شناسهٔ خبر: 136984 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سروری:

انتقاد از عدم‌رسیدگی مناسب به اعتراضات درباره برگزاری انتخابات شورای شهر/ در یک صورت از اعتراضات صرف‌نظر می‌کنیم

پرویز سروری/2 رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عدم‌رسیدگی مناسب به اعتراضات در خصوص برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر تهران خواستار پیگیری این اعتراضات توسط هیئت رئیسه شورای شهر تهران شد.

به گزارش «نماینده»، پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران  صبح امروز در سیصد و چهل و نهمین جلسه علنی این دوره از شورای شهر تهران به موضوع انتخابات اخیر پنجمین دوره شورای شهر تهران پرداخت و گفت: یکی از تفاوت‌های حکومت‌های مردم‌سالارانه و دموکراسی با قدرت‌های استبدادی در نحوه انتقال قدرت است. در حکومت‌های استبدادی انتقال قدرت با قتل و کشتار انجام می‌شود اما در حکومت‌های دموکراسی با طی روند قانونی این تغییر انجام می‌شود.

سروری با تأکید بر اینکه اعتراض جزیی از حکومت‌های دموکراسی است، گفت: در خصوص اعتراضاتی که به انتخابات اخیر شورای شهر تهران داریم، باید بگوییم که اغتشاش را مردود می‌دانیم اما برخی می‌خواهند بگویند هر اعتراضی یعنی فتنه ۸۸، اما در فتنه ۸۸ فرآیندهای قانونی نادیده گرفته شد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران  تصریح کرد: ما می‌گوییم اغتشاش ممنوع و اعتراض ممدوح است، نباید این موضوع را با هم قاطی کرد. فتنه اعتراض نبود بلکه اغتشاش بود و امروز خوشحالیم که یکی از سران اصلاحات بعد از ۸ سال گفت که فتنه ۸۸ از داعش بدتر بوده است.

وی به برخی از اشکالات در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در روند تأیید صلاحیت‌ها برخی محکومان مؤثر قضایی تأیید صلاحیت شدند، در هیئت اجرایی فردی رد شد و در ادامه در همان هیئت دوباره تأیید شد، در هیئت نظارت رد شد و دوباره تأیید شد، این با کدامین قوانین دموکراسی مطابقت دارد!؟ در موضوع نظارت بر انتخابات هم باید ببینیم که در یک اقدام ضددموکراسی مصوبه‌ای را در فرمانداری گذراندند که هر کاندیدا فقط در ۱۰ صندوق می‌تواند ناظر داشته باشد یعنی بین ۴ هزار صندوق فقط در ۱۰ صندوق هر کاندیدا می‌توانست نظارت داشته باشد. انتخابات و شمارش آرا بدون ناظر برگزار شد و آن هم در دوره‌ای که هیئت اجرایی و هیئت نظارت از یک روند سیاسی بود.

سروری در ادامه ابراز کرد: هیئت نظارت تهران نسبت به اعتراضات انجام‌شده ما اقدامی نکرد، اعتراضات را با رئیس مجلس در میان گذاشتیم و قرار شد برای ۵۰ نفر اول تهران بازشماری آرا انجام شود اما اعلام کردند که این امور به رئیس مجلس ارتباطی ندارد. در ادامه وزیر کشور هم در تلویزیون اعلام کرد که ۵۰ نفر اول تهران آرایشان بازشماری می‌شود. با رئیس هیئت نظارت تهران و هیئت استان و هیئت مرکزی جلسه گذاشتیم و قول دادند ۱۰ درصد صندوق‌ها بازشماری شود اما این اقدام انجام نشد و در یک اقدام تعجب‌برانگیز تأیید انتخابات را اعلام کردند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران  با تأکید بر اینکه "حرف ما این است که ۱۰ درصد صندوق‌ها بازشماری شود"، خطاب به مسئولان برگزاری انتخابات گفت: چه اشکالی دارد که شما خواستار شفاف‌سازی هستید؟

وی همچنین به‌عنوان مثال از صندوق‌های مورد اعتراض از صندوق مسجد ابوذر تهران اسم برد و گفت: در مسجد ابوذر که برای ما ستاد راه‌اندازی شده بود آقای مهندس چمران یک رأی ندارد. این یک صندوق را باز کنید و آرای صندوق بازشماری شود اگر آقای چمران یک رأی نداشت ما از تمام اعتراضات خود صرف‌نظر می‌کنیم.

در ادامه رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در سومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران عضو هیئت عالی نظارت تهران بوده است، گفت: در آن دوره معاون دولت نهم را رد صلاحیت کردیم به‌علت دوشغله بودن، برخی از دوستانی که الآن در شورا در خدمتشان هستیم ردصلاحیت شدند اما ما تأیید صلاحیت کردیم.

سروری در ادامه سخنان خود انتقاداتی به موضوع تجمیع آرا ارائه کرد و گفت: در انتخابات گذشته گفتیم فرمانداری باید آرا را با شورای نگهبان تجمیع کند اما این اتفاق نیفتاد.

وی خطاب به هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: از هیئت رئیسه می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند و ما فقط دنبال فرآیندهای قانونی انتخابات هستیم.

نظر شما