شناسهٔ خبر: 136786 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

"فقر" و "فاصله طبقاتی" در کدام دولت رکورد زد؟ + سند

ماشین گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار حاکی است، شاخص ضریب جینی که مهمترین شاخص ارزیابی فاصله طبقاتی و توزیع نابرابر درآمد بین فقرا و ثروتمندان است، در دولت دوم اصلاحات که خاتمی رئیس آن بود، رکورد زد تا بالاترین فقر در این دولت به ثبت برسد.

به گزارش «نماینده»، شاخص ضریب جینی یکی از شاخص‌های اصلی در تعیین میزان فاصله طبقاتی و توزیع نابرابر درآمد است که هرچه این شاخص به عدد یک نزدیک‌تر باشد، نشان می‌دهد فاصله طبقاتی بیشتر، فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده‌اند و هرچه این عدد به صفر نزدیک شود، از توزیع برابر درآمدها حکایت دارد.

گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، طی سالهای پس از جنگ و ۷ دولتی که پشت سر گذاشتیم، بالاترین ضریب جینی که از نابرابری شدید در توزیع درآمد و فقیرتر شدن فقرا حکایت دارد، در سالهای ۸۱ و ۸۲ یعنی دولت دوم اصلاحات به‌ریاست خاتمی ثبت شده است. در این دو سال ضریب جینی به‌ترتیب ۰.۴۱۹۱ و ۰.۴۱۵۶ بوده است و غیر از این دو سال طی ۲۸ سال گذشته هیچ وقت ضریب جینی تا ۰.۴۱ افزایش نیافته بود. در دولت دوم خاتمی، درآمد ثروتمندان به حدود ۱۷ برابر درآمد فقرا رسیده بود که رقم بی‌سابقه‌ای است.

بنابراین گزارش، ضریب جینی که طی سالهای دولت نهم و دهم تا ۰.۳۷ هم کاهش یافته بود، مجدداً در دولت یازدهم یعنی دولت اول حسن روحانی به ۰.۳۹ در سال ۹۴ افزایش یافته است.

حسن روحانی با حمایت هاشمی رفسنجانی و خاتمی به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

مستندات ضریب جینی را از گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ببینید:

نظر شما