شناسهٔ خبر: 137372 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

«قطر» اردوی آمادگی اقتصادی برای صادرات ایران

علی اکبر کریمی نکته قابل توجه این است که ما در بحث صادرات باید توان مانور در شرایط مختلف را افزایش دهیم و بتوانیم به محض اینکه فرصتی در بازارهای جهانی فراهم می شود بهره کافی را ببریم.

«نماینده»/علی اکبر کریمی*: صادرات در شرایط فعلی اقتصاد کشور پارامتر بسیار مهم و اثرگذاری است. با توجه به اینکه چندیست اقتصاد کشور با کمبود تقاضا مواجه است و بسیاری از تولیدکنندگان داخلی امکان عرضه و فروش محصولات خود را ندارند یکی از بهترین روش هایی که می تواند موجب افزایش فروش، رونق تولید و ارزآوری شده و تراز تجاری ایران را مثبت کند صادرات می باشد. اینکه بتوانیم بازاهای صادراتی و نیز محصولات صادراتی را تنوع ببخشیم در راستای بهبود وضعیت اقتصاد کشور امری ایده آل است.

روزهای اخیر شاهد اتفاقاتی در منطقه بودیم؛ کشور قطر مورد تحریم کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی قرار گرفت. با توجه به اینکه این کشور برای تامین مایحتاج غذایی خود از ایران طلب استمداد کرده است و نیز قطر بعنوان یک کشور مسلمان نشین سلیقه غذایی مردم ایران را می پسندد این فرصت مطلوبی است تا بتوانیم از ظرفیت اقتصادی صادرات به این کشور استفاده نماییم.

اگرچه قطر به لحاظ مساحت کشور بسیار کوچکی است و بازار بزرگی برای اقتصاد ایران محسوب نمی شود اما همین محدودیت می تواند عاملی برای موفقیت ما در کسب فضای بازار آن کشور باشد. مهمترین نکته این است که ما در بحث صادرات باید توان مانور در شرایط مختلف را افزایش دهیم و بتوانیم به محض اینکه فرصتی در بازارهای جهانی فراهم می شود بهره کافی را ببریم. به عنوان نمونه می توان به بحرانی که بین روسیه و ترکیه پیش آمد و یا قبل از آن میان روسیه و اروپا ایجاد شد اشاره کرد؛ فرصت طلایی در اختیار ما بود تا بتوانیم بازار چندصد میلیون نفری روسیه را تصاحب کنیم اما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

علت ناکامی سیستم اقتصادی ما برای استفاده از فرصت های ایجاد شده در صادرات این است که زیرساخت های اقتصادی کشور برای صادرات آماده نیست و سرعت عمل نظام اقتصادی برای انجام فرآیندهای قانونی، پشتیبانی و شناسایی بازار ضعیف است.

از ویژگی های صادرات به کشور قطر می توان به درآمد سرانه بالا و همچنین نیازهای متنوع این کشور در کالاهای مورد نیازش اشاره داشت. از جمله این موارد می توان به دام زنده، سنگ های ساختمانی، فرش، سیمان، پسته، زعفران و سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد. البته با به خاطر داشتن این نکته که تداوم یا عدم تداوم مشکلات منطقه ای و سیاسی این کشور قابل پیش بینی نیست، باید تدابیر لازم اتخاذ گردد.

اینکه کشور قطر بعنوان بزرگترین صادرکننده گاز در دنیا شناخته می شود و در سازمان مختلف جهانی عضویت دارد و از سوی دیگر محصولات کشاورزی و تولیدی ایران از کیفیت قابل قبولی برخوردار است می تواند زمینه مناسبی برای همکاری مشترک ایران و قطر ایجاد کند.

خطوط هوایی قطر پروازهای زیادی دارند که تاکنون از آسمان عربستان و کشورهای مجاور استفاده می کردند که پس از وضع تحریم ها، آسمان این کشورها به روی قطر بسته شد. آسمان ایران می تواند پذیرای هواپیماهای قطری باشد و قطعا استفاده از فضای هوایی ایران می تواند درآمد ارزی بالایی فراهم آورد. همچنین خدماتی که بنادر ما برای کالاهای وارداتی قطر ایجاد خواهدکرد نیز می تواند موجب فعال شدن بنادر ایران شود.

در چنین موقعیت هایی اقدامی که دولت ها انجام می دهند این است که مسئولان دولتی و رئیس سازمان توسعه تجارت به سرعت به کشور مقصد سفر کرده و یک سری تفاهم نامه ها و توافقات کلی منعقد می کنند و در قالب آن توافقات کلی اقدام به حضور در بازارهای مورد نظر می کنند و پس از آن بازاریابی و همکاری های مشترک با تجار صورت می گیرد.

یادآور می شوم از گذشته ایران با قطر تبادلات اقتصادی داشته اند اما در شرایط کنونی که این کشور در حالت اضطرار قرار گرفته است هم آنها از حضور گسترده تر ما در بازارهایشان استقبال می کنند و هم برای ما یک فرصت مناسب به شمار می آید که می تواند با تفاهمات دولتی زمینه برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی در قطر فراهم شود.

*نماینده اراک، خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

نظر شما