شناسهٔ خبر: 136792 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۳ سناریو در نشست امروز اوپک/ایران تولید نفت را کاهش می‌دهد؟

اوپک در نشست امروز اوپک نمایندگان کشورها درباره سه سناریو تمدید ۹ یا ۶ ماهه توافق قبلی و افزایش حجم کاهش تولید تصمیم می‌گیرند، یکی از تصمیم‌های مهم هم سهم ایران از کاهش تولید خواهد بود که در توافق قبلی از این کاهش معاف شده بود.

به گزارش «نماینده»، صد و هفتاد و دومین نشست اوپک تا یک ساعت دیگر در وین اتریش برگزار می‌شود. در این نشست قرار است اعضا درباره تمدید توافق اوپک تصمیم‌گیری کنند.

«توافق اوپک» قبلا در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ توسط تولیدکنندگان نفت اعم از اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها برای کاهش ۱.۸ میلیون نفت در روز انجام شد و این کشورها بعد از ۶ ماه امروز می‌خواهند توافق قبلی را تمدید کنند.

تمدید توافق اوپک به این دلیل مطرح می‌شود که توافق ۶ ماهه نتوانسته است رضایت تولیدکنندگان را برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی جلب کند. اگرچه توافق اوپک قیمت نفت را تا حدود ۵۵ دلار بالا آورد، اما در ادامه، افزایش تولید نفت آمریکا اجازه اثر این توافق را خنثی کرد و حتی در زمان‌هایی قیمت به محدوده ۵۰ دلار برگشت. تولیدکنندگان اوپک به دنبال افزایش قیمت نفت، حداقل تا ۶۰ دلار در هر بشکه هستند.  

وزرا و نمایندگان تولیدکنندگان نفت از روز سه‌شنبه وارد وین پایتخت اتریش شده و در هتل کمپنیسکی وین اقامت دارند.

منابع اعلام کرده‌اند، زنگه وزیر نفت ایران هم ظاهراً با هواپیمای اختصاصی، دیروز به محل برگزاری نشست وارد شد. زنگنه قبل از سفر به وین، در تهران گفته بود ایران تولید خود را کاهش نخواهد داد، البته ایران در توافق قبلی هم از کاهش تولید نفت به همراه دو کشور لیبی و نیجریه معاف شده بود.  

شب گذشته زنگنه با پاتریک پویان رئیس توتال در محل اقامت خود در هتل کمپنیسکی مذاکره طولانی داشت، اگرچه جزئیاتی از این نشست تاکنون بیرون درز نکرده، اما بحث‌ها سر ورود این شرکت بزرگ فرانسوی به میدان پارس جنوبی است.  

دیروز جلسه کمیته نظارتی، توافق اوپک و غیراوپک نیز برگزار شد. این جلسه با حضور وزرا و نمایندگان کشورهای کویت، ونزوئلا، الجزایر، عمان و روسیه در دبیرخانه اوپک برگزار شد، آنها عملکرد کشورها را در عمل به تعهدات توافق اوپک در این مدت شش ماه بررسی کردند.  

وزیر نفت عربستان در حاشیه جلسه روز گذشته به هنگام خروج از دبیرخانه اوپک گفت: احتمالاً نتیجه نشست امروز، تمدید توافق اوپک و غیراوپک با همان میزان تولید و برای ۶ ماه خواهد بود.  

وزیر نفت ونزوئلا هم به هنگام خروج از دبیرخانه اوپک به خبرنگاران گفت: با تمدید توافق قبلی اوپک برای ۹ ماه موافق است.  

وزیر نفت عراق هم گفته بود با تمدید تصمیم اوپک موافقم و آن مقداری که عراق باید تولیدش را کم کند اجرا خواهیم کرد و بیشتر طرفدار توافق ۹ ماهه هستم.  

در حال حاضر در نشست امروز اوپک سه سناریو وجود دارد؛ نخست اینکه توافق قبلی به مدت شش ماه و با همان کاهش حجم ۱.۸ میلیون بشکه در روز تمدید شود، دوم اینکه، توافق ۹ ماه تمدید شود و سوم اینکه حجم کاهش تولید به بیش از ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.  

در این میان یک مقام آگاه گفته بود، تولید نفت ایران به ۳.۹ میلیون بشکه در روز و صادراتش به ۲.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.  

پیش از این نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرده بود در نشست ۱۷۲ اوپک هیچ کشوری از کاهش تولید مستثنی نخواهد بود.  

زنگنه هم در تهران اعلام کرده بود که ایران با طرح کاهش تولید نفت همکاری خواهد کرد، اما تولید خود را کاهش نمی‌دهد، بنابراین در پایان نشست امروز، اوپک مشخص خواهد شد که سهم کشورها از کاهش تولید چقدر است.  

برچسب‌ها:

نظر شما