شناسهٔ خبر: 137115 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۲۰ میلیارد دلار هزینه رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی

شهرک سازی بیت المقدس یک سازمان غیر دولتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دولت‌های صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تاکنون ۲۰ میلیارد دلار برای ساخت و ساز و توسعه شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری و قدس شرقی هزینه کرده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جامعه بین المللی شهرک سازی در کرانه باختری را مغایر قوانین بین المللی می داند و تعداد زیادی از کشورها آنرا مانعی بر سر راه حل منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی می دانند، اما این عملیات ها در همه دولت های صهیونیستی ادامه داشته است.

سازمان غیر دولتی رژیم صهیونیستی "مرکز مسائل اقتصادی سیاسی "ماکرو"" طی گزارشی درباره شهرک سازی که به مناسبت ۵۰ امین سال اشغال کرانه باختری و بخش شرقی قدس توسط رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ژوئن سال ۱۹۶۷ منتشر کرده، خاطر نشان ساخته است که «هیچ آمار رسمی جامعی درباره مبالغ هزینه شده برای شهرک سازی از سال ۱۹۶۷ تاکنون وجود ندارد و وزارت دارایی اسرائیل که هر ساله بخشی از مبالغ هزینه شده در این بخش را اعلام می کند، از هزینه شدن ۳.۵ میلیارد دلار بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ تنها در کرانه باختری خبر داده است.

اما "روبی ناتانسون" مدیر کل این سازمان تصریح کرده است که رژیم صهیونیستی طی ۵۰ سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار برای شهرک سازی هزینه کرده است و مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار اعلام شده شامل هزینه های نهایی زیرساخت های ایجاد شده مانند جاده های کمربندی مخصوص شهرک نشینان صهیونیست یا تدابیر امنیتی اتخاذ شده در اطراف شهرک ها نمی شود.

این آمارها همچنین شهرک سازی در بخش شرقی قدس را که رژیم صهیونیستی آنرا از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است، در برنمی گیرد. از سوی دیگر، مبالغ ذکر شده شامل شهرک سازی های صورت گرفته در نوار غزه که بعدا برچیده شده و ۸ هزار شهرک نشین و نظامی صهیونیست در سال ۲۰۰۵ از آنجا بیرون رانده شدند، نمی شود.

شبکه ۲  تلویزیون رژیم صهیونیستی در پایان این گزارش خود آورده است که شمار شهرک نشینان صهیونیست بیش از ۶۰۰ هزار نفر است که ۴۰۰ هزار نفر از آنها در کرانه باختری اقامت دارند و وجود آنها عامل اصلی تنش مداوم با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فلسطینی ساکن کرانه باختری و بخش شرقی قدس است.

گفتنی است که مخالفت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین و پذیرش مرزهای سال ۱۹۶۷ به عنوان پایه و اساس مذاکرات این رژیم با تشکیلات خودگردان فلسطین، مذاکرات سازش از ماه آوریل سال ۲۰۱۴ متوقف شده است.

نظر شما