شناسهٔ خبر: 136964 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک

جزئیات برکناری «یاسر هاشمی» از دانشگاه آزاد

یاسر هاشمی رئیس سابق دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد:: با توجه به همه علاقه،‌ انگیزه و وظیفه‌ای که نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌کردم، علاقه‌مند بودم که کارم را در این دانشگاه ادامه دهم؛ چرا که این دانشگاه را میراث آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای مردم می‌دانم.

به گزارش «نماینده»، پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۹ دی ماه سال ۹۵  با حکم رهبر انقلاب  در ۳۰ ام همان ماه «علی اکبر ولایتی» جانشین وی در هیأت موسس دانشگاه آزاد شد.
همزمان با انتصاب ولایتی در هیأت موسس زمزمه های تغییر مدیریت «حمید میرزاده» (رئیس سابق دانشگاه آزاد) به گوش رسید. سرانجام روز سوم اردیبهشت ماه جاری چهار نفر از اعضای هیأت امنا خواستار برگزاری جلسه فوق العاده هیأت امنا شدند و پس از بحث و بررسی در این جلسه به «حمید میرزاده» پیشنهاد استعفا می شود که وی نمی پذیرد. سپس با موافقت اعضای هیأت امنا میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی کنار گذاشته و «علی‌محمد نوریان» به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب شد.
نوریان که اسفند ۱۳۹۳ با نظر اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد به عنوان دبیر این هیئت انتخاب شده بود دارای دکتری مهندسی برق به صورت مشترک از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ولز انگلستان است. پس از  گذشت ۱۰ روز از انتصاب وی به عنوان سرپرست موقت دانشگاه آزاد، تغییرات در بدنه این دانشگاه آغاز  شد و نوریان در احکامی جداگانه معاون امور مجلس و سرپرست معاونت پژوهش و فناوری، معاون دانشجویی و فرهنگی، مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست و مشاور رئیس دانشگاه در امور اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری را منصوب کرد.
بر این اساس حجت الاسلام ابراهیم کلانتری- رئیس نهاد رهبری در دانشگاه تهران جایگزین طه هاشمی در معاونت دانشجویی، «علیرضا منادی سپیدان» نماینده سایق مجلس جایگزین «حجت الاسلام علی عسکری» در معاونت امور مجلس دانشگاه، «مرتضی موسی خانی» جایگزین «ابراهیم واشقانی فراهانی» در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد، «سید علی اصغر تروهید» جایگزین «محمد مصطفی دعاگویی» در حوزه ریاست شده اند.
نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی  همچنین در احکامی «غلامعلی کمالی» را در غیاب خود  به عنوان سرپرست امور دبیرخانه هیئت موسس این دانشگاه، «صالح اسکندری» را به‌ عنوان مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد، «محمد مهدی جولایی» را به عنوان مدیرکل روابط عمومی و «هادی گوهری» را به عنوان مدیر کل دفتر امور پیگیری های ویژه منصوب کرد.
حال بعد از گذشت نزدیک به چهار ماه از تغییرات اولیه دانشگاه آزاد، قرعه تغییر در هسته مرکزی دانشگاه آزاد و هیات امنای آن به نام «یاسر هاشمی» پسر کوچک آیت الله هاشمی رفسنجانی افتاد.  
در همین راستا «یاسر هاشمی» ضمن تایید خبر برکناری‌اش از ریاست دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: با توجه به همه علاقه، ‌ انگیزه و وظیفه‌ای که نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌کردم، علاقه‌مند بودم که کارم را در این دانشگاه ادامه دهم؛ چرا که این دانشگاه را میراث آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای مردم می‌دانم.
وی با بیان اینکه به این حکم هیچ اعتراضی ندارم، چرا که هرگونه تصمیم‌گیری درباره دانشگاه آزاد را حق دکتر ولایتی می‌دانم، افزود: متأسفانه امکان همکاری برای من فراهم نشده و خوشحال هستم که حداقل در این مورد اقدام قانونی انجام شده است.
رئیس سابق دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: روز گذشته دکتر نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد به طور شفاهی برکناری‌ام را به نقل از دکتر ولایتی اعلام کرد.

نظر شما