شناسهٔ خبر: 137059 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عکاسی میراث فرهنگی رو به فراموشی است

عکاسی رییس هیات مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی معتقد است عکاسی میراث فرهنگی در کشور ما به شکلی سمبولیک به حیات خود ادامه می دهد.

به گزارش «نماینده» حسن غفاری رییس جدید انجمن عکاسان میراث فرهنگی درباره دوره جدید فعالیت انجمن گفت: من قبل از هر چیز از آقای صافی تشکر می کنم که در دوره قبلی هیات مدیره خیلی زحمت کشیدند و اما در دوره جدید یک فراخوان به دوستان انجمن دادیم و راهکارهایی با همفکری هم به دست آوردیم که تا چند سال ملاک فعالیت انجمن قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در این دوره قرار است با ارگان ها و نهادهایی مانند سازمان میراث فرهنگی و... رایزنی کنیم و پیشنهادهایی برای به کارگیری توان انجمن در برنامه هایشان ارائه دهیم. برای اولین قدم در جشنواره سلامت که یک ماه پیش برگزار شد یک بخش جنبی قرار داشت که نمایشگاه آثار ۴۱ عضو انجمن در آنجا برپا شد. این عکس ها در نهایت به وزارتخانه داده شد تا زینت بخش دیوارها باشد.

این عکاس بیان کرد: در کنار این موضوع سعی داریم در انجمن برنامه ها و نشست های آموزشی برگزار کنیم و با باقی انجمن ها مانند انجمن عکاسان ایران که در برنامه هایش رفتارهای جمعی را مدنظر دارد همکاری کنیم. در نظر داریم ببینیم چگونه می توانیم در سطح ملی برنامه هایمان را با این انجمن ها پیش ببریم و منتظر پیشنهادهای تکمیلی از سوی اعضا نیز هستیم.

غفاری با بیان اینکه در شبکه های مجازی فعالیت انجمن را گسترش داده اند نیز گفت: آیین نامه جدیدی برای عضوگیری نوشته ایم تا بتوانیم عضوهای فعال و جدی را جذب کنیم.

وی همچنین درباره وضعیت فعلی عکاسان حوزه میراث فرهنگی و میزان فعالیت حرفه ای آنها بیان کرد: اگر بگوییم عکاسی در این حوزه برای عکاسان حرفه ای این حوزه به معیشت آنها تبدیل شده است دروغ گفته ایم. عکاسان حوزه میراث فرهنگی بیشتر از عایدی در این راه از جان و توانشان مایه می گذارند و با عشق این کار را پیش می برند. در واقع عکاسی میراث فرهنگی در کشور ما فراموش شده و به شکل سمبولیک درآمده است.

غفاری در پایان اظهار کرد: شما مناطق خاص گردشگری در دنیا را در اینترنت جستجو کنید می بینید انبوهی عکس با کیفیت بالا از این مناطق وجو دارد. هر گاه دیدید اینچنین عکس هایی با تنوع و کیفیت بالا در اینترنت از مناطق گردشگری ایران گذاشته شده است یعنی اینکه ارگان ها این عکس ها را از عکاسان خریداری و در فضای مجازی قرار داده اند و در این زمان می توان گفت این رشته رشد داشته است. در حال حاضر عکاسان میراث فرهنگی عکس هایشان را به خاطر عشقی که به وطن دارند به صورت رایگان در فضای مجازی منتشر می کنند اما تنوع و کیفیت این عکس ها در فضای مجازی همچنان در قیاس با میراثی که این سرزمین دارد اندک است.

نظر شما