شناسهٔ خبر: 137011 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

امام خمینی (ره) در احیای تفکر اسلامی بی نظیر اندیشید و عمل نمود

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی در احیای تفکر اسلامی بی نظیر عمل نمود.

به گزارش «نماینده» در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود گفت: یکی از نعمت های بزرگ عصر حاضر برای ملت ما زندگی در زمانه ای است که با رهبری استثنایی بزرگمردی همراه شد که جهان را به شگفتی واداشت، عالمی وارسته و عارفی پاک باخته، مجاهدی نستوه که در احیای تفکر اسلامی بی نظیر اندیشید و عمل نمود.

وی تاکید کرد: برخلاف جریان متعارف سیاست ورزی زمانه که با قدرت طلبی و سلطه ورزی همراه است، این آزادمرد دریچه جدیدی به روی دنیای سیاست گشود که آزادی واقعی انسانها در تحول روحی و اعتلای نفسانی تحقق می یابد، لذا در اکثر سخنان ایشان سهم حقیقت توحیدی و توجه به مبداء هستی موج می زند. به نحوی که در پیام تاریخی ایشان به گرباچف در شرایط جهان دوقطبی به جای ادبیات متعارف سیاسی، ثقل مطالب خویش را به روشنگری راه نو در مسیر بشریت اختصاص داد تا جهان غفلت زده سیاست را به سوی مبانی قرآنی توحید سوق دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مکتبی که امام (ره) بنا نهاد از آراستگی خاصی برخوردار است و عجیب نیست در زمانه خود اذهان سیاست مداران گنجایش درک مفاهیم این مکتب را نداشته باشد.

وی نکاتی را در این زمینه مطرح کرد و گفت: ۱- امام ریشه انحراف مسلمانان و عقب افتادگی آنان را در عدم توجه به حقیقت قرآن و عترت می دانست و فرمود طاغوتیان قرآن کریم را وسیله کردند برای حکومت های ضد قرآنی. مفسران اصلی قرآن  و آشنایان به حقایق قرآن را که سراسر قرآن را از پیامبر (ص) دریافت کرده بودند با بهانه های مختلف و توطئه های از پیش تعیین شده عقب زدند و هر چه این بنای کج به جلو آمد، بر کجی ها و  انحرافات افزوده شد.

لاریجانی ادامه داد: در این بیان نورانی امام (ره) مبداء سوء استفاده دشمنان اسلام را در عدم توجه به عهدی می دانست که ندای پیامبر (ص) در مورد ثقلین ارائه فرمود، لذا مبداء هر اصلاحی را توحید کلمه حول محور ثقلین می پنداشت.

رئیس مجلس تاکید کرد: ۲: امام انقلاب اسلامی را پدیده ای نو با ماهیت روحانی و اسلامی می دانست و فرمود شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها جدا است، هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام، تردید نیست این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از جانب خداوند به ملت ایران عنایت شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل امام خمینی (ره) نکته مهمتری را در وصیت نامه خویش به نسل های آینده گوشمزد می نماید و با صراحت اعلام می کند که بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی آن است که دو رکن آن عبارت است از انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.

لاریجانی گفت: ویژگی روحی انقلاب ما چیزی نیست که از چشم صاحبنظران غربی پنهان بوده باشد، به طوری که فوکو فیلسوف معاصر در اوایل انقلاب که از ایران بازدید داشت اعلام کرد انقلاب ایران متفاوت از سایر انقلاب هاست و بر مبنای حرکت روحی استوار است.

ادامه دارد...

نظر شما