شناسهٔ خبر: 137129 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نبود "ایکس‌ری" برای مبارزه با قاچاق بهانه است

مصری/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نبود دستگاههای ایکس ری در گمرکات برای مبارزه با قاچاق یک بهانه واهی است، گفت: هزینه ۴۰۰ میلیونی تهیه ایکس ری برای عدم مبارزه با قاچاق قابل قبول نیست.

به گزارش «نماینده» عبدالرضا مصری، با بیان این که نبود دستگاههای ایکس ری در گمرکات برای مبارزه با قاچاق یک بهانه واهی است گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق به کشور ۲۵ میلیارد دلار بوده که هم اکنون به ۱۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. این موضوع اقدام مناسبی است آرزوی ما این است که حجم قاچاق در کشور به صفر برسد، اما در این زمینه چالشهای مهمی وجود دارد که باید آنها را بر طرف کرد.

به گفته وی، قاچاق ۲۵ میلیاردی دلاری باعث از بین رفتن ۲.۵ میلیون شغل در کشور شده است و به همین دلیل از کنار این موضوع و دلایل وقوع آن به سادگی نمی‌توان گذشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد، وقتی رهبری در خصوص موضوع قاچاق ورود مستقیم می‌کنند، مسئولان می‌گویند ما در بنادر و گمرکات ایکس ری برای بازرسی کانتینرها نداریم. این بهانه قابل قبول نیست چراکه در کشوری مانند ایران با این حجم از ثروت معطل ماندن برای خرید دستگاههای ایکس ری با هزینه ۳۰۰تا ۴۰۰ میلیون تومان قابل پذیرش نیست. این موضوع مانند آن است که برای دوخت لباس بگوییم دکمه نداشته‌ایم، آیا مردم قبول خواهند کرد که به بهانه نبود دکمه لباس هم دوخته نشود.

مصری با اشاره به اینکه بخشی از قاچاق در کشور ما از مبادی رسمی صورت می‌گیرد، گفت: به عنوان مثال یک فرد پوشاک قاچاق را اظهار میکند،   از آنجا که درگمرکات ممکن است به خاطر تعرفه پایین کنترل فیزیکی صورت نگیرد(عبور کالا از مسیر سبز) فرد هزینه‌های اندک مربوط به ماخذ تعیین شده را پرداخت میکند و به این ترتیب جنسی که بایستی با حقوق ورودی واقعی بسیار بالاتر ترخیص شود،   از گمرک خارج می‌شود.

نظر شما