شناسهٔ خبر: 137165 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رهبر انقلاب روزانه چند ساعت کار می‌کنند؟

نماینده رهبری در سپاه قدس "مقام معظم رهبری در روز ۱۶ ساعت کار می‌کنند و با این حال کتاب هم می‌خوانند در یک برهه‌ای هر کتابی که در زمینه دفاع مقدس چاپ می‌شد ایشان مطالعه می‌کردند".

به گزارش «نماینده»، ۱۴ خرداد هرسال هر چند خاطره تلخ رحلت جانگدار امام خمینی(ره) را به یاد می‌آورد، اما انتخاب تاریخی اعضای مجلس خبرگان در همان روز، نوید ادامه راه امام خمینی(ره) بود. این انتخاب هنگامی بیشتر به چشم آمد که در طول ۲۸ سال گذشته ملت ایران با رهبری داهیانه امام خامنه‌ای از کوران حوادث و فتنه‌ها سربلند بیرون آمد.

به همین منظور برای پرداختن به ابعاد کمتر شناخته شده رهبر معظم انقلاب به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران رفتیم. وی که پیشتر نماینده ولی‌فقیه در نیروی دریای سپاه بوده، در طول این سال‌ها به مطالعه و ضبط خاطرات افراد درباره رهبر انقلاب پرداخته است.

ماحصل تلاش‌های وی کتابی است تحت عنوان «پرتوی از خورشید» که ناگفته‌های شخصیت‌های سیاسی و علمی کشور از زندگی مقام معظم رهبری است.

همچنین کتابی با عنوان «نسیم سبز خاطره‌ها» از حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی به چاپ رسیده بود که نویسنده در آن تقریظات مقام معظم رهبری را با شرح ارائه و تدوین کرده است.

متن زیر گفتگو با حجت‌الاسلام علی شیرازی است که مشروح آن از منظرتان می‌گذرد:

رهبری یک ذره هم از مسیر امام خارج نشده است

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، در آستانه ۲۸ مین سالروز آغاز رهبری امام خامنه‌ای هستیم. حضرتعالی با توجه به مطالعاتی که در طول این سالها درباره زندگی و شخصیت مقام معظم رهبری داشتید درباره ابعاد کمتر شناخته شده زندگی ایشان بشنویم.

--بسم‌الله الرحمن الرحیم. در زمان حیات افراد آن تجلیلی که باید از آنها بکنیم و آن آگاهی که باید به جامعه بدهیم را نمی‌دهیم و همیشه می‌گوییم مردان بزرگ بعد از زمان خودشان شناخته می‌شوند. در این زمینه یک ایراد نشناختن شخصیت افراد و یک ایراد هم معرفی نکردن آن شخصیت است. ظاهر پیام امام در سال ۶۷ برای پذیرش قعطنامه شکست ما در جنگ بود اما امام در آن پیام می‌نویسند که باید بسیج جهانی اسلام را شکل بدهیم که امروز آن بسیج جهانی شکل گرفته است.

امام، عظمتی بود که آینده را می‌دید اینچنین فردی به سختی‌های مسیر حرکتش توجه نمی‌کند و پیش می‌رود. هنر امام این بود، انقلابی کرد که هم انقلابش و هم حکومتش در دنیا بی‌نظیر بود و امام نظام جمهوری اسلامی را معماری کرد. همه کسانی که در دنیا مدیریت خوانده‌اند جمع شوند ما هم امام را می‌آوریم، آیا کسی توانسته است نظامی را شکل دهد که ۳۸ سال روی پای خود بایستد و همه با او دشمنی کنند؟ امام این حرکت را تحویل نفر بعد داد که او باید بار سنگین‌تری نسبت به قبل به دوش بکشد. این حرکت را رهبر انقلاب تا امروز جلو آورده و یک ذره هم از مسیر امام خارج نشده است.

حضرت امام در سال ۵۷ می‌گفت باید نظام اسلامی را شکل بدهیم که دنیا بفهمد اسلام چیست و فرد اول کشور باید مثل مردم فقیر زندگی کند. امروز جوان‌ها را ببرید کاخ سعدآباد و نیاوران را ببینند و بعد حسینیه جماران و منزل امام را هم به آنها نشان دهید. همین ابعاد در زندگی رهبر انقلاب هم وجود دارد اگر بخواهیم زوایای وجودی مقام معظم رهبری را تبیین کنیم هزاران هزار از این نکات در آن وجود دارد.

پیش‌بینی رهبر انقلاب درباره جنگ ۳۳ روزه و بحران سوریه

رهبر انقلاب در دوران جنگ ۳۳ روزه و در اوج نگرانی حزب‌الله گفتند به سیدحسن نصرالله بگویید قطعا در این جنگ پیروز خواهید شد و همین اتفاق هم افتاد. زمانی که تروریست‌ها وارد سوریه شدند مقام معظم رهبری گفتند کسانی که امروز از این تروریست‌ها پشتیبانی می‌کنند روزی خواهد آمد که همین تروریست‌ها به جان آنها خواهند افتاد و باز هم این اتفاق افتاد. اینها گفته‌های یک فرد عالی نیست؛ ولایت فقیه بالاتر از همه به خدا وصل است. امام به ماهو امام خمینی نمی‌تواند آینده را بییند اما وقتی خدا به او عنایت می‌کند یک چیزی را به او می‌دهد که به دیگران نداده است.

آمریکایی‌ها می‌گویند هر جا ما برنامه‌ریزی می‌کنیم رهبر ایران آن را به هم می‌ریزد

این صحبتی که آقا می‌گویند ۲۵ سال آینده اسرائیل وجود نخواهد داشت یک حرف عادی نیست، اخیرا غربی‌ها گفتند ایران هفتمین کشور قدرتمند دنیاست و در این رده‌بندی اسرائیل وجود ندارد. امروز دشمن اعتراف می‌کند و آمریکایی‌ها می‌گویند هر جا ما برنامه‌ریزی می‌کنیم رهبر ایران آن را به هم می‌ریزد.

 آمریکا، انگلیس و فرانسه، آلمان و عربستان نقششان در میز پایان جنگ سوریه کجاست؟ عین همین موضوع در افغانستان و عراق اتفاق افتاد زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد برخی در داخل کشور می‌گفتند باید برویم کنار صدام و با آمریکا بجنگیم اما رهبر انقلاب با این موضوع مخالفت کردند و امروز می‌بینیم نتیجه جنگ آمریکایی‌ها این شد که آمریکایی‌ها می‌گویند ما در عراق هزینه کردیم ولی جمهوری اسلامی پیروز میدان جنگ شد.

امروز قدرت جمهوری اسلامی در عراق بیشتر از آمریکاست تا جایی که آمریکایی‌ها خواستار کمک ایران شدند و اینها نتیجه مدیریت آقا بود.

در تمام سران دنیا شخصی مثل رهبری در مطالعه و کتاب‌خوانی نداریم

من حاضرم ادعا کنم و بگویم در دنیا کسی مثل آقا در بحث مطالعه و کتابخوانی نداریم. تمام سران دنیا را جمع کنید و یک نفر مثل ایشان را بیاورید، من حرفم را پس می‌گیرم. مقام معظم رهبری در روز ۱۶ ساعت کار می‌کنند و با این حال کتاب هم می‌خوانند در یک برهه‌ای هر کتابی که در زمینه دفاع مقدس چاپ می‌شد ایشان مطالعه می‌کردند. در شعر، داستان و رمان هم ماجرا به همین ترتیب است.

نظر فرماندهان عالی‌رتبه درباره اشراف نظامی رهبر انقلاب

من پای صحبت مسئولان  و فرماندهان رده اول نیروهای مسلح نشسته‌ام آنها می‌گفتند زمانی که یک گزارش را خدمت فرمانده کل قوا ارائه می‌دادیم و فکر می‌کردیم که بی‌نقص است ایشان ۱۰ ایراد به گزارش ما می‌گرفتند و ما می‌فهمیدیم که ایشان مطالبی را می‌دانند که ما نمی‌دانیم.

حضرت امام مانند رهبری در مسائل ریز نیروهای مسلح وارد نمی‌شدند اما امروز مقام معظم رهبری روی بسیاری از موضوعات ریز وارد می‌شوند و مطالعه و دقت نظر دارند

دلیل ورود رهبری به این مسائل چیست؟ آیا این مسئله ناشی از علاقه و دقت‌نظر ایشان است یا اینکه کم‌کاری مسئولان موجب شده تا بر روی بسیاری از مسائل مطالعه و درباره آنها طرح بحث کنند؟

-- یک بحث این است که کم‌کاری‌های ما ایشان را به سمت پرکاری می‌برد و یک بحث هم این است که ایشان می‌خواهند با این حرکت خود به ما درس بدهند. اینکه یک کسی در این جایگاه بنشیند و بگوید فیلم پیامبر (ص) چگونه باید ساخته شود و سر صحنه فیلم بروند، موضوع عجیبی است.

در بحث رسیدگی به خانواده شهدا، در اغلب هفته‌ها ایشان دیداری با خانواده شهدا دارند که گاهی گزارشات آن نیز پخش می‌شود. کسی که ۱۶ ساعت در روز کار کند، کتاب هم بخواند نماز شب و عبادتش هم به جا باشد با این احوالات مشهد و جمکرانش هم به جاست البته این موضوعات بدون عنایت خدا نمی‌شود.

به نظر می‌رسد این همه ویژگی ماحصل یک عمر برنامه ریزی و کار دقیق هم هست...

-- بله؛ کسی که برای زندگی خود برنامه داشته باشد قطعا خدا هم به او عنایت می‌کند. ایشان هر صبح اغلب روزنامه‌ها را می‌خوانند و مقاله‌های آنها را هم مطالعه می‌کنند. کسی که در جایگاه رهبری قرار می‌گیرد باید همه مسائل جامعه را ببیند زیرا می‌خواهد جامعه را به سمت تعالی ببرد. ما از عمرمان استفاده نمی‌کنیم اگر همینطور پای کار بیاییم کتاب کم می‌آوریم.

ایشان از اوایل دهه هفتاد، شروع به تدریس خارج فقه کردند و به گفته ناظران درس ایشان یکی از شلوغ ترین دروس خارج فقه است. میزان تسلط ایشان به مباحث فقهی و روش تدریس ایشان چگونه است؟

-- رهبر انقلاب یک فقیه هم هستند و درس خارج فقه می‌دهند. گاهی اوقات کسانی پای درس ایشان می‌نشینند که خودشان ملا هستند و به درس اشکال می‌کنند و استاد باید پاسخ دهد. در ضمن ایشان هر روز قبل از درس یک حدیث اخلاقی دارند که انتخاب همین حدیث هم وقت می‌خواهد. استاد وقتی می‌خواهد درس بدهد باید بتواند افراد را قانع کند در کنار همه اینها مرجعیت ایشان هم هست. هم باید به مسائل روز پاسخ بدهند هم به سوالات مردم.

ماجرای خودرویی که رهبری با آن به تبعید رفتند

امروز دشمنی‌ها با مقام معظم رهبری به مراتب سنگین‌تر از دوران حضرت امام است و عده‌ای هم علیه ایشان توطئه می‌کنند. اگر دشمنان مدرکی علیه زندگی ساده رهبر انقلاب داشتند حتماً رو می‌کردند. سال گذشته ایشان با اتوبوس به اطراف کاشان و بادرود سفر کردند حتی ایشان وقتی می‌خواهد به مشهد برود با همین پروازهای معمولی می‌روند.

یادم هست ۱۰، ‌۱۵ سال قبل خدمت آقا بودیم بعد از نماز مغرب و عشاء چند خانواده شهید به دیدار ایشان آمدند در آن بین یک نفر بود که از بم آمده بود و مقام معظم رهبری در زمان تبعیدشان به جیرفت به منزل ایشان در بم رفته بودند. رهبر انقلاب گفتند زمانی که می‌خواستند مرا به جیرفت تبعید کنند، گفتم باید با ماشین خودم بروم. بعد فرمودند: آن ماشینی که زمان شاه با آن تبعید شدم الان جلوی دفتر هست و من هم هنوز آن ماشین را دارم. حتی یک نفر آن را خرید و بعد پس آورد. اینچنین موضوعی در دنیا سابقه دارد؟

وقتی مردم این وضع را می‌بینند می‌گویند حاضریم برای رهبر انقلاب جان خود را بدهیم و وقتی خانواده‌های شهدای مدافع حرم ایشان را می‌بینند می‌گویند خستگی از بدن ما رفت و ما هیچ نمی‌خواهیم جز دیدار آقا. وقتی کسی دل به دنیا نبندد خدا به زندگیش برکت می‌دهد. خدا به عمر امام برکت داد و امام توانست با یک انقلاب یک دنیا را هدایت کند.

تصمیم رهبر انقلاب در بحران سوریه نتیجه داد

مسئله‌ای که در داخل کمتر به آن پرداخته شده است مدیریت مقام معظم رهبری در جهان اسلام است، این مدیریت یک بعد عملی و یک بعد الگودهی به مسلمانان دارد، مقداری هم در مورد مدیریت بیرونی ایشان بفرمایید؟

-- من خودم یک بررسی کردم و دیدم دعاهای رهبر انقلاب هم تکراری نیست. ایشان در دوران رهبری تا امروز در جریان سخنرانی‌هایشان شاید ۴ داستان تکراری هم نگفته باشند. زمانی که بیداری اسلامی اتفاق افتاد مردم مصر گفتند ما سال ۸۸ که ایران را نگاه کردیم دیدیم که تمام دنیا علیه ایران وارد جنگ شده اما جمهوری اسلامی یک تنه ایستاد و همه را شکست داد. آنجا بود که ما هم گفتیم پس می‌شود انقلاب کرد.

دوستان ما هم می‌دانند که ما چه رهبری داریم از همین روست که کوچکترین مشکلی که در کشور ما پیدا می‌شود آنها ناراحت هستند. در بحران سوریه تصمیمی که مقام معظم رهبری گرفتند نتیجه داد مانند تصمیماتی که در موضوع علمی و فناوری، انرژی هسته‌ای، نانوفناوری و سلول‌های بنیادی گرفتند.

کسانی که می‌گفتند باید در کنار صدام بایستیم و با آمریکا بجنگیم بعدها گفتند تصمیم مقام معظم رهبری درست بوده است. مانند همین تصمیم‌گیری‌ها در موضوع افغانستان، سوریه و لبنان هم صورت گرفت.

امروز مشاهده می‌کنیم کسانی که ما ادعا می‌کنیم آنها مقابل نظام می‌ایستند در کنار رهبری هستند زیرا مدیریت ایشان را قبول دارند. حتی ما شاهد بودیم که بعضی گفتند ما در مقابل استدلال رهبر انقلاب حرفی نداریم.

حرف رهبر انقلاب درباره آینده اسرائیل در ۲۵ سال بعد قطعی است

در موضوع سوریه خدا آنچنان کمک کرد که همه دشمنان دست‌شان را بالا گرفتند حتی برخی کشورهایی که امروز حامی تروریست‌ها هستند از ترس پاسخگویی به ملت‌های خود مواضع تندتری را اتخاذ نمی‌کنند.

امروز دشمن به این نتیجه رسیده است که سیدحسن نصرالله که شاگرد رهبر انقلاب است وقتی حرفی می‌زند قطعا اجرا می‌شود. لذا آنها می‌دانند اگر رهبر انقلاب گفته است تا ۲۵ سال آینده اسرائیل وجود ندارد این حرف قطعی است و آن را باور کرده‌اند اما بعضی در داخل به خاطر هوای نفس حرف‌هایی می‌زنند که اگر ته قلب همه آنها را نگاه کنید باز مقام معظم رهبری را قبول دارند.

آمریکا اگر امروز بخواهد واقعیت را مطرح کند می‌بیند که شکست‌های بی‌شماری دارد آنها امروز می‌گویند تنها مانع بر سر راه ما در دنیا، جمهوری اسلامی است و این نتیجه رهبری امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای است.

نظر شما