شناسهٔ خبر: 136861 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پشت پرده افزایش ۶۴ درصدی گوشت قرمز چیست؟

گوشت قرمز گوشت یکی از کالاهای اصلی سبد غذایی خانوارها به شمار می‌رود، اما طی ۴ سال اخیر با رشد ۶۴ درصدی قیمت مواجه بوده است.

به گزارش «نماینده» جدول نوسانات قیمت گوشت طی ۴ سال اخیر بیانگر رشد ۶۴ درصدی این کالا است به طوریکه نرخ هر کیلو گوشت از ۲۵ هزارتومان سال ۹۲ به ۴۱ هزار تومان سال جاری افزایش یافت.
با وجود آنکه تنها کمتر از سه روز به آغاز ماه رمضان زمان باقی است و تنظیم بازار گوشت به عنوان یکی از کالاهای اصلی سبد غذایی خانوارها به شمار می‌رود نرخ گوشت گوشفندی به طور چشمگیری در بازار افزایش در حال پیشروی است.
بررسی میدانی قیمت شقه با گردن ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان، سردست ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و ران گوسفندی ۴۳ هزار تومان است که قصابان علت این گرانی را کمبود دام در بازار می‌دانند.
حال برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمت‌ها و دلایل اصلی سیر صعودی قیمت طی ۴ سال اخیر قیمت به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم.
علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به نوسانات نرخ دام طی ۴ سال اخیر اظهار داشت: نرخ خرید هر کیلو دام زنده درب دامداری تا دو سال گذشته ۱۱ هزار تومان بود و این درحالی است که امسال با افزایش ۴. ۵ الی ۵ هزار تومانی به ۱۶ هزار تومان رسید، که این امر بیانگر افزایش ۴۳ درصدی قیمت است.
وی با اشاره به دلایل نوسانات ۶۴ درصدی قیمت گوشت افزود: با خرید دام از دامدار عوامل زیادی تا رسیدن محصول به مصرف کننده نهایی دخیل هستند که درنهایت این عوامل افزایش قیمت را رقم می‌زند.
عزیزاللهی ادامه داد: صنعت دامپروری در گذشته مبتنی بر عرصه‌های ملی بود که از این رو خوراک دام هزینه‌ای برای دامدار در بر نداشت و این درحالی است که تغییرشرایط صنعت دامپروری از عرصه‌های ملی به صنعتی مستلزم هزینه خوراک دام است.
مدیر عامل اتحادیه دامداران تصریح کرد: با کاهش عرصه‌های مرتعی و جمعیت دام سبک روستایی بدیهی است که به سمت و سوی سیستم‌های دامپروی صنعتی و نیمه صنعتی سوق داده می‌شویم که درنهایت این امر منجر به افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده می‌شود.
سودجویی دلالان عامل اصلی نوسانات قیمت
حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران  گفت: در یک مقطعی قیمت گوساله زنده ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش یافت و مجدداً در چند ماه اخیر به نرخ قبلی معادل هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.
به گفته وی افزایش نرخ هر کیلو گوساله از ۹ هزار تومان به ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان بیانگر افزایش ۱۲ درصدی قیمت است، چراکه درصورت افزایش ۶۴ درصدی همانند نرخ گوشت، بایستی قیمت گوساله زنده بالاتر از ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شد.
نعمتی وجود دلالان و عاملین سطح فروشگاه‌ها و سودجویی قصابان را دلیل اصلی نوسانات ۶۴ درصدی قیمت گوشت طی سال‌های اخیر دانست.
ضرورت درجه بندی نرخ گوشت برحسب کیفیت
منصور پوریان رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده از ثبات نرخ دام زنده تا سال ۹۲ بیان کرد: در نیمه اول سال ۹۳، نرخ هر کیلو دام زنده از ۸ به ۱۰ هزارتومان، سال ۹۴، ۱۳ هزار تومان و امسال به ۱۶ هزار تومان افزایش یافت که این امر تحت تأثیر رشد سالانه نرخ تورم بوده است.
وی با اشاره به عوامل مؤثر در افزایش قیمت ۶۴ درصدی نرخ گوشت در بازار افزود: عوامل متعددی نظیر دلال بازی، جلوگیری از کشتار دام در کشتارگاه‌های غیر صنعتی و افزایش هزینه‌های کشتار در نوسانات قیمت گوشت در بازار مؤثر است.
پوریان با اشاره به تأثیر درجه بندی گوشت بر جلوگیری از نوسان قیمت در بازار بیان کرد: درجه بندی قیمت برحسب گوشت بز، میش و بره حائز اهمیت است چرا که تأثیر بسزایی در کاهش قیمت دارد از این رو انتظار می‌رود که اتحادیه گوشت گوسفندی هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای این امر اقدام نماید.

نظر شما