شناسهٔ خبر: 137160 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پکن به‌دنبال تداوم همکاری‌های هسته‌ای با تهران است

پانگ سن سفیر چین در ایران می‌گوید چین تمایل دارد همکاری علمی دوجانبه در همه زمینه‌ها را به سطوح بالاتری برساند.

به گزارش «نماینده» نشست خبری سفیر چین در ایران امروز سه شنبه در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

سفیر چین با اشاره به طرح جاده ابریشم که در سال ۲۰۱۳ رقم خورد گفت: طی سه سال گذشته فعالیت‌هایی در این خصوص داشتیم که نتایج بسیار خوبی داشته و جامعه بین‌المللی آن را مثبت ارزیابی کرده است.

«پانگ سن» هدف این طرح را اتحاد کشورهای این مسیر دانست و گفت: طرح ساخت و ساز کانال‌های مشترک و سایر طرح‌ها را دنبال می‌کنیم و با ۴۰ کشور در این خصوص مذاکره داشته‌ایم.

جاده ابریشم یا ابتکار «یک کمربند، یک جاده» در ۲۰ کشور اجرایی شده‌ است

وی با بیان اینکه همکاری چین با بیش از ۲۰ کشور در مسیر جاده منجر به کسب درآمد مالیاتی و ایجاد ۱۸۰ هزار شغل برای این کشورها شده و بانک سرمایه‌گذاری چین بیش از یک میلیارد دلار وام داده و صندوق جاده ابریشم نیز بیش از چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است، اظهار داشت: ابتکار «یک کمربند و یک جاده» نه تنها در حوزه‌های اقتصادی بلکه شامل سایر حوزه‌ها می‌باشد که حوزه‌های بهداشتی و آموزشی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد.

سفیر چین گفت: تمام کشورها مشترکا برای این جاده سرمایه‌گذاری می‌کنند و مشترکا از آن سهیم می‌شوند چراکه این طرح به سود همه کشورهاست.

حضور ۱۵۰۰ نماینده از ۱۳۰ کشور و ۷۰ سازمان در نشست ابتکار «یک کمربند، یک جاده»

پانگ سن ادامه داد: نشست سران و اعضای کشورهای طرح یک کمربند و یک جاده با حضور ۲۹ رئیس کشور و ۱۵۰۰ نماینده از ۱۳۰ کشور و ۷۰ سازمان در آن حضور داشتند. از ایران نیز دکتر طیب‌نیا در آن نشست حضور یافت.

وی با ذکر این نکته که این نشست سمت و سوی طرح یک کمربند و یک جاده برای آینده را پایه‌گذاری کرده است، اظهارداشت: یک لیست همکاری با بیش از ۲۷۰ پروژه تعریف شده که ایران نیز مشمول این لیست می‌باشد.

سفیر چین درباره طرح‌های مشترک ایران و چین نیز گفت؛ بسط و توسعه روابط چین و ایران مسیر خوبی دارد و پس از سفر رئیس جمهور چین، وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر نیز به ایران سفر کردند و در خصوص توافقات صورت گرفته بین رؤسای جمهوری دو کشور تبادل نظر و همکاری کردند.

حجم روابط تجاری چین و ایران به ۳۱ میلیارد دلار رسید/ تجارت دو کشور متوازن است

پانگ سن با اشاره به تبریک رئیس جمهور چین به همتای ایرانی خود که نشانگر عزم چین برای گسترش روابط است گفت: ایران کشور متمدن و در مسیر جاده ابریشم کهن بوده و یکی از شرکای مهم چین در این مسیر است. چین طی ۸ سال گذشته بزرگترین شریک ایران بوده و در سال گذشته روابط دو کشور به ۳۱ میلیارد دلار رسید. تجارت دو طرف تقریبا متعادل است و صادرات چین ۱۶ میلیارد و واردات از ایران ۱۴ میلیارد دلار می‌باشد. واردات نفت چین از ایران ۳۱ میلیون تن بوده که ۱۷ درصد رشد داشته و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران نیز ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: با تشریک مساعی دو کشور میادین نفتی آزادگان و یادآوران به بهره‌برداری رسید و شرکت خودروسازی «چری» نیز در ایران بیش از ۱۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد برای ایران داشته است.

تبادلات نظامی چین و ایران روزبه‌روز افزایش می‌یابد/ تمایل چین برای افزایش همکاری‌های علمی دوجانبه

سفیر چین همکاری دو کشور را برد- برد خواند و گفت: تبادلات نظامی چین و ایران روز به روز افزایش می‌یابد. همچنین تعدادی از اسناد همکاری در حوزه‌های علمی و آموزش و پرورش به امضای طرفین رسید.

پانگ سن گفت: با اشاره سفر هیئت آموزش و پرورش چین به ایران و همکاری دانشگاه‌های دو کشور و نیز سفرهای متقابل تیم‌های ملی ورزشی چین و ایران، گفت: چین تمایل دارد همکاری علمی دو جانبه در همه زمینه‌ها را به سطوح بالاتری برساند زیرا باور دارم همکاری دو کشور چشم انداز روشنی خواهد داشت.

بازسازی راکتور اراک یکی از مهمترین موضوعات برجام می‌باشد/ تمایل چین برای تداوم همکاری‌های هسته‌ای با ایران

وی در خصوص بازطراحی راکتور اراک توسط چین گفت: بازسازی راکتور اراک یکی از مهمترین موضوعات برجام می‌باشد و چین همواره همکاری نزدیکی به عنوان رئیس یکی از آن دو کار گروه داشته است. دو ماه پیش شرکت‌های ایرانی و چینی در وین قراردادی در این خصوص امضا کردند. چین تمایل دارد کماکان بر اساس برجام همکاری‌های هسته‌ای را ادامه دهد.

سفیر چین در خصوص ناآرامیهای اطراف چین برای ایجاد مانع در راه تحقق اهداف اقتصادی چین گفت: چین همواره روابط تجاری دو جانبه سالم و برد-برد را با آمریکا دنبال می‌کند. چندی پیش رئیس جمهور چین با ترامپ دیدار کرده و در خصوص روابط دو جانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای مذاکره و تبادل نظر کردند و توافقاتی حاصل شد. طرفین با احترام دو طرفه مسایل را حل و فصل کرده و به پیش می‌برند. آمریکا به نشست ابتکار یک کمربند و یک جاده هیئتی را اعزام کرد. چین و آمریکا به عنوان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه منافع مشترکی دارند و امیدواریم روابط جدی بین دو کشور بسط و توسعه یابد.

براساس برجام، برخی تحریم‌ها برداشته شده، اما متأسفانه برخی تحریم‌ها برداشته نشده است

پانگ سن در خصوص اقدامات ۱+۵ برای روابط بهتر بانکی با ایران طبق برجام گفت: چین همواره بر آن است که همه طرف‌ها به‌طور کامل به برجام پایبند باشند. در جریان مذاکرات هسته‌ای حضور داشتم، چین در این مذاکرات اصول خود را داشت، اینکه ایران به عنوان عضو ان‌پی‌تی باید مسئولیت خود را ایفا کند، ایران به عنوان عضو ان‌پی‌تی باید از حقوق استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای برخوردار باشد، طبق برجام تحریم‌ها کامل برداشته شود. می‌توانیم ببینیم که بعد از برجام برخی تحریم‌ها برداشته شده مثل صادرات نفت. آژانس بین‌المللی هم اعلام کرده که ایران به مسئولیت خود عمل کرده اما متأسفانه برخی تحریم‌ها برداشته نشده است. در جلسه کمیسیون اجرای برجام طرف ایرانی به طور جدی موضع خود را اعلام کرده و چین اعلام کرد که همه طرف‌ها باید به طور دقیق مسئولیت خود را اعلام کنند. ما امیدواریم که با همکاری کشورها همه تحریم‌ها برداشته شود.

برای افزایش تبادلات گردشگری باید تلاش‌های بیشتری انجام شود

سفیر چین در تهران در خصوص همکاری‌های گردشگری بین دو کشور اظهار داشت: تقویت همکاری توریستی یکی از قسمت‌های مهم همکاری دوجانبه است. در سال ۲۰۱۴ روحانی در سفر به شانگهای با همتای چینی خود برای تقویت روابط دو جانبه در این حوزه تبادل نظر کرد. سال گذشته ایران یک جلسه فوق العاده برای توریسم جهانی برگزار کرد که مسئولان چینی نیز در آن حضور یافتند. سفر شهروندان دو کشور روزانه افزایش می‌یابد، اما ما هم باید به کوششمان ادامه دهیم چه به‌صورت نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری. در تهران هتل‌های کمی است و در عین حال برخی مسافران چینی، فارسی و انگلیسی بلد نیستند، بنابر این راهنمای چینی می‌گیرند. از سوی ایران برای بهبود تسهیلات توریستی کوشش می‌شود که دستاوردهایی نیز داشته است. در سال‌های اخیر رشته زبان چینی در ایران تاسیس شده و دانشجویان ایرانی به چین سفر می‌کنند و تصور می‌کنم در چند سال آینده صنعت توریسم گسترش یابد.

چین از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت می‌کند/ایران با سایر اعضای این سازمان مذاکره کند

وی در خصوص پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای نیز گفت: برخس رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که چین با عضویت ایران مخالفت می‌کند، من چندین بار به دوستان ایرانی تاکید کرده‌ام که ایران یک کشور مهم در منطقه است و چین حمایت خود را از عضویت ایران در شانگهای اعلام کرده و دیروز نیز معاون وزیر خارجه چین بر این دیدگاه تاکید کرده است. چین نقش سازنده‌ای برای پیوستن ایران به شانگهای ایفا خواهد کرد.

سفیر چین ادامه داد: تصمیم شانگهای با وفاق همه اعضا است و پیشنهاد می‌دهم که ایران با سایر اعضا نیز مذاکره داشته باشد.

تمایل چین برای ساخت هتل در ایران

وی در خصوص مسائل گردشگری چینی‌ها در ایران گفت: اگر طرف ایرانی تسهیلات بیشتری فراهم کند ما نیز دوست داریم در اینجا هتل‌های چینی بسازیم. چین برای گسترش روابط دو جانبه تلاشهایی داشته و در سالهای اخیر ایرانی‌هایی که به چین سفر می‌کنند سالانه افزایش میابد. ما در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار ویزا صادر کردیم. سفارت چین برای متقاضیان ویزا مقررات مشخصی دارد.

برای مبارزه با تروریسم همه طرف‌ها باید متعهد باشند

پانگ سن در خصوص وضعیت خاورمیانه و فعالیت چین برای بازگرداندن امنیت به منطقه گفت: ما سفر ترامپ به خاورمیانه را مورد توجه قرار دادیم و این وضعیت را دقیق بررسی می‌کنیم، امیدواریم کشورهای خارج از منطقه نقشی مثبت و سازنده ایفا کنند و کشورهای منطقه راه گفتگو را دنبال کنند. باید به دیدگاه کشورهای منطقه احترام بگذارند و در قضیه مبارزه با تروریسم همه طرف‌ها متعهد باشند و از استاندارد دوگانه اجتناب جویند. همه طرفهای سیاسی باید کنار هم نشسته و گفتگو کنند تا صلح و ثبات به کشورهایشان بازگردد. جامعه بین المللی نیز باید نقش مثبتی ایفا کند و کمک‌های انساندوستانه به مردم رنجدیده برسد.

مذاکرات ژنو و آستانه نقش سازنده‌ای در حل‌وفصل مسئله سوریه دارند

وی در خصوص قرارداد نظامی عربستان و امریکا گفت: بر حال حاضر چند مکانیسم برای حل و فصل مسائه منطقه‌ای هست که برای سوریه گفتگوهای ژنو و آستانه است که این مکانیسم‌ها نقش سازنده‌ای دارند و مکمل هم هستند.

تمایل چین برای همکاری با ایران در موضوع مبارزه با تروریسم

وی در خصوص همکاری احتمالی چین و ایران در مبارزه با تروریسم گفت: در حال حاضر تروریسم دشمن مشترک جهان است و چین هم یکی از قربانیان آن است. چین و ایران در مسئله مبارزه با تروریسم همواره با یکدیگر مشاوره و گفتگو می‌کنند، تروریسم به شدت گسترش یافته است، بنابراین مبارزه با تروریسم باید مسئولیت مشترک جامعه بین‌المللی و به اولویت کشورهای منطقه تبدیل شود. چین با هرگونه تروریسم مخالفت می‌کند و تمایل دارد همکاری خود را با ایران و کشورهای دیگر تقویت کند و به طور مشترک صلح و ثبات منطقه و جهان را حفظ کند.

چین همچنان از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس حمایت می‌کند

سفیر چین در خصوص خروج امریکا از پیمان پاریس گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند چالش تغییرات اقلیمی را نادیده بگیرد. تفاهم پاریس با دشواری زیادی به دست آمده و برای رویارویی جهان با تغییرات اقلیمی سمت و سو مشخص کرده است. چین کماکان روند رویکرد پاریس را حفظ و حمایت می‌کند و به طور چند جانبه در این موضوع مشارکت خواهد داشت.

ایران امن‌ترین کشور منطقه است/ توافق سران دو کشور برای ارتقای روابط به سطح راهبردی

پانگ سن در خصوص نگاه بلند مدت چین به ایران با توجه به ثبات امنیت در کشورمان گفت: ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه است که این باعث افتخار من به عنوان سفیر چین است. در سفر رئیس جمهور چین به ایران دو کشور موافقت کردند که روابط را به سطح استراتژیک همه‌جانبه برسانند و باور داریم که مردم ایران به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و ریاست جمهوری روحانی به سازندگی بیشتری در کشور خواهند رسید. در آینده حتما باید مفهوم روابط راهبردی را غنی‌تر کنیم. همچنین باید همکاری‌ها در زمینه اقتصادی و سیاسی را گسترش دهیم و تسهیلات لازم را برای افزایش روابط تجاری دو کشور فراهم آوریم. در حوزه همکاری‌های امنیتی نیز باید روابط‌مان را گسترش دهیم که تروریسم و مواد مخدر است و دو کشور تماسهای نزدیکی در این خصوص با یکدیگر دارند. سفیر چین همکاری دو کشور را دارای چشم انداز باشکوه دانست.

گر کشوری از تروریسم حمایت کند حتما روزی خودش هم از آن ضربه می‌خورد

وی در خصوص حضور داعش در همسایگی چین اظهار داشت: چین یکی از قربانیان تروریسم است، برای تروریسم حتما باید یک تفاهم مشترک بین المللی شکل بگیرد و از استاندارد دوگانه جلوگیری شود. ما نباید تدبیر موقتی داشته باشیم و از آنجا که تروریسم به برخی کشورها نرسیده به این معنای نباید باشد که آنها به مبارزه با تروریسم نپیوندند. اگر ببر را به عنوان یک حیوان خانگی پرورش دهیم حتما روزی ما را گاز خواهد گرفت و اگر کشوری از تروریسم حمایت کند حتما روزی خودش هم از آن ضربه می‌خورد.

قطر و همسایگانش از طریق گفتگو و به‌صورت مسالمت آمیز مسائل خود را حل کنند

سفیر چین در خصوص قطع روابط کشورهای عربی با قطر گفت: پیشنهاد ما این است که کشورهای همسایه از طریق گفتگو و به صورت مسالمت‌آمیز مسئله را حل کنند. به‌جز ایران، روسیه، هند و آمریکا اعلام نظر کردند و چین نیز، ما هم تمایل داریم در این خصوص با طرفین همکاری نزدیک داشته باشیم.

در دوران تحریم، شرکت‌های چینی علیرغم مشکلات زیاد در ایران حضور داشتند

پانگ سن در خصوص حضور شرکت‌های چینی در ایران گفت: در دوران تحریم شرکت‌های چینی علیرغم مشکلات زیاد در ایران حضور داشتند و بعد از تحریم طبیعتا کشورهای دیگری در بازار ایران حضور خواهند داشت و ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم. برخی شرکت‌ها شاید در جریان کار خود به پاره‌ای اختلافات برخورد کنند که این یک پدیده عادی است. در جریان همکاری بین شرکت‌های چینی و ایرانی اختلافاتی بوده که شکست قرارداد و نپرداختن پول از جمله آن‌ها بوده اما حتما جزئی بوده و در مسیر تجارت رخ می‌دهد. بیشتر پرونده‌ها از طریق مشاوره حل و فصل شده و برخی پرونده‌ها نیز از طریق قانون حل و فصل می‌شوند. امیدوارم شرکت‌های دو طرف به قراردادهای منعقد شده وفادار باشند.

نظر شما