شناسهٔ خبر: 137091 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پیام احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا به منتخبان شورای شهر تهران

روند انتخاب شهردار تهران را سیاسی نکنید!

شهرداری پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ۱۴ مرداد آغاز به کار می‌کند و مهم‌ترین دستور پس از شروع به کار شورا، انتخاب شهردار تهران است.

هفته نامه «نماینده» / سیدمحمود میرلوحی «عضو منتخب اصلاح‌طلب شورای شهر تهران»، در پاسخ به این سؤال که آیا در انتخاب شهردار وارد مصادیق شده‌اید؟، از تنظیم نظام‌نامه انتخاب شهردار خبر داد و گفت: طبیعتاً انتخاب شهردار نیازمند شاخصه‌هایی است که در حال حاضر شورای عالی اصلاح‌طلبان مشغول تهیه آن است.

وی گفت: فعلاً در حال تنظیم نظام‌نامه هستیم و وارد مصادیق نشده‌ایم.

با توجه به شاخصه‌هایی که قرار است شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخاب شهردار آینده تهران تهیه و سپس به منتخبان شورا ارائه کند تعدادی از احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و تأکید کردند: «انتخاب شهردار در اختیار شورا است؛ نباید از بیرون و توسط فعالان سیاسی تعیین تکلیف شود. منتخبین مردم نباید روند انتخابات شهردار را سیاسی کنید چرا که در این صورت به مردم و شهر آسیب وارد می‌شود».

* شهردار تهران باید بر اساس منطق و عقل اعضاء شورا انتخاب شود

حسین کمالی «دبیرکل حزب کار» تصریح کرد: شورای شهر باید شهردار را بر اساس عقل، منطق و منافع ملی انتخاب کند ضمن اینکه افرادی می‌توانند در شهرداری مسئولیت پیدا کنند که تجربه و توانایی لازم در این زمینه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه کارشناسان حدود هشتاد چالش را برای شهر تهران ذکر کرده‌اند، گفت: رفع این چالش‌ها نیازمند تصمیم‌گیری صحیح اعضای شورای شهر است و شهردار هم مجری تصمیمات آنان است.

* سیاسی شدن روند انتخاب شهردار به تهران آسیب می‌زند

«مجید متقی‌فر» سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در خصوص معیارهای انتخاب شهردار تهران از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، گفت: شهرداری سمتی در مدیریتی شهری است و فردی که قرار است شهر را مدیریت کند باید توانایی‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: اعضای شورای شهر پنجم باید به مقوله انتخاب شهردار نگاه سیاسی نداشته باشند چرا که نگاه سیاسی داشتن به سمت مدیریتی که جایگاه اجتماعی دارد، به شهر آسیب می‌زند.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه شهردار تهران باید توانمند، متخصص و کارآزموده باشد، افزود: از اعضای شورای شهر می‌خواهیم تا بر اساس منافع و نگاه حزبی تصمیم‌گیری نکنند و در جهت حل مشکلات تهران گام بردارند.

متقی‌فر خاطرنشان کرد: منتخبین مردم در شورای شهر باید به مطالبات مردم توجه کنند اگر خدای‌نکرده بی‌توجهی صورت گیرد این مطالبات به واکنش‌هایی از سوی مردم تبدیل می‌شود که برای شورا خوب نیست.

* شهردار نباید به شائبه‌های جریانی و سیاسی دچار شود

احمد حکیمی‌پور رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران که از ورود به شورای پنجم باز ماند خطاب به همفکران خود در شورای پنجم، تصریح کرد: معتقدم که باید مبنای انتخاب شهردار اصلح کارنامه درخشان اجرایی و قابلیت مدیریتی بالا قرار گیرد و فردی انتخاب شود که بدنه مسئولیت‌های شهرداری را به‌خوبی بشناسد و بتواند متناسب با نیازهای مردم و شهر تهران اداره امور را در دست بگیرد.

وی توصیه‌ای هم به اصلاح‌طلبان شورای پنجم کرد و گفت: یک شهردار اصلح باید بکوشد که در حوزه مدیریتی خود تنها رسالتش را خدمت به مردم و تلاش برای حل مشکلات آنان قرار دهد و به شائبه‌های جریانی و سیاسی دچار نشود چراکه شهرداری یک مؤسسه غیردولتی است و وجهه خدماتی – اجتماعی دارد و باید در آن از فعالیت‌هایی که ایجاد حاشیه و ابهام می‌کند پرهیز شود.

* شهردار نباید از جناح سیاسی خاصی باشد

حمیدرضا ترقی «عضو حزب مؤتلفه اسلامی» هم نسبت به ترسیم ویژگی‌های شهردار آینده از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: شهردار اگر از سابقه و توانایی اجرایی بالا برخوردار نباشد و اشراف کافی به مجموعه مسائل اقتصادی، عمرانی، محیط‌زیست و فرهنگی نداشته باشد نمی‌تواند یک موفقیت بالایی را کسب کند.

وی تأکید کرد: مردم انتظار دارند شخصی که مدیریت شهر را بر عهده می‌گیرد از توانمندی‌های بالایی برای اداره شهر بزرگ تهران برخوردار باشد و بتواند بر اساس منافع مردم با بخش‌های مختلف ارتباط برقرار کند.

ترقی با بیان اینکه شهردار باید توانایی کسب درآمد را داشته باشد و به‌گونه‌ای عمل کند که به مردم فشاری وارد نیاید، تأکید کرد: باید به‌گونه‌ای در مصرف سرمایه نیز مدیریت کند که سرمایه شهرداری به هدر نرفته و از آن پول بهترین بهره‌برداری را برای حل مشکلات شهری انجام دهد.

وی ادامه داد: اصولاً در شهرداری دخیل‌سازی گرایش‌های حزبی و جناحی مشکلات مردم را دوچندان می‌کند و تنها یک جناح می‌تواند به شهرداری کمک کند اما اگر شهردار از جناح سیاسی خاصی نباشد و بی‌طرف عمل کند و عمده توجهش به مسائل عمرانی محل مشکلات مردم باشد قطعاً سطح مشارکت مردم در شهرداری افزایش خواهد یافت.

نظر شما