شناسهٔ خبر: 137365 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در آستانه تعیین کابینه جدید صورت گرفت

داستان تکراری سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت

اصلاح طلبان-روحانی حسام‌الدین آشنا «مشاور رئیس‌جمهور» برای اصلاح‌طلبان خط‌ونشان کشید و خطاب به آن‌ها، گفت: کاسبان اصلاح‌طلبی که باج‌خواهی رسانه‌ای و سیاسی از رئیس‌جمهور را آغاز کرده‌اند، بدانند روحانی خاتمی نیست؛ نه تعارف می‌کند نه مأخوذبه‌حیا می‌شود.

هفته نامه «نماینده» / مردادماه سال جاری دولت دوازدهم پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور، رسماً فعالیت خود را به مدت چهار سال آغاز می‌کند. قبل و بعد از انتخابات ۹۶ برخی اصلاح‌طلبان نسبت به کابینه «روحانی» انتقادهایی مطرح کرده بودند اما بعد از اعلام نتایج و پیروزی مجدد رئیس دولت تدبیر و امید بار دیگر ترکیب «پاستور» سوژه کنشگران سیاسی و رسانه‌ای حامیان دولت شد.

انتقاد از آرایش وزرا در حالی توسط حامیان روحانی مطرح می‌شود که او در انتخابات سال ۹۶ با شعار اعتدال وعده استفاده و به‌کارگیری از همه ظرفیت‌ها و نیروهای میانه‌رو در سه جریان حاکم کشور یعنی اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان را داده بود بااین‌حال اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات سکوت کرده و ترجیح داده بودند انتقادهایشان بعد از اعلام نتایج بیان شود.

عباس عبدی «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» در گفتگو با روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد از سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در قبال دولت روحانی پرده‌برداری کرد و گفت: فارغ از وعده‌هایی که آقای روحانی داده است یا وعده‌هایی که می‌توانست بدهد، به‌طور قطع این کابینه باید تغییر کند. تردیدی در آن نیست. برخی از انتقاداتی که به آقای روحانی در زمان انتخابات می‌شد، انتقادات درستی بودند. البته دلیلی نداشت ما در آن زمان آن انتقادات را برجسته کنیم.

دورنمای اصلاح‌طلبان پس از انتخابات ۹۶ مطالبه گری و سهم خواهی از ترکیب دولت آینده است، طرح این موضوع اعتقاد نویسنده مطلب نیست بلکه رسماً در محافل و گعده‌هایی که از سوی جریان اصلاحات برگزار می‌شود اعلام شده است.

ماه مبارک رمضان فرصتی برای فعالان حزبی و کنشگران سیاسی فراهم می‌کند تا با برگزاری ضیافت افطاری به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در جغرافیای سیاسی بپردازند. با توجه به فعالیت دولت دوازدهم در چند ماه آتی، انتظار اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در مراسم افطاری اصلاح‌طلبان رسانه‌ای می‌شود.

همایش «مطالبات اصلاحات از دولت اعتدال» هفته گذشته از سوی حزب مردم‌سالاری در هتل المپیک تهران برگزار شد، همایشی که در آن اصلاح‌طلبان صاحب‌نام انتظارات خود را از دولت دوازدهم و شخص حسن روحانی اعلام کردند.

احمد حکیمی‌پور «رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران» در این همایش، «روحانی» را بازکن جریان اصلاحات معرفی کرد و به‌صراحت گفت: دولت روحانی مدیون جریان اصلاحات است؛ رویکرد این دولت پاسخگویی است و ما امیدواریم این رویکرد به‌طور جدی‌تر ادامه داده شود.

او که دل پُری از ریاست عارف بر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم دارد محور دیگر سخنانش را به عملکرد ضعیف این شورا در انتخابات شوراها اختصاص داد و تصریح کرد: امروز در جریان اصلاحات بوی فرصت‌طلبی و انحصارطلبی به مشام می‌رسد و انتظار داریم جریان اصلاحات صادقانه و شفاف سؤالاتی که در مورد چگونگی بستن لیست شورای شهر تهران وجود دارد را پاسخ بدهد.

سهیلا جلودارزاده «عضو فراکسیون امید» سخنران دیگر همایش حزب مردم‌سالاری بود، او هم در سخنان خود به انتظاراتی که جریان اصلاحات به‌ویژه بانوان به دولت دوم روحانی دارند اشاره و تأکید کرد: از دولت می‌خواهیم با اصلاح ساختار معاونت امور زنان و قدرت دادن به آن نسبت به مطالبه زنان توجه بیشتری صورت دهد و خواسته ما از دولت اعتدال این است نهال مربوط به رفع تبعیض‌ها به زنان را تقویت کند.

مصطفی کواکبیان «دبیر کل حزب مردم‌سالاری و نماینده اصلاح‌طلب مجلس» در تکمیل پازل همفکران خود ظاهر شد و در مقام مطالبه گری از دولت دوازدهم، گفت: ما کابینه‌ای می‌خواهیم که در خط مطالبات مردم باشد، کسانی که در این انتخابات دولت را همراهی نکردند باید به آن‌ها بگوییم خداحافظ! این‌ها در مسیر مطالبات مردم نیستند.

وی خطاب به «روحانی» گفت: من معتقدم دو، سه تا از زنان باید وزیر شوند اما بالای ۶۰ سال فردی در کابینه نیاورید چرا که این‌ها خسته‌اند.

البته اصلاح‌طلبان مواضع خود را فقط محدود به برگزاری ضیافت افطاری نمی‌کنند و از تریبون‌های مختلف صدایشان را به گوش منتخب ملت می‌رسانند.

محمدعلی ابطحی «عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز» از جمله افرادی است که ترجیح داد پیام خود را از طریق گفتگو به رئیس دولت منتقل کند. او که با روزنامه آرمان گفتگو می‌کرد به روحانی یادآور شد: رئیس‌جمهور باید بداند و می‌داند فقط بدنه اصیل اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند.

وی نقدی هم به گفتمان اعتدال زد و گفت که: مشکل اساسی گفتمان اعتدال این است که فارغ از مفهوم، مصادیق خارجی آن هیچ‌گاه به‌خوبی روشن نیست، حال‌آنکه جریان اصلاحات با یک جغرافیای مشخص، ادبیاتی روشن و اهدافی واضح، مصادیقش نه برای اهل فن در سیاست که حتی برای خود جامعه روشن است.

البته باید به این نکته پرداخت که سهم خواهی جریان اصلاحات از دولت روحانی پیش‌ازاین به نقل از سعید حجاریان «نظریه‌پرداز جریان اصلاحات» مطرح شده بود، زمانی که هنوز خبری از انتخابات و ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات نبود.

او در آن مقطع ترکیب وزرای «روحانی» را نقد و آن را بر خلاف انصاف موردنظر خود معرفی کرد و گفته بود: به اعتقاد من سهم اصلاح‌طلبان در دولت باید بیشتر شود.

اما رئیس‌جمهور در دولت یازدهم ترجیح را بر حفظ ترکیب وضع موجود دید و فقط به تغییر دو وزارتخانه (آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد) و دو معاونت روی آورد.

دولتی‌ها انتظاراتی که اصلاح‌طلبان در گعده‌های خود پیرامون دولت آینده مطرح کرده بودند را بی‌پاسخ نگذاشتند، حسام‌الدین آشنا «مشاور رئیس‌جمهور» برای اصلاح‌طلبان خط‌ونشان کشید و خطاب به آن‌ها، گفت: کاسبان اصلاح‌طلبی که باج‌خواهی رسانه‌ای و سیاسی از رئیس‌جمهور را آغاز کرده‌اند، بدانند روحانی خاتمی نیست؛ نه تعارف می‌کند نه مأخوذبه‌حیا می‌شود.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است «اصلاح‌طلبان اگر امروز سکوت خود را می‌شکنند و لب به انتقاد می‌گشایند به دنبال گرفتن سهمیه بیشتر از دولت دوازدهم و روحانی است، این جریان سیاسی و تئوریسین‌های آن به‌خوبی می‌دانند اگر در صحنه اجرایی کشور حضور داشته باشند می‌توانند به هدف اصلی خود که تشکیل دوباره دولت اصلاحات در سال ۱۴۰۰ است دست یابند در غیر این صورت ادامه مسیر برای آن‌ها سخت خواهد شد.

نظر شما