شناسهٔ خبر: 136815 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

متخلفان انتخابات باید محاکمه و به مردم معرفی شوند /سازمان‌های بین المللی جنایات آل سعود را نمی‌بیند

سیداحمد خاتمی431 خطیب نماز جمعه تهران گفت: گزارشات تخلفات این دوره خیلی زیاد است که البته به اصل انتخابات ضربه وارد نمی‌کند اما مقصران تخلفات باید محاکمه و به مردم معرفی شوند.

به گزارش «نماینده»، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران امروز(جمعه ۵ خرداد) در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فرارسیدن ماه رمضان، گفت: روزه زمینه ساز تقوا است و بر گذشتگان هم واجب بوده است. یک تفاوت اساسی بین سبک زندگی دینی و دیگران است. در زندگی قرانی هم مدیریت جسم مطرح است و هم مدیریت جان.

وی افزود: در سبک زندگی قرانی هم "ربنا آتنا فی الدینا حسنه" مطرح است که مدیریت جسم است و هم "فی آلاخره" که مدیریت جان است. از برنامه‌هایی که برای مدیریت جان داریم، اردوی یک ماهه ماه رمضان است که اردوی انسان سازی است و عناصر ارزشمندی دارد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه ۴ عنصر اساسی در ماه رمضان قرار داده شده که هرکدام می‌تواند انسان را بسازد، گفت: عنصر اول روزه است. در حدیثی قدسی از قول خداوند نقل شده که "روزه مال من است و من هم جزای آن را می‌دهم" ۵ تفسیر برای این مطلب گفته شده یکی از آنها این است که همه عبادات یک جلوه بیرونی دارد. تنها عبادتی که مخفی است روزه است. دو نفر که کنار هم نشستند معلوم نیست که کدام یک روزه هستند. از این جهت است که روزه اختصاصی خدا است و خدا هم پاداش آن را می‌دهد.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: عنصر دوم ترک گناه است. اهل سیر و سلوک حرفی که دارند این است که هیچ ذکری و منشی برای سلوک الهی از ترک گناه بالاتر نیست. سیر و سلوک منهای این مسئله معنا ندارد. عنصر سوم تلاوت قرآن است که همه کتب آسمانی در ماه رمضان نازل شده است و معلوم است این ظرف زمانی ویژگی خاصی دارد و با قران خواندن انسان اوج و عروج پیدا می‌کند.

وی افزود: عنصر چهارم عنصر دعا در ماه رمضان است که در این میزبانی خداوند باید قدر این دعاها را بدانیم و با این مجموعه، ماه رمضان جان را جلا می‌دهد و می‌سازد.

آیت‌الله خاتمی در ادامه نماز جمعه با بیان اینکه بحرین زندان بزرگی برای شهروندان این کشور شده است و مدام سرکوب و جنایت می‌کنند، گفت: در یورش به محل سکونت شیخ عیسی قاسم ۶ شهید و دویست زخمی و دویست و هشتاد وشش نفر بازداشت شدند. اگر همه اینها را در یک کلمه خلاصه کنیم نامش "وحشی گری" است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به بی سابقه بودن چنین کارهای وحشیانه‌ای، اظهار داشت:  پس از ملاقات شاه بحرین با ترامپ این جنایت صورت گرفته است. حرف اول من خطاب به مردم عزیز  بحرین است که مقاومت شما در برابر این دیکتاتورها "جهاد فی سبیل الله: است. این هزینه ای است که در راه عزت و عظمت می‌پردازید.

وی افزود: قصه، قصه آیت‌الله عیسی قاسم نیست گرچه آن هم مهم است اما مسئله اصلی برخورد با اسلام ناب محمدی(ص) در بحرین است. حاکمان بحرین تجلی اسلام آمریکایی هستند. اینها بحرینی نیستند و اهل نجد حجاز هستند و به زور انگلستان بر گرده مردم سوار شدند و خوش‌خدمتی به آمریکا می‌کنند. سرنوشت شاه را پیش روی خودشان ببینند. شاه جنایتکار جنایت می‌کرد و با هر جنایتی به زوال خودش نزدیک‌تر می‌شد. زوال آل سعود و آل خلیفه خواهد رسید و به زباله دانی تاریخ خواهند پیوست.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به حمله دولت سعودی به عوامیه و منطقه الشرقیه عربستان، گفت: سه هفته متوالی است که دولت عربستان کشور خودش را می‌کوبد و به این منطقه موشک می‌زند و رئیس جمهور آمریکا به آنها خسته نباشید می‌گوید. سازمان‌های بین‌المللی چرا این جنایات را نمی‌بینند که پیش چشمانشان این همه انسان مورد هجمه قرار می‌گیرند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری انتخابات گفت: حضور شکوهمند بیش از ۴۱ میلیونی و ۷۳ درصدی مایه مباهات نظام اسلامی است. در آمریکا و اروپا شرکت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است. این نامش مردم‌سالاری اسلامی است و به حاکمیت این مردم‌سالاری می‌بالیم و تک تک آراء، رای آری مجدد به نظام جمهوری اسلامی بود.

وی افزود: در تولید این حماسه مقام معظم رهبری نقش اول را داشتند و تشویق و حمایت کردند که همه پای صندوق آمدند و حماسه آفریده شد. از مراجع، فرهیختگان، ناظران و صدا و سیما و تأمین‌کنندگان امنیت صمیمانه تشکر می‌کنیم.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه انتخابات دو فضا دارد، گفت: یکی فضای قبل برگزاری و بعد از آن است. بعد از برگزاری مراسم انتخابات قانون نانوشته‌ این است که رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبدیل می‌شود و حقیقت این است که انتخابات را با این مسئله بپذیریم که تسلسل کدورت‌ها معنا ندارد. اینکه رقیب و هوادارانش را بعد انتخابات فریبکار و تنش‌زا بنامند نه اجماع ملی شکل می‌گیرد و نه وحدت. فضای رقابت تمام شد و اینکه بعد انتخابات افرادی با ادبیات رقابتی صحبت کنند وحدت‌شکن و ضد اجماع ملی است.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: این مناظره‌های زنده از برکات نظام بود و باید تشکر جدی از صدا و سیما داشت. انتظار این بود در مناظره‌ها ادب و اخلاق و حرمت نظام حفظ شود اما با کمال تلخی این کار نشد و این رنجش الان فایده ندارد و برای انتخابات بعدی باید لحاظ شود. برخی کاندیداها طوری حرف زدند که اگر یک اپوزیسیون می‌آمد همینطور حرف می‌زد که موجب جری شدن دشمن شد.

وی افزود: در هر انتخاباتی ما تخلف کم و بیش داشتیم. یکی تخلفات گسترده که اساسی است و کل انتخابات را زیر سوال می‌برد و ما تخلف این چنینی تاکنون نداشتیم. دوم تخلفاتی که اساس انتخابات را زیر سوال نمی‌برد اما دستگاه قضایی باید برخورد کند. گزارشات تخلفات این دوره خیلی زیاد است که البته به اصل انتخابات ضربه وارد نمی‌کند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: یک مسئولی می‌گوید ۴ میلیون و دیگری می‌گوید ۳ میلیون نفر نتوانستند رای دهند. در برخی حوزه‌ها تعرفه نرسیده است و باید بررسی شود. شورای نگهبان حق‌الناس را رعایت کند که چرا این حق تضییع شده و مقصران تخلفات باید محاکمه و به مردم معرفی شوند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه مراحل انتخابات طی و بررسی می‌شود و تنفیذ صورت می‌گیرد، گفت: بعد از این رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور مشروع و قانونی است و همه باید وی را کمک کنند. حرمت رقبا را باید نگاه داشت، همانطور که رقبا حرمت و مشروعیت منتخب مردم را نگه می‌دارند. منتخب محترم نباید رقبا را دست‌کم بگیرد. ۱۶ میلیون رای حجم کمی نیستند و به این مجموعه تندرو گفتن مناسب نیست. در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و رئیس جمهور منتخب باید حرمت کسانی که به وی رای ندادند نگه دارد و اینگونه وحدت ملی حفظ می‌شود.

وی با اشاره به سفر ترامپ به منطقه و اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا، گفت: ترامپ در این سفر همه اوصاف آمریکا را درباره ایران گفت. آمریکا است که تروریسم صادر می‌کند و قتل‌عام دارد. البته دو حرف درستی گفت. یکی اینکه ایرانی‌ها معتقدند اسرائیل باید نابود شود. مرگ بر اسرائیل مبنای امام خمینی بود. حرف درست دیگرش این است که ایرانی‌ها می‌گویند مرگ بر آمریکا و این هم درست است. ما به سیاست‌های جنایتکارانه دولتمردان آمریکا مرگ می‌گوییم و کمترین مجازات شما فریاد "مرگ بر آمریکا" است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه ترامپ ناتوی عربی را استارت زد، گفت: البته برخی از کشورهای عربی مخالفت کردند و این ناتو، ناتوی نوکران آمریکاست نه ناتوی عربی. ۳۸ سال است که این ناتو شکل گرفته و کاری نتوانسته بکند. من به حکام وابسته به آمریکا می‌گویم که این کارها به زیان شما است. ایرانِ قدرتمند، دست به ماشه است و اگر خطا کنید کشورهایتان زیرو رو می‌شود. سرنوشت صدام در انتظار شما است و با ریسمان پوسیده آمریکا ته چاه نروید.

 خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به جنایات اخیر داعش در منچستر، گفت: داعش داروهای شیمیایی و تسلیحات شیمیایی را بر روی زندانیان موصل آزمایش می‌کند و در جنایت رکورد زدند. ما ترور را در همه جای دنیا محکوم می‌کنیم ولی داعش پروران را با صدای بلندتری محکوم می‌کنیم. مردم انگلستان هم داعش را محکوم کنند و هم دولتمردان خودشان را که داعش را پرورش دادند.

نظر شما