شناسهٔ خبر: 136871 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

گزارشی از اوضاع اسفبار بازار سرمایه در دولت یازدهم؛

بورس تهران در میان ۱۶ کشور جهان آخر شد!

بورس.jpg شاخص کل بورس تهران در سال ۱۳۹۵ در حالی بیش از ۳.۷ درصد کاهش یافته است که اغلب فعالان این بازار معتقدند دولت روحانی با معاملات بلوکی و صوری سعی کرده عدد شاخص کل را در این سطح حفظ کند و قطعا عدد شاخص کل بدون معاملات بلوکی به مراتب پایینتر از اعداد فعلی ثبت میشد.

به گزارش «نماینده» داستان بورس در دولت روحانی به هیچ وجه داستان شنیدنی و جذابی نیست. بازار سرمایه در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید روزهای بسیار پرنوسانی را سپری کرد. برخی از روزها شاخص بازار به شکل کاذبی تحت تاثیر فشارهای روانی بالا رفت و برخی از روزها هم با به حالت واقعی خود که نماینگر رکود شدید در اقتصاد ایران است، بازگشت.

اقتصاد ایران در چهار سال گذشته به دلیل تاکید بیش از حد دولت بر روی رفع تحریمها و مذاکرات هسته‌ای به رکود عمیقی فرو رفته که اکثر تحلیلگران اقتصادی معتقدند که نمونه آن در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده نمی‌شود. همین مسئله تاثیر مستقیمی را بر بازار سرمایه گذاشته است. اما بورس اتفاقات عجیب تری را هم در سالهای فعالیت دولت روحانی به خود دیده است. یکی از این اتفاقات دخالت مستقیم رئیس جمهور در بازار سرمایه است. حسن روحانی سال ۹۲ به عنوان اولین رئیس جمهور تاریخ ایران از مردم خواست که سرمایه های خود را به بازار سرمایه بیاورند. این مسئله تا روز توافق ژنو در آذرماه ۹۲ باعث صعود بی‌سابقه شاخص بورس شد، که در نهایت بعد از سقوط بی‌سابقه بورس در روزهای بعد از توافق ژنو سهامدارن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند.

اما این نوسانات و ضرر و زیانها همه ماجرا نبود. مدیریت بورس هم در دولت روحانی سه بار تغییر کرد و علی صالح آبادی، محمد فطانت فرد و در نهایت شاپور محمدی هیچ کدام نتوانستند گره بورس را باز کنند. همین مسئله هم باعث تا بازار سرمایه به هیچ وجه نتواند از بحران خارج شود. یکی از این بخشهای بازار سرمایه که با بحرانهای زیادی دست و پنجه نرم می کند  بورس تهران است. نشان می‌دهد که بورس تهران در میان بورسهای معتبر دنیا کمترین بازدهی را داشته است. روحانی در حالی دولت را در سال ۱۳۹۲ تحویل گرفت که بورس تهران در صدر بیشترین بازدهی بورسهای جهان قرار گرفته بود.

شاخص کل بورس تهران در سال ۱۳۹۵ در حالی بیش از ۳.۷ درصد کاهش یافته است که اغلب فعالان این بازار معتقدند دولت روحانی با معاملات بلوکی و صوری سعی کرده عدد شاخص کل را در این سطح حفظ کند و قطعا عدد شاخص کل بدون معاملات بلوکی به مراتب پایینتر از اعداد فعلی ثبت میشد.

آمارهای قبلی سازمان بورس نیز نشان می دهد که تعداد شرکتهای زیان ده در بورس تهران از سال ۱۳۹۳ تا کنون روندی افزایشی داشته و در سال ۹۵ تعداد شرکتهای زیانده بورس تهران بیش از ۵ برابر شده است. حالا باید حسن روحانی در دولت دوازدهم می‌تواند بورس را از وضعیت فعلی خلاص کند؟

برچسب‌ها:

نظر شما