شناسهٔ خبر: 136859 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیا مسواک روزه را باطل می‎کند؟

مسواک یکی از مسائل مورد مبتلای تمام روزه‎داران مؤمن حکم مسواک در زمان روزه‎داری است.

به گزارش «نماینده» یکی از مسائل مورد مبتلای تمام روزه‎داران مؤمن حکم مسواک در زمان روزه‎داری است، به این صورت که آیا اگر مسواک را از دهان بیرون بیاوریم و دوباره وارد دهان کنیم و رطوبت آن را فرو ببریم، روزه باطل است یا خیر؟ در متن علاوه بر اینکه حکم کلی آن را مطالعه می‌کنیم سایر احکام خوردن و آشامیدن را منتشر می‎کنیم.

تذکر: مخاطبان لازم است جهت آگاهی از فتوای مرجع خود به رساله آن مرجع رجوع کنند.

۱ ــ اگر روزه‌دار عمداً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و شیره درخت، چه کم باشد یا زیاد. حتی اگر «مسواک» را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل می‌شود مگر آنکه رطوبت مسواک در آب دهان طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود.

۲ ــ اگر موقعی که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده باید لقمه را از دهان بیرون آورد و چنانچه عمداً فرو برد روزه‌اش باطل است و به دستوری که بعداً گفته خواهد شد کفاره هم بر او واجب می‌شود.

۳ ــ اگر روزه‌دار سهواً (غیرعمدی) چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه‌اش باطل نمی‌شود.

۴ ــ احتیاط واجب آن است که روزه‏‌دار از استعمال آمپولی که به‌جای غذا به کار می‌رود خودداری کند ولی تزریق آمپولی که عضو را بی‌حس می‌کند یا به‌جای دوا استعمال می‌شود اشکال ندارد.

۵ ــ اگر روزه‏‌دار چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود.

۶ ــ کسی که می‌خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندان‎هایش را خلال کند، ولی اگر بداند غذایی که لای دندان مانده در روز فرو می‌رود، چنانچه خلال نکند و چیزی از آن فرو رود روزه‌اش باطل می‌شود، بلکه اگر فرو هم نرود بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن روز را بگیرد.

۷ ــ فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضای دهان نرسیده اشکال ندارد ولی اگر داخل فضای دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد.

۸ ــ جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولاً به حلق نمی‌رسد، اگرچه اتفاقاً به حلق برسد روزه را باطل نمی‌کند ولی اگر انسان از اول بداند که به حلق می‌رسد چنانچه فرو رود روزه‌اش باطل می‌شود و باید قضای آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است.

نظر شما