شناسهٔ خبر: 137272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاوروف: ایران و روسیه مواضع مشترکی درباره اوضاع قطر دارند

لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو و تهران درباره اینکه تنش‌ها در روابط قطر و کشورهای عربی بایستی از طریق مذاکره حل شوند، اتفاق نظر دارند.

به گزارش «نماینده»، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه بعد از دیدار با «محمد جواد ظریف»، همتای ایرانی خود گفت که تهران و مسکو در این موضوع که بحران دیپلماتیک قطر بایستی از طریق گفت‌وگو حل شود، اشتراک نظر دارند.  

به گزارش ایتارتاس، لاوروف و ظریف در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان برای تبادل نظر در خصوص اوضاع قطر و بحران سوریه با یکدیگر دیدار کردند.  

لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: «ما (با ظریف) درباره پیشرفت در حل مسائل سوریه و نحوه اثرگذاری مسائل قطر بر تلاش‌های مشترکمان گفت‌وگو کردیم.»

وی اضافه کرد: «رئیس‌جمهور (ولادیمیر پوتین) و نمایندگان ما گفته‌اند که این بحران بایستی بر سر میز مذاکره حل شود تا تمامی نگرانی‌ها از طریق گفت‌وگو رفع شوند.»

عربستان سعودی و چند کشور دیگر از جمله بحرین، امارات و مصر روز دوشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) با متهم کردن قطر به حمایت از «گروه‌های تروریستی» در منطقه اعلام کردند که روابط خود را با این کشور قطع می‌کنند. تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی عربستان و کشورهای همسو با قطر نیز بسته شد.

بحران در روابط قطر با کشورهای عربی در پی انتشار سخنانی منتسب به امیر قطر در خبرگزاری رسمی این کشور آغاز شد. «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» در این اظهارات ایران را قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه خوانده و حماس را نماینده فلسطینیان دانسته بود.

دولت قطر بلافاصله سخنرانی منسوب به تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی را تکذیب و اعلام کرد گروهی توطئه کرده بودند که با هک کردن خبرگزاری رسمی قطر و انتشار چنین اظهاراتی، روابط با این کشور را تیره کنند.

نظر شما