شناسهٔ خبر: 136757 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

زمان اختلافات منعطف می‌شوم

اسدالله عباسی

«نماینده» / «اسدالله عباسی» نمایندۀ رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی است. او وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در دولت دهم بوده است. پیش از آن معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگی رودسر و املش را در ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی بر عهده داشت. در کافه گپ این هفته میزبان او شدیم و هم‌نشینی با او گفت‌وگویی جذاب را به وجود آورد.

*به عنوان اولین سؤال بفرمایید که متولد چه سالی و اهل کدام شهر هستید؟

من متولد اسفند سال ۱۳۴۰ هستم و در روستای «هلو کله» از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر، در استان گیلان به دنیا آمدم.

*خانوادۀ شما به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و مذهبی چگونه بود؟

من در یک خانوادۀ مذهبی پرورش پیدا کردم. پدرم مؤذن و مداح اهل بیت بود و به کشاورزی و تجارت می پرداخت.

*چند خواهر و برادر دارید؟

در مجموع ۸ خواهر و برادر هستیم. ۶ خواهر و ۲ برادر

*دوران کودکی بیشتر چه بازی و سرگرمی داشتید؟

بیشتر فوتبال بازی می‌کردم. در رشتۀ دومیدانی هم در مدرسه مقام‌آور بودم و از سطح مدرسه به مسابقات شهرستان راه پیدا کرده بودم.

*دوران مدرسۀ شما چگونه گذشت؟

دوران تحصیلات ابتدایی و راهنمایی من در «دوران محله» سپری شد و برای ادامۀ تحصیلات متوسطه به دبیرستان شهید بهشتی چابکسر رفتم و همانجا دیپلم گرفتم.

*بعد از دیپلم چه کردید؟

در سال ۱۳۶۰ برای ادامۀ تحصیل به مرکز تربیت معلم ورامین رفتم و از سال ۱۳۶۱ به‌ عنوان معلم در روستاهای اشکورات رودسر به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان روستایی مشغول شدم. پس از ۵ سال برای ادامۀ تحصیل به تهران آمدم و با طی مراحل تحصیلات دانشگاهی، موفق به اخذ کارشناسی علوم تربیتی در سال ۱۳۶۸، کارشناسی ارشد فلسفۀ تعلیم و تربیت در سال ۱۳۷۶ و دکترای تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی در سال ۱۳۸۸ شدم. البته در این دوران کنار تحصیل، به خدمت در مراکز آموزشی به ‌عنوان مدرس و مدیر مراکز آموزشی، تربیت معلم، ضمن خدمت و دانشگاه‌ها مشغول بودم.

*خدمت هم رفتید؟

خیر. به دلیل اینکه من دانشجوی تربیت معلم بودم و ۵ سال را در آنجا گذرانده بودم، از خدمت سربازی معاف شدم.

*چه سالی ازدواج کردید؟

سال ۶۴ ازدواج کردم.

*مهریۀ همسرتان چقدر بود؟

۱۰۰ هزارتومان

*مراسم ازدواجتان چگونه برگزار شد؟

مراسم ازدواج ما خیلی ساده و به همان سبکی که در روستاها مرسوم بود، برگزار شد.

*حاصل این ازدواج چند فرزند بود؟

۳فرزند

*به چه کاری مشغول هستند؟ مجرد هستند یا متأهل؟

هر ۳ مجرد هستند. ۲ فرزندم دانشجو هستند و ۱ فرزندم محصل

*چقدر ممکن است که در منزل عصبانی شوید؟ اگر عصبانی شوید چکار می‌کنید؟

به‌هر حال با توجه به مشغله‌هایی که وجود دارد پیش می‌آید که گاهی عصبانی هم بشوم. سعی می‌کنم زمان عصبانیت خویشتن‌داری کنم.

*اگر با همسرتان دچار اختلاف سلیقه شوید، این اختلاف‌نظرها را چگونه برطرف می‌کنید؟

زمانی که اختلاف‌نظر یا اختلاف سلیقه به وجود بیاید سعی می‌کنم برای برطرف شدنشان از خودم انعطاف نشان دهم.

*اهل هدیه خریدن برای همسرتان هستید؟

بله. سعی می‌کنم به مناسبت‌های مختلف برایشان هدیه تهیه کنم.

*کمی از مسئولیت‌ها و سوابق اجرائی‌تان برای ما بگویید.

در سال ۱۳۸۲ در شهرستان رودسر و املش در انتحابات مجلس هفتم نام‌نویسی کردم و با اعتماد و انتخاب مردم به مجلس شورای اسلامی راه یافتم و نمایندگی رودسر و املش در دورۀ هشتم مجلس را نیز به عهده داشتم. در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، نائب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، عضو ناظر شورای عالی آموزش‌وپرورش، رئیس فراکسیون فرهنگیان، رئیس فراکسیون گردشگری، نائب رئیس فراکسیون تعاون و نائب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار بودم. همچنین نائب ‌رئیس گروه بین‌المجالس کشورهای جهان در مجلس هشتم، نائب رئیس گروه دوستی ایران و چین، رئیس هیئت اعزامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سمینار اتحادیۀ بین‌المجالس در هند و رئیس هیئت اعزامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور از دیگر سمت‌های من در مجلس شورای اسلامی بوده است. در سال ۱۳۹۱ سمت «معاونت توسعه و مدیریت منابع» وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی را عهده‌دار شدم و از بهمن ماه ۱۳۹۱ به عنوان سرپرست این وزارتخانه از سوی رئیس‌جمهور وقت انتخاب شدم.

*از اینکه فعالیت شما زیاد است و ممکن است کمتر در منزل حضور داشته باشید، همسرتان گله هم می‌کنند؟

من سعی می‌کنم تا حد امکان برای خانواده وقت بگذارم با توجه به شرایط کار و مأموریت‌ها مجبورم بیشتر وقتم را برای مردم بگذارم شاید اوایل در مجلس هفتم کمی برای خانواده سخت بود اما به مرور زمان به مدل کار من عادت کردند؛ ایشان هم شرایط مرا پذیرفتند و در بعضی موارد به من کمک هم می‌کنند و سعی دارند باری از دوش من برداشته شود.

*این روزها وجود فضای مجازی در بین خانواده‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضای مجازی خوب است و دسترسی به اطلاعات و ارتباطات را آسان کرده است. ضمن اینکه سرعت کسب اطلاعات به‌وسیلۀ فضای مجازی به‌شدت افزایش داشته است و می‌توان از آن به عنوان فناوری روز استفاده کرد. همۀ این موارد خوب است به شرط اینکه به طرز صحیحی برای آن هدف‌گذاری شود.

*زندگی‌های گذشته که بدون فضای مجازی بود را بیشتر می‌پسندید یا زندگی‌های حال حاضر را؟

زندگی گذشته و سنتی یک محسناتی برای خود داشت، آن زمان دسترسی به اخبار و اطلاعات کمی مشکل بود ولی یک آرامشی در زندگی‌ها وجود داشت و در این زمینه خیلی وقت مردم گرفته نمی‌شد. متأسفانه امروز چون همه نمی‌توانند زمان را مدیریت کنند به‌واسطۀ فضای مجازی زمان زیادی را از دست می‌دهند و بیشترین وقت خود را صرف آن می‌کنند در صورتی که بهره‌وری یا بازدهی ندارد. جامعۀ امروز ما از آرامش دور شده و این استرس و اضطراب و واکنش‌های تندی که از برخی افراد شاهد هستیم برگرفته از همین فضای مجازی است.

*اهل ورزش هم هستید؟

در حال حاضر به صورت جدّی ورزش نمی‌کنم، بیشترین ورزش من پیاده‌روی است.

*اوقات فراغت بیشتر به چه کاری مشغول می‌شوید؟

وقت‌های خالی را بیشتر مطالعه یا ورزش می‌کنم.

*توصیۀ شما به کسانی که می‌خواهند زندگی خود را شروع کنند و بتوانند زندگی بادوامی داشته باشند، چیست؟

به نظرم بهتر است که برای شروع زندگی خیلی سخت‌گیری نکنند چون نمی‌شود همیشه آرمانی فکر کرد. زمان ما پدر و مادرها از نظر مالی وضعیت عالی نداشتند ولی توانستند همچنین فرزندانی تربیت کنند؛ الان هم جوانان می‌توانند به حداقل‌ها اکتفا کنند منتها بخشی هم وظیفۀ مسئولان، دولت و مجلس است که زمینه را برای ازدواج آسان جوانان هموار کنند.

نظر شما