شناسهٔ خبر: 136790 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

اصولگرایان آماده خیز بلند برای ۱۴۰۰ باشند

رئیسی و روحانی با شکست اصولگرایان در انتخابات شخصیت های این جریان بیکار ننشسته و به پشتوانه رای معنادار ۱۶ میلیونی به دنبال نقش اجتماعی مطالبه گری برای تحقق وعده های دولت دوازدهم و همچنین نظارت بر عملکردها هستند.

به گزارش «نماینده»، هرچند رقابت های انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده اما از دل آن جریان قدرتمندی شکل گرفته که می بایست با صیانت از آن به فکر آینده ای نزدیک جهت نقش آفرینی در تحولات عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود.

با وجود آنکه چهره مطرح اصولگرایی نتوانست به پاستور راه یابد ولی ۴۰ درصد رای خالص به دست آورد که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. حسن روحانی با رادیکال کردن فضای انتخاباتی توانست بخش قابل توجهی از آرای خاکستری و بی تفاوت به انتخابات را جذب کند و فاصله خود را با رقیب افزایش دهد.

ولی با شکست اصولگرایان در انتخابات شخصیت های این جریان بیکار ننشسته و به پشتوانه رای معنادار ۱۶ میلیونی به دنبال نقش اجتماعی مطالبه گری برای تحقق وعده های دولت دوازدهم و همچنین نظارت بر عملکردها هستند.

از سوی دیگر جریان اصولگرا می تواند به عنوان آلترناتیو جریان حاکم به کار خود ادامه دهد و زمینه را برای کارزارهای انتخاباتی بعدی آماده سازد. یکی از نقاط ضعف در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، اقدام دیرهنگام اصولگرایان در ورود به مباحث انتخاباتی و معرفی نامزدهای نهایی بود.

فرصت تقریبا ۴۰ روزه سیدابراهیم رئیسی برای تبیین برنامه ها و سازماندهی کردن نقدهای جدی به دولت و صد البته بسیج عمومی بسیار اندک بود. با این وجود، ‌ فرصت بی نظیر و بی سابقه ای در اختیار اصولگرایان با رای ۴۰ درصدی به وجود آمده است. فضا برای تشکیل سازوکارهای مطالبه گری و نظارت بر عملکرد دولت مهیاست و به دلیل خلوص واقعی آرای اصولگرایان بسیج این بدنه می تواند برای بسیج عمومی در ۴ سال آینده اقدامات زیربنایی انجام دهند.

سعید جلیلی طی بیانیه ای پیشنهاد تشکیل دولت سایه را مطرح کرد. او در این بیانیه نوشت: «پس از انتخابات سال ۹۲ تلاش شد تا با کمک کارشناسان، صاحب نظران و متخصصین در عرصه های مختلف، با تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های گوناگون از جمله در: فرهنگ، سیاست خارجی، اقتصاد، کشاورزی، مسکن، صنعت، بانکداری، شفافیت و مبارزه با فساد، دیپلماسی اقتصادی، نظام سلامت، ورزش، فضای مجازی و ... مشکلات واقعی مردم شناسایی و در گام بعدی نسبت به ارائه راه حل آنها مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی پاسخ عملیاتی و مناسب تهیه شود.»

برهمین اساس، ‌ چهره های مطرح جبهه انقلاب پیشنهادات بسیار کارسازی را برای تشکیل جبهه مطالبه گری و ایجاد جایگزین دولت مستقر ارائه داده اند.

سعید جلیلی، ‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت و از حامیان آیت الله رئیسی در این زمینه در بیانیه ای گفته است: "پس از انتخابات سال ۹۲ تلاش شد تا با کمک کارشناسان، صاحب نظران و متخصصین در عرصه های مختلف، با تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های گوناگون از جمله در: فرهنگ، سیاست خارجی، اقتصاد، کشاورزی، مسکن، صنعت، بانکداری، شفافیت و مبارزه با فساد، دیپلماسی اقتصادی، نظام سلامت، ورزش، فضای مجازی و ... مشکلات واقعی مردم شناسایی و در گام بعدی نسبت به ارائه راه حل آنها مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی پاسخ عملیاتی و مناسب تهیه شود. "

عزت الله ضرغامی نیز در اظهارنظری برای صیانت از پشتوانه رای ۱۶ میلیون نفری چنین پیشنهادی داده است:
" به جناب آقای رئیسی خدا قوت می‌گویم. او با پشتوانه قریب به ۱۶ میلیون رای که در تاریخ انتخابات کشور به عنوان نفر دوم بی سابقه است، وضعیت استثنایی دارد. او می‌تواند در جایگاه نظارتی و آلترناتیو قوی نسبت به دولت، در پی‌گیری مطالبات مردم و ضمانت اجرایی و عده‌ها نقش تاریخی ایفا کند. "

از سوی دیگر محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری با وجود انصراف از آن همچنان به دنبال پیگیری مطالبات است:" ما متعهد می‌شویم تا وعده‌های مطرح‌شده دولت در جریان انتخابات را تا زمان عملی‌شدن این وعده‌ها پیگیری کنیم و همچنین وظیفه خود می‌دانیم که از هر اقدامی برای تحقق اهداف ملی و پیگیری مطالبات ۹۶ درصدی‌ها، با اولویتِ رسیدگی به مستضعفان و محرومان و اقشار کم‌درآمد، با تمام توان حمایت کنیم. "

از این رو می توان امیدوار بود که برای اولین بار شکست به عنوان پلی برای پیروزی در نظر گرفته شود و با خروج از هیجانات انتخاباتی سال ۹۶، زمینه را برای مطالبه گری و پیروزی در انتخابات آینده مهیا ساخت. آرای ۴۰ درصد از ایرانیان در سبد اصولگرایان است و در فرصت باقیمانده می توانند با برنامه ریزی و افزایش مشارکت نیروهای فعال بسیج عمومی را ایجاد کرد تا در انتخابات آینده و عرصه سیاسی کنونی به صورت فعالانه تر و منسجم تری حرکت کنند.
 

نظر شما