شناسهٔ خبر: 137014 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شرایط رفع حصر از زبان اژه‌ای/دستگیری یک جاسوس در دفتر مشاور رئیس جمهور

اژه ای/2 ولی نکته حائز اهمیت آن است که تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی به قوت خود باقی است همه باید مطیع آن باشند و کسی نمی‌تواند با فشار، جوسازی و اقدامات پوپولیستی با آن برخورد کند.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در صد و سیزدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به تأیید صحت انتخابات، گفت: از مردم عزیز، مجریان و ناظران و نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی تشکر می‌کنم. وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و قوه قضائیه اشراف خوبی به موضوع انتخابات داشتند تا انتخابات به خوبی برگزارشود.

وی با تشکر از هواداران کاندیداها گفت: از کاندیدایی که رای نیاوردند و هوادارانشان تشکر می‌کنم، چرا که این افراد بر خلاف سال ۸۸ قانون‌مداری کردند.

محسنی اژه‌ای به عملکرد دستگاه قضایی در برگزاری انتخابات نیز اشاره و تصریح کرد: ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در جلوگیری از تخلفات، بسیار مؤثر بود.

وی افزود: قوه قضائیه به ۱۹۸هزار استعلام انتخاباتی پاسخ داد که از این تعداد ۱۹۷هزار مربوط به نامزدهای شورای شهر بوده است.

شکایت از برخی کاندیداهای انتخابات

محسنی اژه‌ای به شکایات انتخاباتی اشاره و تصریح کرد: یک دسته از شکایت‌ها مربوط به ستادها و دسته‌ای دیگر نیز مربوط به هواداران است.

وی افزود: از برخی از کاندیدها شکایت شده است. علاوه بر این، نام برخی از ناظران انتخابات و مجریان آن هم در بین شکایت‌ها دیده می‌شود.

وی به شکایت از فرمانداران و استانداران نیز اشاره کرد و افزود: گزارشاتی در این خصوص ارسال شده است که به آنها رسیدگی می‌شود.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: برخی از گزارشات پیرامون اختلال در امنیت بوده است که مدعی‌العموم به آنها رسیدگی می‌کند.

تشکیل پرونده برای برخی از مدیران بانک سرمایه

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و ممنوع الخروج بودن مدیرعامل بانک سرمایه نیز گفت: بعضی از افراد این پرونده ممنوع‌الخروج بوده و برای مدیران قبلی این بانک هم پرونده تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه افراد بدهکار این پرونده قول داده بودند که تا آخر اردیبهشت بدهی خود را بدهند، افزود: برخی افراد، اموال خود را در اختیار قرار دادند و در اصل تسهیلات گرفته شده، اموال وجود دارد اما در رابطه با تاخیرها، اختلافاتی مطرح است که در حال حساب است.

اژه‌ای در واکنش به سخنان رئیس مجلس مبنی بر ضرورت تعجیل رسیدگی قضایی به پرونده‌های مسولان از جمله پرونده رئیس جمهور سابق، گفت: برخی از پرونده‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد و پرونده مذکور هم هنوز در دادگاه است.

اعترافات همدست بابک زنجانی، تاثیری بر محکومیت وی ندارد

معاون اول قوه قضائیه در خصوص پرونده همدست جدید بابک زنجانی، گفت: پرونده بابک زنجانی یکی از پرونده‌های سنگین بود کارهای مهمی هم واقع شده است اما به لحاظ حجم کار و عدم همکاری متهمین در طول پرونده و مسائلی که در خارج از کشور مطرح شد، باعث طولانی شدن رسیدگی به این پرونده شد.

وی افزود: متهمان این پرونده در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفتند اما تا به امروز نتیجه‌ای از بازجویی‌های وزارت اطلاعات پیرامون رسیدن به منابع مالی جدید، حاصل نشده است.

وی افزود: نتیجه بازجویی‌ها و اعترافات همدست جدید زنجانی، تأثیر چندانی بر محکومیت زنجانی ندارد با این حال در حکم دیوان عالی هم مسائلی در مورد ارفاق‌های قانونی به شرط همکاری ذکر شده است.

محسنی اژه‌ای در واکنش به سخنان یکی از مسئولان دولتی مبنی بر ضرورت خویشتن داری قوه قصاییه در برخی مسائل مرتبط با دولت، گفت: چه‌ها که نکردند و قوه قضائیه بیش از پیش خویشتن‌دار بوده است. البته سعی ما بر این است مسائل را رسانه‌ای نکنیم.

وی در خصوص طرح انتزاع سازمان ثبت از قوا قضائیه گفت: هر چه که قانون بشود، ما ملتزم به رعایت آن هستیم. این موضوع و الحاق سازمان ثبت به وزارت دادگستری مطرح و دوبار هم رد شده است. برخی از اقدامات در سازمان ثبت قضایی و شبه‌قضایی است، بنا براین باید زیرمجموعه قوه قضائیه آن را انجام دهد.

درباره  پرونده رئیس معزول دانشگاه آزاد هنوز چیزی به قوه قضائیه ارسال نشده است

سخنگوی دستگاه فضا در پاسخ به این سؤال که آیا قوه قضائیه به فساد مالی رئیس معزول دانشگاه آزاد رسیدگی می‌کند یا خیر؟ گفت: هنوز چیزی به قوه قضائیه ارسال نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه قضایی به پرونده فروش گاز به ترکیه ورود کرده است یا خیر، گفت؟ فعلاً ورود نکرده است.

راه حل مسئله حصر در شورای امنیت ملی است

محسنی اژه‌ای در واکنش به سخنان نوبخت پیرامون مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد حصر، گفت: شورای عالی امنیت ملی پس از گذشت چندماه از فتنه ۸۸، در بهمن ماه ۸۹ مصوبه حصر را انجام داده است.

وی افزود: شورای عالی امنیت ملی پس از همه تلاش‌ها در مورد کسانی که دیکتاتورانه خلاف قانون عمل کردند، حصر را انجام داد و تا زمانی که این مصوبه به قوت خود باقی است، همه باید تابع آن باشند به آقای نوبخت هم می‌گویم که به آقایان توصیه کنند که این راهش نیست و باید در همان شورا در مورد آن صحبت شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده رسول دانیال زاده و همچنین پرونده دستگیری برخی از مدیران تلگرامی گفت: پرونده دانیال زاده همچنان در دادسراست و برای هشت مدیر تلگرامی کیفر خواست صادر و شش نفر نیز در بازداشت هستند.

دستگیری یک جاسوس در دفتر مشاور رئیس جمهور

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شنیده شده، یکی از مرتبطین آقای حسام‌الدین آشنا به اتهام جاسوسی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده، آیا این بازداشت را تأیید می‌کنید و آیا این متهم در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است؟ گفت: وزارت اطلاعات و یا اطلاعات سپاه با حکم قضایی اعم از قاضی یا دادستانی بازداشتی را انجام می‌دهد و از سویی ممکن است فردی هم از سوی قوه قضائیه در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد. فردی توسط وزارت اطلاعات پیرامون اتهام مذکور دستگیر شده و در خصوص ارتباط با محل کار این فرد اطلاعاتی مشخص وجود دارد.

وی افزود: اما ممکن است فردی در محل کار خود دستگیر شود اما ارتباطی با فرد کناری خود نداشته باشد. با این حال فردی با این اتهامات و جزییات دستگیر شده است و اطلاعات بیشتر در حال جمع‌آوری است.

صدور حکم بدوی برای متهم دستگیر شده تیم‌ هسته‌ای

محسنی اژه ای در خصوص محاکمه متهم دستگیر شده تیم هسته‌ای گفت: در دادگاه بدوی برای این متهم حکم صادر شده و قابل اعتراض است و حبس هم در آن وجود دارد اما چون بدوی است، قادر به بیان جزئیات آن نیستم.

نظر شما