شناسهٔ خبر: 136854 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

علاقه وافر ایرانی ها به داروی تزریقی

دارو معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متاسفانه فرهنگی بین مردم و حتی گاهی بین پزشکان وجود دارد که اثربخشی داروی تزریقی ، بهتر بوده و این فرهنگ بین مردم رایج است.

به گزارش «نماینده» دکتر منان حاجی محمودی افزود: این فرهنگ برای پیشگیری از ایجاد مقاومت های دارویی باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: مردم فکر می کنند که هر نوع بیماری ویروسی با هر علامتی حتی علائم بالینی سرماخوردگی نیاز به آنتی بیوتیک دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد که درصد آنتی بیوتیک ها و داروهای تزریقی تجویز شده در نسخ پزشکان در کل کشور طی چهار سال گذشته، کاهش پیدا کرده است.

**داروی بدون نسخه مانند مخدر است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران به مردم توصیه کرد که برای پیشگیری از بروز مقاومت های دارویی، بدون نسخه پزشک از داروخانه، دارو نخواهند.

حاجی محمودی افزود: بازرسان دانشگاه علوم پزشکی تهران اغلب در بازدیدهای خود از داروخانه ها، مساله عرضه دارو بدون نسخه را مدنظر قرار داده و دائما کنترل می کنند اما متاسفانه واقعیت این است که خرید دارو بدون نسخه اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: بین مردم ما رفتن به سوپرمارکت و درخواست مشروبات الکلی، غیرطبیعی است اما داروها -برغم عوارض زیاد - را به راحتی از داروخانه ها بدون نسخه پزشک، می خواهند اما باید فرهنگ به نحوی باشد که درخواست داروی بدون نسخه از داروخانه به اندازه درخواست ماده مخدر یا مشروبات الکلی، قبیح باشد.

به گفته وی، حتی داروخانه های خیلی قانونمند نیز با تقاضای القایی دارویی از سوی بیماران روبرو هستند.

حاجی محمودی گفت: بیماران درصورت امتناع داروخانه از دادن دارو می گویند: 'اگر تو دارو ندهی از داروخانه دیگری تهیه میکنم'؛ متاسفانه وقتی تقاضا باشد، کنترل در برابر تقاضا سخت است.

نظر شما