شناسهٔ خبر: 137267 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پاکسازی وزارت نفت از منتقدان دولت آغاز شده است؟

بیژن زنگنه431 ضیغمی در دوران انتخابات ریاست جمهوری، دبیر ستاد متخصصان صنعت نفت و انرژی حجت الاسلام رئیسی بود و عزل وی این سوال را به ذهن می رساند که آیا وزیر نفت به اظهارات هفته گذشته خود جامعه عمل پوشانده و پاکسازی وزارت نفت از منتقدان دولت آغاز شده است؟

به گزارش «نماینده»، در دوران انتخابات ریاست جمهوری هر مدیر دولتی نیز مثل دیگر اقشار جامعه با تفکرات و برنامه های یک نامزد انتخاباتی همگرایی بیشتری داشت و حق آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران به وی اجازه می داد تا نوع نگرش خود و طرفداری خود را بدون ترس از عواقب آن بیان کند.

یکی از زیباترین جنبه های دموکراسی در کشور ما همین آزادی بیان در زمان انتخابات است که هر فردی با هر جایگاه اجتماعی می تواند آزادانه از کاندیدایی که به زعم خود می تواند آینده بهتری را برای ایران رقم بزند، اعلام حمایت و طرفداری کند.

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز که چهار نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در روز ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور پرشور مردم در پای صندوق های رأی به رقابت پرداختند، مردم از اقصی نقاط کشور برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خود پای صندوق های رأی آمدند و در نهایت شخصی که بیشترین اقبال مردمی را در کسب آرا داشت به عنوان رئیس جمهور همه مردم ایران انتخاب شد.

اما به نظر می رسد در برخی نهادهای بدنه دولت، این آزادی بیانی که ارمغان جمهوری اسلامی بوده، حجت را برای برخی مدیران تمام نمی کند که اگر در بدنه دولت نیروهای متخصصی حضور دارند که نظرشان متفاوت از نظر دیگران بوده، امروز می توان مثل گذشته از تخصص آنها در پست مدیریتی شان بهره گرفت.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت یکی از افرادی است که به نظرها و عقاید متفاوت در بدنه وزارت نفت واکنش نشان داده است. وزیر نفت هفته گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با طرح این سؤال که "مگر می‌شود مدیر مخالف دولت داشت؟ " گفت: "پس مردم برای چه رأی دادند؟ اینکه علیه دولت کار کردند برای چه بمانند و اصلاً باید خودشان کنار بروند، نباید وجود داشته باشند و اگر هم وجود دارند اصلاً برای چه مردم رأی دادند؟ رأی دادند گفتمان و راه عوض شود و باید مدیرانی  باشند که به این سیاست‌ها اعتقاد داشته باشند. "

پس از این اظهار نظر وزیر نفت، گمانه زنی هایی شد که این عضو کابینه دولت در صدد خانه تکانی وزارت نفت از مدیرانی است که نظر متفاوتی با انتخاب کاندیدای مورد حمایت وزیر در زمان انتخابات ریاست جمهوری داشته اند. تا اینکه روز گذشته با دستور وزیر نفت طرح توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی که زیرنظر شرکت ملی نفت ایران بود به شرکت نفت و گاز پارس بازگشت و «علیرضا ضیغمی» که در دولت دهم مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و در دولت یازدهم مجری توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی بود از این سمت برکنار شد.

ضیغمی در دوران انتخابات ریاست جمهوری، دبیر ستاد متخصصان صنعت نفت و انرژی حجت الاسلام رئیسی بود و این موضوع این سوال را به ذهن می رساند که آیا وزیر نفت به اظهارات هفته گذشته خود جامعه عمل پوشانده و پاکسازی وزارت نفت از منتقدان دولت آغاز شده است؟

پس از عزل ضیغمی از مدیریت اجرای لایه های نفتی پارس جنوبی و بازگشت این مدیریت به شرکت نفت و گاز پارس، روز گذشته با صدور حکمی از سوی «محمد مشکین فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، «فردین اسدی» به عنوان مجری طرح توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی منصوب شد.

متن حکم صادر شده بدین شرح است:

نظر شما