شناسهٔ خبر: 137288 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

واکاوی تحولات منطقه در گفتگو با شیخ‌الاسلام:

عربستان بازنده منطقه است

شیخ الاسلام عربستان در منطقه، وضعیت خوبی ندارد و خود را بازنده می‌بیند، پادشاهان قبلی سعودی، از حداقل سیاست و راهبرد مشخص برخوردار بودند، اما از وقتی که بن‌سلمان روی کار آمده، همه مسائل و منافع کشورش را فدای دستیابی به تاج‌وتخت خود کرده است.

پس از به روی کار آمدن ترامپ و سفری که او اخیراً به عربستان داشت تحولاتی در منطقه بخصوص بین دو کشور عربی (عربستان و قطر) ایجاد شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی که هم‌اکنون روابطش با قطر را قطع کرده می‌گوید دوحه حامی داعش و القاعده و تروریست‌ها در منطقه است، ادعا کرد که تهران میزبان تروریست‌هاست.

عربستان به دنبال چیست؟ «ترامپ» با سفر به عربستان چه نقشی را در راستای بر هم زدن روابط عربستان و قطر ایفاء کرد، نقش ایران در منطقه چیست؟

حسین شیخ‌الاسلام «مشاور وزیر امور خارجه» در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده» به تحولات منطقه، بازتاب سفر ترامپ به عربستان و سیاست‌هایی که عربستان در قبال کشورهای منطقه در پیش گرفته پرداخت و گفت: سفر ترامپ به عربستان در حالی شکل گرفت که عربستان ناقض حقوق بشر در داخل و خارج از کشورش است و با حمله به کشور همسایه موجب تخریب، کشتار و آوارگی بسیاری شده است و اقدامات غیرانسانی و ضدحقوق بشری بسیاری در این کشورها انجام می‌دهد.

وی با اشاره به همسویی کامل بین عربستان با آمریکا، اظهار داشت: در شرایطی که عربستان بیش از دو سال است به‌صورت وحشیانه‌ای به همسایه جنوبی خود تجاوز کرده و مردم عادی را از بین می‌برد و همه این جنایات هم با سلاح‌های آمریکایی صورت می‌گیرد.

مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال «سفر ترامپ به عربستان به چه اندازه در موضع‌گیری سعودی‌ها در قبال قطع ارتباط با قطر تأثیرگذار بود؟»، گفت: ترامپ به عربستان و رژیم صهیونیستی سفر کرده بود، گزینه‌هایی که ترامپ برای سفر خود انتخاب کرده بود به نقض قوانین متعدد بین‌المللی مشهور هستند و به عبارتی از چهره منفی نزد افکار عمومی برخوردارند.

مشاور وزیر امور خارجه در خصوص تهدیدهای مقامات سعودی علیه ایران و قطع رابطه این کشور با قطر نیز می‌گوید: آنچه روشن است، عربستان در منطقه، وضعیت خوبی ندارد و خود را بازنده می‌بیند، پادشاهان قبلی سعودی، از حداقل سیاست و راهبرد مشخص برخوردار بودند، اما از وقتی که بن‌سلمان روی کار آمده، همه مسائل و منافع کشورش را فدای دستیابی به تاج‌وتخت خود کرده است.

شیخ‌الاسلام تصریح می‌کند: بن سلمان به دنبال برهم زدن نظم سنتی رسیدن به پادشاهی در آل سعود است که این کار را هم انجام داده است؛ این در حالی است که دولت عربستان از ترس آگاه شدن مردم و مطالبه یک نظام سیاسی عدالت محور و مردم‌سالارانه علاوه بر اینکه فریادهای عدالت‌خواهانه درون عربستان را خاموش می‌کند، از دولت‌هایی که در منطقه بر اساس نظام مردم‌سالاری شکل گرفته‌اند مخالفت می‌کند.

شیخ‌الاسلام در ادامه در خصوص اینکه سیاه‌نمایی سعودی‌ها علیه ایران استمرار دارد و آیا اقدامات آن‌ها تأثیری در منطقه خواهد گذاشت، به نفوذ ایران در منطقه اشاره کرد و با بیان اینکه بهبود وضعیت منطقه با قدرت ایران امکان‌پذیر است، گفت: پس از کودتای مرداد ۱۳۳۲، منطقه غرب آسیا توسط سه قدرت مهم یعنی ایران، سعودی و اسرائیل اداره می‌شد که هر سه این قدرت‌ها با حمایت امریکا ایجاد شده بودند.

وی یادآور شد: امام (ره) مردم را با انگیزه‌های الهی به صحنه آورد و عنصر اساسی پیروزی‌های امام خمینی همین حضور مردم در صحنه است.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان این مطلب «مردم توانستند یکی از پایه‌های مهم قدرت امریکا در منطقه را از بین ببرند، اظهار داشت: پس‌ازاین ضربه به قدرت امریکا در منطقه، امام خمینی (ره) یکی دیگر از پایه‌های استکبار در منطقه که رژیم صهیونیستی است را نیز مورد هدف مبارزه قرار داد.

نظر شما