شناسهٔ خبر: 136717 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» بررسی کرد؛

نمایندگان با کدام‌یک از اعضای هیئت‌رئیسه خداحافظی می‌کنند؟

هیئت رئیسه مجلس دهم حواشی ایجاد شده پیرامون تحرکات سیاسی «علی مطهری» در کسوت نایب‌رئیسی مجلس و نامه‌نگاری‌های گاه و بیگاه او که موجب واکنش شدید نمایندگان شده ـ و حتی تا حد تلاش برای برکناری او پیش رفت ـ احتمال رأی‌آوری مطهری برای اجلاسیۀ دوم را کاهش می‌دهد؛

هفته نامه «نماینده» / تا یک‌ساله شدن عمر مجلس دهم تنها چند روز باقی مانده است و نمایندگان طبق قانون باید اعضای هیئت‌رئیسۀ مجلس و کمیسیون‌ها را برای اجلاسیۀ دوم انتخاب نمایند. مرور تجربۀ این‌گونه انتخابات‌ها در مجالس گذشته، تغییرات بسیار اندک در این مسئولیت‌ها را نشان می‌دهد، اما غیرقابل‌پیش‌بینی بودن نظر نمایندگان مجلس دهم ـ که بارها در برخی موضوعات تجربه کرده‌ایم ـ باعث می‌شود نتوانیم این حکم کلی را بر این مجلس هم جاری نماییم.

ساکنان جدید بهارستان به حدی غیرقابل‌پیش‌بینی هستند که در نخستین روزهای نمایندگی‌شان علیرغم انتخاب «محمد دهقان» و «سیدناصر موسوی‌لارگانی» اصولگرا برای راه‌یابی به هیئت‌رئیسۀ موقت، پس از گذشت حدود ۲۴ ساعت نمایندگان آن‌ها را کنار گذاشته و «علی مطهری» و «محمدعلی وکیلی» منتخبان لیست امید را جایگزینشان کردند.

خردادماه سال گذشته و در ابتدای تشکیل مجلس دهم، «محمدرضا عارف» سرلیست اصلاح‌طلبان لیست امید سودای ریاست بر مجلس و تکیه بر کرسی ریاست داشت که رقابت با «علی لاریجانی» را آغاز کرد، اما با عدم اقبال نمایندگان مواجه شد و حتی نتوانست ریاست کمیسیون آموزش را هم به دست آورد؛ وی چند بار در پاسخ به سؤالاتی پیرامون کم‌تحرکی‌اش در مجلس گفته بود ترجیح می‌دهد تمرکزش را بر ریاست فراکسیون امید قرار دهد؛ بر همین اساس می‌شود پیش‌بینی کرد اراده‌ای برای رقابت مجدد با رئیس فعلی مجلس ندارد و وارد عرصه نخواهد شد.

درعین‌حال، حواشی ایجاد شده پیرامون تحرکات سیاسی «علی مطهری» در کسوت نایب‌رئیسی مجلس و نامه‌نگاری‌های گاه و بیگاه او که موجب واکنش شدید نمایندگان شده ـ و حتی تا حد تلاش برای برکناری او پیش رفت ـ احتمال رأی‌آوری مطهری برای اجلاسیۀ دوم را کاهش می‌دهد؛

از طرف دیگر نمایندگان شناخت چندانی از کاندیداهای اصولگرای نایب‌رئیسی مجلس ـ «محمد دهقان» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» ـ نداشتند و برچسب‌های سیاسی باعث کاهش آرایشان شده بود، در این یک سال به شناخت نسبی از نظرات و توان مدیریتی آنها دست یافته‌اند؛ ضمن اینکه فقدان فراکسیون منسجم اصولگرایی در مجلس نیز عامل دیگری برای رأی نیاوردن دهقان و حاجی‌بابایی شده بود.

بر اساس دلایل ذکر شده، جایگاه «علی مطهری» در نایب‌رئیسی مجلس کمی متزلزل به نظر می‌رسد و اندک تلاشی از جانب اصولگرایان برای پایین آوردن این منتخب لیست امید کافیست.

البته به اندازه‌ای که رأی نایب‌رئیس دوم شکننده است، رأی «مسعود پزشکیان» برای جایگاه نایب‌رئیسی اول مجلس دارای ثبات نسبی است. این نمایندۀ مردم تبریز علیرغم ضعف‌هایی که بارها از او در ادارۀ مجلس دیده شده است، اما با توجه به اینکه هم در میان اصلاح‌طلبان دارای پایگاه رأی خوبی است و گزینه‌ای برای جایگزینی او ندارند و هم رأی نمایندگان قومیت‌های اطراف حوزه انتخابیه‌اش را داراست، بعید به نظر می‌رسد که هر کاندیدایی بتواند جایگاه نایب‌رئیس اول را از آن خود کند، مگر اینکه خودش از حضور در این عرصه پا پس بکشد.

عدم تأیید نتایج دور دوم انتخابات مجلس در تبریز باعث شد فردی همچون «محمدحسین فرهنگی» که تجربۀ حضور طولانی در جایگاه دبیری هیئت‌رئیسه دارد، نتواند در رقابت برای ورود به هیئت‌رئیسۀ شرکت کند؛ اما با توجه به سابقه‌ای که در رسیدگی به طرح‌ها و لوایح دارد از یک طرف و تسلطش بر آئین‌نامۀ مجلس از طرف دیگر قطعاً می‌توان او را یک کاندیداهای عضویت در میان دبیران هیئت‌رئیسه برشمرد.

شنیده‌های خبرنگار هفته‌نامۀ «نماینده» از راهروهای بهارستان حاکی از آن است که از میان اصولگرایان علاوه بر «حمیدرضا حاجی‌بابایی» و «محمد دهقان»، افرادی همچون «جهانبخش محبی‌نیا» و «محسن کوهکن» نیز قصد کاندیداتوری برای ورود به هیئت‌رئیسۀ مجلس دارند.

البته درگیر شدن نمایندگان مجلس به نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و تعطیل بودن جلسات مجلس، در کنار تب‌وتابی که انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور ایجاد کرده بود عواملی هستند که باعث پرت شدن توجه افراد از نزدیک بودن انتخابات هیئت‌رئیسۀ مجلس شده است و در این میان تنها افرادی خواهند توانست به هیئت‌رئیسه راه یابند که از فرصت کوتاه باقیمانده نهایت بهره را ببرند.

نظر شما