شناسهٔ خبر: 137364 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بررسی رویکردکمیسیون فرهنگی مجلس در سال دوم در گفت و گوی «نماینده» با رئیس جدید این کمیسیون

طرح تعالی خانواده و نظام جامع رسانه، اولویت‌های کمیسیون فرهنگی

جمشید جعفرپور/* آنچه در کمیسیون به آن پرداخته خواهد شد بحث جمعیت و تعالی خانواده است که هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد. در روزهای آینده با کمک همه کسانی که با این طرح مرتبط هستند به بررسی آن خواهیم پرداخت.

هفته نامه «نماینده» / «جمشید جعفرپور» نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی است. وی که در سال اول مجلس دهم نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی بود در انتخابات هیئت‌رئیسه برای سال دوم کرسی ریاست این کمیسیون را کسب کرد. جعفرپور در گفتگو با «نماینده» به شرح اولویت‌های کمیسیون متبوع خود پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

* سال گذشته شما نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی بودید و به فعالیت‌های کمیسیون واقفید؛ آنچه طی یکسال در کمیسیون گذشت را به‌اختصار بفرمایید.
هر ساله بحث بودجه را داریم که این بودجه‌ها به میزان زیادی مشخص کننده سمت‌وسو و حمایتی است که می‌تواند از برنامه‌های حوزه فرهنگ صورت بگیرد. لذا در طول ۴ سال گذشته و خصوصاً یک سال قبل بحث بودجه برای کمیسیون حائز اهمیت بوده است. علاوه بر این بحث برنامه ششم را در سال گذشته در دستور داشتیم که این موضوع و نیز حضور نمایندگان در کمیسیون تلفیق وقت زیادی را از اعضای کمیسیون به خود اختصاص داد. در کنار امور ذکر شده موارد ارجاعی که جسته گریخته به کمیسیون ارجاع می‌شد نیز در دستورکار قرار می‌گرفت.
* برنامه کمیسیون فرهنگی در سال دوم مجلس دهم چیست و آیا تغییر رویکردی را در دستور دارد؟
آنچه در کمیسیون به آن پرداخته خواهد شد بحث جمعیت و تعالی خانواده است که هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد. در روزهای آینده با کمک همه کسانی که با این طرح مرتبط هستند به بررسی آن خواهیم پرداخت؛ مرکز پژوهش‌ها، مراکز جمعیت شناسی، وزارت بهداشت و ... با این موضوع مرتبط هستند و با اعضای کمیسیون همفکری و همکاری خواهند داشت. در ادامه بحث مربوط به نظام جامع رسانه را داریم.
این موارد که جزء اقدامات مهم و فراگیر در کمیسیون است امیدواریم به مرور به صحن مجلس تقدیم کنیم.
طبیعتاً در نظر داریم در یک سال آینده در دو جنبه قانون‌گذاری و نظارت که وظیفه مجلس است در کمیسیون پیگیر این وظایف باشیم. تلاش ما بر این است که مشارکت بیشتری را از افکار و دیدگاه‌های نمایندگان ایجاد کنیم تا در مصوبات کمیسیون نقش داشته باشند.
* به بحث بودجه اشاره داشتید، سال‌های گذشته بودجه‌ای به کمیسیون اختصاص داشت که در بودجه ۹۶ توسط دولت حذف شد؛ در این خصوص توضیح بفرمایید.
آنچه اتفاق افتاد این بود که دولت تصمیم گرفت ابزار مدیریتی که در کمیسیون وجود داشت از دست کمیسیون خارج کند و بعضی از آن‌ها را در قالب ردیف‌ها و یا از طریق برخی سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که بودجه می‌گرفتند به آن نهادها یا سازمان‌های غیردولتی برساند. چون کمیسیون ارتباط نزدیکی با این نهادها داشت و گزارش کار این دستگاه‌ها را می‌گرفت و بر آن اساس تخصیص بودجه‌ها را انجام می‌داد عملاً این چرخه عملکردیِ خوب از دست رفت و خودِ دولت مستقیماً متولی و مسئول کمک به برخی دستگاه‌ها شد. از نظر کمیسیون این اقدام مطلوب نیست اما این بدان معنا نیست که حسابرسی به آن نهادها صورت نمی‌گیرد.
* اخیراً شاهد اکران فیلم‌های ارزشی بودیم که با استقبال مخاطب مواجه شدند. رویکرد کمیسیون در حمایت از این‌گونه آثار چیست؟
ما خوشحال می‌شویم که فیلم‌های خوب و حاوی پیام به گونه‌ای اکران شوند که به‌جز انتقال پیام به مخاطب بتوانند گیشه خود را هم تأمین کنند و با سودآوری کافی برای سرمایه‌گذاران خود موجب تشویق فیلم‌سازان به این امر شوند؛ اما برخی فیلم‌ها ضمن اینکه بسیار مفید و مطلوب هستند با مشکلاتی مواجه می‌شوند که قطعاً حمایت از این‌گونه فیلم‌ها مورد نیاز است. مشخصاً فیلم ویلایی‌ها که در حال اکران است را مثال می‌زنم؛ این فیلم حاوی پیام‌های بسیار مهمی است، پیام مرگ آگاهی، نقش بانوان در صحنه‌های جنگ تحمیلی و پیشبرد اهداف دفاع مقدس در این فیلم بسیار زیبا به تصویر کشیده شده است اما متأسفانه فروش پایینی داشته و حتی شاید نتواند جبران هزینه‌های خود را داشته باشد. کمیسیون تلاش خواهد کرد تا به مسئولین ذی‌ربط تذکر دهد تا موانع احتمالی موجود بر سر راه این فیلم‌ها مرتفع شود. این فیلم‌های ارزشی در بیننده ایجاد تفکر می‌کنند و باید از آنان حمایت شود در مقابل فیلم‌هایی هستند که فروش میلیاردی دارند اما پس از تماشا برای تماشاچی هیچ‌گونه آورده‌ای ندارند. برخی فیلم‌ها تنها با توسل به مسائل سخیف و لودگی ساعتی بیننده را می‌خنداند. حتماً حمایت از فیلم‌های ارزشی در دستورکار کمیسیون فرهنگی خواهد بود.
* نگاه شما به حوزه فضای مجازی چگونه است؟
قطعاً در حال حاضر فضای مجازی نیاز دارد که تا حد امکان مدیریت شود. مراد من از مدیریت معنای وسیع‌تری است که صرفاً شامل فیلترینگ نمی‌شود. ما می‌توانیم با معرفی و الگوسازی جریان‌های مثبتی را در فضای مجازی ترویج کنیم که جریانات فضای مجازی را به سمت‌وسوی خود هدایت کند. اینکه فضای مجازی رها باشد پسندیده نیست؛ این فضا به‌شدت مستعد آلوده شدن و آلوده کردن افکار است. در همین راستا بوده که شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد تا اقدام به رصد و مدیریت در فضای مجازی کنند. هم در مسائل صلبی و هم در موضوعات ایجابی نیاز به مدیریت فضا وجود دارد.
* اگر سخن پایانی دارید بفرمائید.
اعتقاد و تلاش من به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی در سال پیش رو این خواهد بود که از افکار مختلف داخل کمیسیون کمک بگیریم تا فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی، با اصول مشترک که همانا آرمان‌ها و اصول انقلاب، سیره امام خمینی و فرامین مقام معظم رهبری است، تضارب آرا داشته باشیم و نگذاریم سیاست به داخل فرهنگ سرایت کند و تلاش کنیم تا پیام‌های فرهنگی از کمیسیون فرهنگی به صحن و جامعه انتقال دهیم.

نظر شما