شناسهٔ خبر: 137067 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیا تلاش‌های صلح افغانستان قربانی انفجار کابل می‌شود؟

انفجار کابل در حالی که دولت افغانستان برای برگزاری «روند کابل» با حضور ۲۰ کشور آماده می‌شود، انفجار تروریستی هفته گذشته در پایتخت این کشور سایه‌ای از ابهام بر آینده و نتیجه تلاش‌های صلح گسترده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از «نیویورک تایمز»، هفته‌های اخیر، حکومت افغانستان در حال آمادگی برای برگزاری نشست «روند کابل» بوده است. در این نشست که در روز ۶ ماه ژوئن برگزار خواهد شد، نمایندگانی از ۲۰ کشور شرکت خواهند کرد تا درباره جنگ افغانستان گفت‌وگو کنند.

هدف از برگزاری این نشست استفاده «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان برای کسب حمایت بین‌المللی است و تاکید می‌کند که حکومت وحدت ملی بار دیگر به از سرگیری گفت‌وگوها برای ایجاد صلح در افغانستان متعهد است.

مقامات افغان برگزاری این نشست را تلاشی برای گردآوری بازیکنان منطقه‌ای و سیاسی درجهت تحت کنترل گرفتن روند صلح افغانستان می‌دانند.

این در حالی است که تلاش‌های روند صلح بارها به علت عدم همکاری برخی کشورهای همسایه افغانستان و دستاوردهای نظامی طالبان شکست خورده است.

عملیات تروریستی در کابل (چهارشنبه گذشته) که حکومت افغانستان معتقد است توسط «شبکه حقانی» صورت گرفته، سایه‌ای از ابهام بر آینده و نتیجه «روند کابل» گسترده و این خود نشانه‌ای از شکننده بود توافقات صلح است.

«عبدالحکیم مجاهد» که سفیر سابق طالبان در سازمان ملل بود و اکنون عضو شورای عالی صلح در افغانستان است درباره این حمله و پیامدهای آن بر «روند کابل» گفت: حتی با وجود اینکه سخنگوی طالبان مسئولیت انجام این عملیات تروریستی را تکذیب کرده اما باز هم این حمله همچنان شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: فعالیت‌هایی برای ایجاد توافق صلح وجود دارد، ولی من به شرایط کنونی امیدوار نیستم.

دستیاران «اشرف غنی» می‌گویند که به برگزاری روند کابل مصمم هستند حتی اگر برخی از مقامات ارشد خارجی از طریق «ویدئو کنفرانس» در این نشست حضور یابند.

تعدادی از مقامات غربی نگرانی خود را از وضعیت امنیتی کابل ابراز داشته و اظهار کرده‌اند که این شرایط برای سفر نمایندگان این کشورها به کابل مناسب نیست.

یکی از این دیپلمات‌ها گفت: با توجه به نزدیک بودن محل انفجار به ارگ و شمار بالای تلفات حتی فکر بازدید از ارگ نیز دلهره‌آور است.

خسارت‌های به وجود آمده از این انفجار به حدی گسترده بود که تعدادی از سفارتخانه‌ها در کابل حتی در شرایط مناسب برای میزبانی از مقامات ارشد خود نیز نیستند. پنجره‌های وزارت خارجه افغانستان و سالنی که قرار بود بسیاری از جلسات در آن برگزار شود نیز در نتیجه موج انفجار شکستند.

از سوی دیگر، کارکنان سفارت امارات متحده عربی که دیپلمات‌های آن بر اثر انفجاری در قندهار کشته شدند، نیز ساعتی پس از انفجار از کشور خارج شدند.

روز گذشته رسانه‌های محلی گزارش دادند که ۱۱ عضو شبکه حقانی در پی این حمله تروریستی اعدام خواهند شد که واکنش طالبان را نیز بدنبال داشت.

طالبان نیز تهدید کرد که اگر این زندانیان اعدام شوند تمام دفاتر حکومت افغانستان مورد حمله قرار می‌گیرد تا درسی به حکومت افغانستان داده شود.

«جاوید لودین» معاون سابق سیاسی وزارت خارجه افغانستان در این باره گفت که حکومت در تلاش است تا واکنش شدیدی نشان ندهد و مسیر را برای گفت‌وگوهای صلح آینده باز نگه دارد اما از سویی نیز مجبور به مدیریت خشم مردم است.

براساس برآوردهای رسمی مقامات غربی، ممکن است ۲ تا ۳ سال زمان ببرد تا طالبان به این نتیجه برسند که دیگر قادر به کسب دستاوردهای نظامی نیستند. برای رسیدن به این مهم  نیروهای امنیتی افغان باید مناطق تحت کنترل خود را حفظ کنند و تلفات سنگینی نیز به این گروه وارد کنند.

نظر شما