شناسهٔ خبر: 136886 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مقایسه آمار گمرکات جهان نشان داد

ورود ۲۱ میلیارد دلار کالای قاچاق به ایران در ۹ ماهه ۹۵/قاچاقی به وسعت همه قاره‌های جهان

قاچاق43 مقایسه اعلام گمرک کشورهای صادرکننده کالا به مقصد ایران با آمار گمرک ایران نشان می‌دهد تنها در ۹ ماهه منتهی به آذرماه پارسال ۲۱ میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار کالای قاچاق وارد ایران شده است.

به گزارش «نماینده» معاون اول و رییس دولت یازدهم در هفته‌های اخیر و در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها از کاهش حجم قاچاق در یک دوره ۴ ساله از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲ میلیون دلار سخن گفتند.

این در حالی‌است که مسئولین عموما درباره نحوه محاسبه قاچاق به مردم توضیحی نداده‌اند. جالب اینجاست که نحوه اندازه‌گیری قاچاق در دولت یازدهم به کلی یک روش منحصر به فرد و ویژه است که در هیچ کجای دنیا مثل و مانندی ندارد.

پیش از این فارس در گزارشی عنوان «بازی با آمار قاچاق در آستانه انتخابات» درباره این روش و معایب آن توضیح مفصلی ارائه کرده بود.

بر اساس این گزارش در تمام دنیا برای محاسبه قاچاق از روش رصد خروجی‌های گمرک مبدا و مقایسه آن با میزان ورودی گمرک مقصد بهره می‌برند.

جدول مقایسه میزان ورودی کالا به ایران به اظهار سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به میزان کالا صادر شده کالا به مقصد ایران به اظهار سایت Trade Map و آمار رسمی گمرک کشورهای صادر کننده در زیر آمده است.

*چه کشورهایی بیش از یک میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران می‌کنند؟

بنابراین گزارش در ۹ ماه منتهی به آذر سال ۹۵ شش کشوری که بیشترین قاچاق را به ایران داشته‌اند کشورهای چین، ترکیه، بلاروس، برزیل ، کره جنوبی و آلمان هستند. (ارقام به دلار)

کشور

اظهار گمرک ج.ا.ا

اظهار گمرک کشور مبدا

میزان قاچاق

چین

۷.۴۸۳.۳۰۶.۴۰۸

۱۵.۸۸۲.۴۴۳.۸۸۰

۸.۳۹۹.۱۳۷.۴۷۲

ترکیه

۲.۰۰۷.۸۰۳.۹۲۰

۴.۸۹۳.۶۱۱.۴۹۰

۲.۸۸۵.۸۰۷.۵۷۰

بلاروس

۲۰.۰۶۹.۲۲۳

۱.۹۷۵.۴۹۰.۳۱۰

۱.۹۵۵.۴۲۱.۰۸۷

برزیل

۸۲۷.۵۷۳.۶۹۲

۲.۲۱۵.۳۷۶.۸۵۰

۱.۳۸۷.۸۰۳.۱۵۸

کره جنوبی

۲.۵۰۳.۳۴۰.۸۹۸

۳.۶۸۵.۲۰۰.۰۰۰

۱.۱۸۱.۸۵۹.۱۰۲

آلمان

۱.۷۷۶.۹۳۲.۶۱۱

۲.۷۸۹.۴۳۸.۸۸۰

۱.۰۱۲.۵۰۶.۲۶۹

*سبد کالای قاچاق از چه اقلامی تشکیل شده؟

درک این موضوع که چه کالاهایی از کشورهایی هم‌چون چین، ترکیه و بلاروس وارد ایران می‌شود از این حیث اهمیت دارد که می‌توان بر اساس آن نتیجه گرفت که چه کالاهایی به ایران قاچاق می شود.

از کشور چین تقریبا همه چیز به ایران صادر می‌شود و به دنبال آن می‌توان گفت از چین امکان دارد هر کالایی نیز به صورت قاچاق وارد ایران شود.

*پوشاک و میوه قاچاق ترکیه‌ای

ترکیه به عنوان یکی از شرکای اقتصادی ایران انواع میوه تازه و خشک، مواد شیمیایی، سیگار، مواد چوبی، کاغذ مقوا، سایر مکمل‌های دارویی و پوشاک به ایران صادر می‌کند به همین نسبت قاچاقی هم اگر وجود داشته باشد از همین کالاها است.

ناگفته نماند همین قاچاق بی‌رویه میوه و پوشاک از ترکیه در آستانه سال ۹۶ بلای بزرگی بر سر باغداران و تولیدکنندگان پوشاک آورد.

*کشور ۲۷ ساله‌ای که دو میلیارد دلار کالای قاچاق به ایران فرستاد

بلاروس سومین کشور مبدا کالای قاچاق به مقصد ایران است.

جالب اینجاست که بلاروس از سال ۱۹۹۱ به طور رسمی از روسیه جدا شده، یعنی دوره زمانی استقلال این کشور کمتر از ۳۰ سال است.

مقایسه واردات و صادرات ایران به بلاروس نشان می‌دهد این کشور تقریبا بیش از ۴ برابر وارداتی که از ایران دارد به کشور ما کالا صادر می‌کند.

بلاروس به ایران الیاف رشته‌های سنتتیک، اجزا و قطعات و متفرعات، شاسی موتوردار برای کامیون، دوربین‌های نشانه‌گیری برای نصب اسلحه و همچنین فرآورده‌های زیبایی و آرایشی و فرآورده‌هایی برای مراقبت از پوست صادر می‌کند و به تبع آن می‌توان انتظار داشت بیشترین حجم قاچاق در همین گروه‌های کالایی رخ دهد.

*برزیل و اتفاق نگران کننده‌ای به نام گوشت قاچاق

عمده کالاهایی که برزیل به ایران صادر می کند محصولات غذایی و دامی است. برزیل تنها صادرکننده گوشت به ایران است و در کنار این موضوع تنها در نه ماهه منتهی به آذر سال ۹۵ رقمی معادل یک و نیم میلیارد کالای قاچاق وارد ایران شده است که احتمال دارد بخشی از این حجم بالای قاچاق به گوشت‌های قرمز مربوط باشد که اگر اینگونه باشد می‌تواند بیانگر یک اتفاق نگران کننده برای سلامتی مردم باشد.

کره جنوبی یکی دیگر از کشورهای مبدا کالای قاچاق به ایران است، از کره جنوبی نمایشگرهای تلویزیونی، وسایل نقلیه، قطعات اتومبیل، گوشی تلفن همراه و لوازم خانگی به ایران صادر می‌شود و به تبع آن در همین سبد کالایی قاچاق هم رخ می‌دهد.

*قاچاق به ایران از همه قاره‌های جهان

به طور کلی هیچ کشوری وجود ندارد که آمار اظهار شده‌ آن مبنی بر صادرات کالا به هدف ایران با میزان ورودی گمرک ایران برابر باشد.

اما کشورهایی وجود دارند  که به کلی سیستم متمرکز گمرکی ندارند و رقمی برای صادرات کالا به ایران اظهار نکرده‌اند که در مورد این کشورها به آمار گمرک جمهوری اسلامی اطمینان شده و به کلی قاچاق صفر در نظر گرفته شده است.

نکته دیگر کشورهایی هستند که میزان اظهار گمرک جمهوری اسلامی درباره ورودی کالای آنها بیشتر از میزان صادرات اعلامی کشور مبدا است، که این کالاها اغلب ترانزیتی وارد ایران شده‌اند، برای مثال کالایی از نروژ به مقصد ایران ارسال می‌شود ولی به دلیل شرایط سیاسی و تجاری موجود از ارمنستان وارد گمرک ج.ا.ا می‌گردد.

این یعنی با وجود اینکه در گمرک نروژ مقصد کالا ایران درج شده ولی عملا این کالا به ایران نیامده و پس از ترخیص در ارمنستان و به عنوان صادرات ارمنستان وارد ایران شده است.

این امر شاید محاسبه‌گران را به اشتباه بیندازد که از کشور نروژ قاچاقی رخ داده است، اما در این گزارش برای جلوگیری از این اشتباه محاسباتی، اختلاف حساب‌های منفی و مثبت از یک دیگر کسر شده‌اند.

در پایان امید است مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خود را در پیشگاه ملت مسئول بدانند و به دلیل مسائل سیاسی و انتخاباتی سعی بر فروکاستن از آمار واقعی قاچاق نکنند.

برچسب‌ها:

نظر شما