شناسهٔ خبر: 136728 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

یک درخواست ۳۰ ساله رهبری؛ خودکفایی در غذا، سهل و ممتنع

کشاورزی-گندم کاوش در مستندات سه دهه گذشته مطالبات رهبری از وزرای کشاورزی و جهادکشاورزی نشان می‌دهد، علی‌رغم اعتقاد راسخ ایشان به مقوله «خودکفایی در غذا» این خط توسط وزارتخانه مرتبط، دنبال نشده است. گزارش «خودکفایی در غذا» به بررسی ابعاد این مسئله می‌پردازد.

بخش کشاورزی در نظام ما، واقعاً یکی از بخشهای بسیار بااولویت است. هنوز هم من نمی‌دانم که آیا اولویت لازم به این بخش داده می‌شود، و آن کاری که باید در این بخش انجام بگیرد، آیا به‌صورت کامل و صددرصد انجام می‌گیرد، یا نه.

 به‌هرحال، این کار باید انجام بگیرد. فرضاً شش ماه یا یک سال زمان بگذاریم، برای این‌که همه‌ دستگاهها تحت‌الشعاع کشاورزی قرار بگیرند؛ صنعت در خدمت کشاورزی باشد؛ پول نفت در خدمت کشاورزی باشد. یعنی ما این دستگاه کشاورزی را به یک حرکت سریع وادار بکنیم، بعد آن‌را به حال خودش بگذاریم، تا با دستاوردی که از این حرکت خواهد داشت، کار خودش را ادامه بدهد؛ بعد سراغ یک بخش دیگر برویم. با برنامه‌ریزی می‌شود این کار را کرد.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت وقت

سوم شهریور ماه ۱۳۷۰

به گزارش «نماینده» موضوع «خودکفایی در غذا» سالهاست که مورد توجه جدی رهبرمعظم انقلاب قرار داشته، اما چنان که باید در میان مسئولان این حوزه مورد توجه قرار نگرفته است. پس از دفاع مقدس، چهار وزیر مسئولان مستقیم این بخش بوده‌اند؛ عیسی کلانتری به مدت سیزده سال، محمود حجتی مجموعاً ۹ سال، محمدرضا اسکندری چهار سال و صادق خلیلیان چهار سال. در میان این چهار نفر، آرای متضادی در این زمینه وجود دارد. از محمدرضا اسکندری، که کشور ایران را برای تولید غذای ۳۰۰ میلیون نفر مستعد می‌داند، تا عیسی کلانتری که چندی پیش خودکفایی در حوزه کشاورزی را ایده‌ای «مزخرف» خواند.

در شماره‌های پیش رو در گزارش ویژه «خودکفایی غذا» و ذیل پرونده ویژه «مزرعه پدری» به آراء مسئولان نظام و این چهار وزیر و اقدامات آنان له یا علیه این ایده به‌صورت مستند خواهیم پرداخت.

نظر شما