مدیریت شهری، سیاسی عمل نمی‌کنم اما این بدین معنی نیست که با دولت و رئیس‌جمهور همسو نباشم.

در جلسات منتخبان شورای شهر، شرط و شروط هاشمی مطرح شده اما هنوز منتخبان به جمع‌بندی نهایی دست نیافته‌اند، قرار است شهردار اصلاح‌طلب تهران با هماهنگی رئیس دولت اصلاح‌طلب و دولت انتخاب شود.

آری، هنوز ساکنان جدید ساختمان بهشت به جمع بندی نهایی نرسیده اند که کلید شهرداری تهران در دوره جدید به کدام گزینه تحویل داده شود اما شواهد و قرائن نشان می دهد محسن هاشمی رفسنجانی مسیر سخت برای شهردار شدن پیش روی خود دارد.

الیاس حضرتی"عضو فراکسیون امید" تویئت کرد و نوشت: جدی ترین گزینه ها برای# شهرداری-تهران محمد علی نجفی، حسین مرعشی، حبیب الله بیطرف، محسن هاشمی و محمود حجتی که شانس دو نفر آخر بیشتر است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس از دو گزینه اصلی اصلاح طلبان برای تصدی شهرداری تهران رونمایی کرد، نام گزینه اول پیش از این، توسط اصلاح طلبان و منتخبان شورای شهر مطرح شده بود اما نام وزیر جهاد کشاورزی در دولت اصلاحات و تدبیر وامید به تازگی رسانه ای شده است. گزینه ای که گفته می شود با تائید دولتمردان در یک قدمی «بهشت» قرار دارد بنابراین دیگر محسن هاشمی شانس برای شهردار شدن ندارد.

فعالان صاحب نام در جریان اصلاح طلب ضمن بیان این مطلب از سیاست هایی که جهت انتخاب شهردار در دوره جدید تهیه شده است سخن می گویند و معقتقدند: انتخابات شهردار با هماهنگی دولت صورت خواهد گرفت.

عباس عبدی"تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب" در خصوص زمزمه مطرح شدن محسن هاشمی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران و استعفای او از شورای شهر گفت: این مسئله می‌تواند به نوعی بی‌توجهی به آرای شهروندان محسوب شود، به ویژه آن که پیشتر هم گفته شده بود کسی که می‌خواهد نامزد شهرداری شود نباید در لیست نامزدها قرار گیرد.

وی تاکید می کند: البته برخی افراد معتقدند اگر عضوی با رای بالا در مقام شهرداری تهران قرار گیرد، به لحاظ قدرت اجرایی در موقعیت بهتری خواهد بود. چنین استدلالی صحیح نیست. زیرا شهردار را مستقل از شورای شهر می‌کند و او را در برابر شورا سرکش خواهد کرد و خود را متکی به آرای مردم معرفی می کند و در برابر شورا بیش از همه تک روی خواهد کرد و شورا با چنین تصمیمی خود را مسلوب الاختیار می کند و این منشا اختلافات زیادی خواهد شد. شهردار باید در برابر شورا پاسخگو باشد هر چند باید استقلال نسبی خود را هم داشته باشد.

همچنین عبدالله ناصری"عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات" از شهردار نشدن محسن هاشمی رفسنجانی خبر داد و گفت: او میثاق نامه را چه امضا کرده و چه نکرده باشد، ‌ اعضای شورای شهر به هیچ وجه کسی را از داخل شورای شهر برای شهرداری انتخاب نخواهند کرد. در این موضوع به جمع‌بندی رسیده‌اند و نهایی شده است.

وی درپاسخ به این سوال" اینکه می‌گویند شهردار از داخل کابینه دولت یازدهم کسانی همچون معاون اول یا شاید یکی از وزرا مثل آقای آخوندی یا حجتی چقدر می‌تواند محتمل باشد؟ "، اظهارداشت: اینکه شهردار تهران باید کسی در قد و قواره یک وزیر قدرتمند باشد، ‌تردیدی نیست اما به هر صورت انتخاب‌کننده نهایی همین نفرات هستند که به شورای شهر راه‌یافتند و نهایتا تصمیم خواهند گرفت چه کسی شهردار تهران بشود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: فکر می‌کنم حتما این انتخاب را با هماهنگی دولت انجام خواهند داد که بعد بتوانند از پشتوانه کمک دولت هم در عرصه‌های مختلف برخوردار باشند.

ناصری در خصوص گزینه هایی که احتمال می رود از دولت راهی خیابان بهشت شوند نیز، افزود:جایگاه آقای جهانگیری، همان‌جایگاه معاونت اول خواهد بود و باتوجه به درخششی که در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت و عملا هم در این چهار سال، اداره‌کننده جدی دولت بود، بنابراین فکر نمی‌کنم آقایان روحانی او را از دست بدهد اما حتما کسی در قدوقواره آقای جهانگیری را باید برای مدیریت شهر تهران انتخاب کرد.

به اعتقاد وی، حجتی و آخوندی گزینه‌های بسیار مهمی ‌هستند که می‌توانند مدیریت شهر تهران را در صورت پذیرفتن، اداره و مسائلش را تا حدودی حل کنند.

موج مخالفت ها برای شهردار شدن فرزند فقید رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پایانی ندارد، این بار محسن صفایی فراهانی"عضو منحله جبهه مشارکت" لب به انتقاد از شهردار شدن محسن هاشمی گوشود.

این فعال اصلاح طلب بدون اینکه نامی از محسن هاشمی اعلام کند، گفته بود: من امیدوارم از بین افرادی که وارد شورای شهر شدند، شهردار انتخاب نشود چون مردم اینها را به عنوان شهردار انتخاب نکرده‌اند بلکه شورای شهر انتخاب کردند. این بی‌احترامی به رأی مردم است وگرنه باید از روز اول می‌گفتند به ۲۱ نفر شهردار رأی دهید؛ ولی حالا که این کار را نکردند، نباید از بین اینها انتخاب کنند.

شورای شهر تهران در حالی ۱۴ مرداد فعالیت خود را رسما آغاز می کند که تاکنون استقبالی برای شهردار شدن «هاشمی رفسنجانی» صورت نگرفته است و این احتمال می رود با رایزنی و گفتگوهایی که در روزهای آتی شکل خواهد گرفت عضوی از کابینه دولت تدبیر و امید "کلید" خیابان بهشت را از محمد باقر قالیباف تحویل بگیرد؛ آیا محمود حجتی شهردار تهران خواهد شد؟

نظر شما