شناسهٔ خبر: 136990 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

معاون اقتصادی وزارت صنعت خبر داد؛

سامانه جامع «تجارت» رونمایی شد

تجارت خارجی 43 معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت گفت: به منظور مقابله با قاچاق و شناسایی و رهگیری تمام فرآیندهای تجاری کالا اعم از صادرات و واردات، سامانه جامع «تجارت» راه‌اندازی شد.

به گزارش «نماینده» یدالله صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با خبرنگاران از راه‌اندازی سامانه جامع «تجارت ایران» خبر داد و گفت: در راستای اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ که بر ایجاد شناسنامه، شناسه و کد رهگیری برای کالاهای گروه هدف تأکید دارد، با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، این سامانه ایجاد و راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: بعد از ابلاغ این آئین‌نامه، ستادی تحت عنوان «ستاد ملی» متشکل از ۱۰ کارگروه تخصصی شناسایی مراحل مورد نیاز برای تدوین دستورالعمل‌های خاص آغاز به کار کرد.

صادقی افزود: بعد از اتمام مراحل بررسی و مطالعه، ۱۱ دستورالعمل تدوین شد. با توجه به اینکه تمام دستگاه‌های مرتبط با فرآیند تجاری کالا از تولید تا حمل و نقل انبارداری هر یک آیین‌نامه‌ها و مقررات داخلی خود را داشتند، ما باید با بررسی تمام این مقررات داخلی، به دستورالعمل مشترکی می‌رسیدیم.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت تصریح کرد: با این سامانه، تمامی فرآیندهای تجاری کالا در واردات و صادرات قابل رهگیری بوده و سرعت عمل در انجام تمام مراحل واردات، صادرات، انبار، ترخیص به چند برابر می‌رسد.

وی گفت: از ۳۱ اردیبهشت ماه کلیه واردکنندگان دخانیات موظف هستند شناسه کالا را روی کالا نصب کنند؛ این شناسه برخلاف کد شبنم در همه مبادی، تولید و روی کالاها نصب می‌شود.

صادقی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر تعداد کل اقلام کالایی تعریف شده در این سامانه گفت: در کل بندهای الف و ب و ج جمعا ۱۴۹۷ قلم کالا تعریف شده است که برخی از این اقلام خود زیرگروه‌های متعددی دارد.

وی افزود: در گروه کالاهای دارویی و پزشکی ۴۰۰ هزار قلم کالا در این سامانه معرفی شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص محصولات دریایی معرفی شده در این سامانه گفت: محصولات دریایی در این سامانه تعریف نشده اند، اما به مرور شناسایی خواهند شد.

این مقام مسئول در توضیحی مبنی بر مدت زمان تست سامانه و اتصال به سامانه های مرتبط دیگر گفت: در ۲۰ روز این سامانه تست و راه اندازی شد.

نظر شما