شناسهٔ خبر: 137286 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون‌های مجلس برای سال دوم

فصل داغ انتخاب‌های داخلی در بهارستان

مجلس/2 انتخابات هیئت‌رئیسۀ ۷ کمیسیون از مجموع ۱۶ کمیسیون تخصصی و ویژه در مجلس شورای اسلامی هفتۀ گذشته برگزار شد.

هفته نامه «نماینده» / انتخابات هیئت‌رئیسۀ ۷ کمیسیون از مجموع ۱۶ کمیسیون تخصصی و ویژه در مجلس شورای اسلامی هفتۀ گذشته برگزار شد. در انتخاب جدید اعضای هیئت‌رئیسۀ کمیسیون‌های «انرژی»، «آموزش»، «برنامه، بودجه و محاسبات»، «قضایی و امور حقوقی»، «صنایع و معادن»، «عمران» و «فرهنگی» تغییر عمده‌ای در جایگاه‌های اصلی به وجود نیامده است.

انتخابات کمیسیون‌های «اجتماعی»، «اقتصادی» «امنیت ملی و سیاست خارجی»، «بهداشت و درمان»، «تدوین آیین‌نامه داخلی»، «شوراها و امور داخلی» و «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» نیز در روزهای آینده برگزار خواهد شد. با توجه به ضرورت انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود در صحن علنی و لزوم در دستور صحن علنی قرار گرفتن آن، اطلاعی از زمان برگزاری آن در دست نیست و کمیسیون «حمایت از تولید ملی» نیز عمر کمتر از ۳ ماه دارد، لذا نباید منتظر انتخاب رئیس جدید برای آن باشیم.

* جایگزینی نایب‌رئیس اصولگرا با اصلاح‌طلب

«فریدون حسن‌وند» که پارسال با ۲۱ رأی به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی تعیین شده بود، امسال نیز با همان تعداد رأی ابقا شد، اما «حسین امیری‌خامکانی» اصلاح‌طلب کرسی نایب‌رئیسی نخست کمیسیون را به «هدایت‌الله خادمی» که چهره‌ای اصولگرا و از منتقدان سرسخت «بیژن زنگنه» وزیر نفت است، واگذار نمود.

نکتۀ عجیب آنکه امیری سال گذشته برای کرسی نایب‌رئیس اول ۲۰ رأی داشت، اما خادمی تنها با ۱۳ رأی به این کرسی دست یافت؛ ضمناً «سیدعلی ادیانی» نیز پارسال برای جایگاه نایب‌رئیس دوم ۱۹ رأی کسب کرده بود که امسال با ۱۱ رأی در این سمت ابقا گردید.

گفتنی است کرسی سخنگویی این کمیسیون از دست «اسدالله قره‌خانی» خارج نشد و این عضو کمیسیون انرژی که پارسال ۲۰ رأی گرفته بود، امسال با دریافت ۲۱ رأی در سمت خود ابقا شد.

دبیران اول و دوم کمیسیون انرژی در اجلاسیۀ دوم «قاسم ساعدی» و «کوروش کرم‌پورحقیقی» خواهند بود که نسبت به اجلاسیۀ اول، ساعدی با کسب کرسی دبیر اول، کرم‌پور را به جایگاه دوم تنزل داد و در این میان «عبدالحمید خدری» دبیر دوم سابق کمیسیون از این عرصه حذف شد.

* ثبات همۀ اعضا، به‌جز یک دبیر

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تقریباً یکی از باثبات‌ترین هیئت‌رئیسه میان اجلاسیۀ اول و دوم را شاهد بود. «غلامرضا تاجگردون» به‌عنوان رئیس، «جهانبخش محبی‌نیا» و «هادی قوامی» در جایگاه نواب رئیس اول و دوم در کنار «محمدمهدی مفتح» در کسوت سخنگو و «محسن بیگلری» به‌عنوان دبیر دوم ابقا شدند؛ اما «محمد فیضی زنگیر» که دبیر اول این کمیسیون بود، جای خود را به «علی کاظمی» داد.

* جابجایی مسئولیت‌ها بین دبیران و نواب‌رئیس

هر چند در اغلب کمیسیون‌ها شاهد تغییر عمده نبودیم و نهایتاً یک یا ۲ کرسی صاحبان جدیدی کسب کردند، اما در کمیسیون قضائی و امور حقوقی ضمن اینکه رئیس و سخنگو در جایگاهشان تثبیت شدند، محل تکیۀ نایب‌رئیسان و دبیران تغییر کرده است.

«حسین رضازاده» و «محمد کاظمی» که از این به بعد نایب‌رئیس اول و دوم این کمیسیون هستند، در اجلاسیۀ قبل به ترتیب، دبیر اول و نایب‌رئیس اول بوده‌اند. همچنین «جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی» و «یحیی کمالی‌پور» که دبیران اول و دوم کمیسیون حقوقی بشمار می‌روند، تا چند روز قبل به ترتیب دبیر دوم و نایب‌رئیس دوم کمیسیون حقوقی بودند.

* تغییر یک نایب‌رئیس و دبیر

در انتخابات داخلی کمیسیون آموزش نیز علاوه بر «محمدمهدی زاهدی» که در کرسی ریاست ابقا شد، نمایندگان به ادامۀ فعالیت «داود محمدی» به‌عنوان نایب‌رئیس اول و «سیدحمایت میرزاده» به‌عنوان سخنگو رأی مثبت دادند.

درعین‌حال «قاسم احمدی‌لاشکی» جایگزین «محمود نگهبان سلامی» برای کرسی نایب‌رئیسی دوم شد و «علیرضا سلیمی» از جایگاه دبیر اول به دبیر دوم تنزل یافت تا «فریده اولادقباد» بر کرسی دبیر اول تکیه زند و «فاطمه سعیدی» که در اجلاسیۀ قبل دبیر دوم بود، از هیئت‌رئیسۀ کمیسیون آموزش مجلس خارج شود.

در کمیسیون صنایع نیز مانند اغلب کمیسیون‌ها کرسی ریاست و سخنگویی آن تغییری نداشته و به ترتیب «عزیز اکبریان» و «سعید باستانی» در جایگاه خودشان ابقا شدند، اما در کرسی نواب رئیس، «رضا علیزاده» جای «داریوش اسماعیلی» نایب‌رئیس اول را گرفت و «فریدون احمدی» به‌عنوان نایب‌رئیس دوم به کار خود ادامه خواهد داد.

«سیدجواد حسینی‌کیا» نیز در کسوت دبیران از جایگاه اول به دوم تنزل یافت تا جای «سیده‌حمیده زرآبادی» را بگیرد و جایش را به «رامین نورقلی‌پور» برای حضور در جایگاه دبیر نخست بدهد.

* تغییر کامل نواب و ثبات سایر ارکان

«محمدرضا رضایی‌کوچی»، «صدیف بدری»، «حسین نیازآذری» و «شادمهر کاظم‌زاده» به ترتیب در کرسی‌های ریاست، سخنگویی و دبیران اول و دوم کمیسیون عمران مجلس ابقا شدند، اما «قلی‌الله قلی‌زاده» و «مجید کیان‌پور» به‌عنوان نواب اول و دوم ریاست این کمیسیون، جایگزین «علیم یارمحمدی» و «سیدهادی بهادری» شدند.

* جابجایی در دبیران و رئیس با نایب‌رئیس

تنها کمیسیونی که برای اجلاسیۀ دوم رئیسش تغییر نموده کمیسیون فرهنگی مجلس است. «جمشید جعفرپور» که در اجلاسیۀ نخست نایب‌رئیس دوم بود، جایش را با «حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر» که رئیس این کمیسیون بود عوض کرد. «حجت‌الاسلام احمد سالک» نیز کرسی نایب‌رئیسی نخست را به «اصغر مسعودی» واگذار کرده است.

درعین‌حال حجت‌الاسلام «احد آزادی‌خواه» در جایگاه سخنگویی ابقا شد و «علیرضا ابراهیمی» و «سیده‌فاطمه ذوالقدر» که پیش‌ازاین دبیران اول و دوم کمیسیون بودند، این دو کرسی را بین خود عوض کردند.

نظر شما