شناسهٔ خبر: 136714 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بررسی میزان انطباق رفتار انتخاباتی «سیدابراهیم رئیسی» با توصیه‌های رهبر انقلاب، در گفت‌وگوی «نماینده» با نمایندگان مجلس

سیاست منهای اخلاق، آفتی برای سیاست‌ورزی

رئیسی و روحانی متأسفانه در این انتخابات اخلاق بیش از گذشته ذبح شد. این بی‌اخلاقی‌ها نه شأن مردم بود و نه شان نظام اسلامی، نه شان کسانی که خود را رجل سیاسی می‌دانند؛ این بگومگوهای بی‌حاصل و مچ‌گیری‌ها و پرخاشگری قطعاً در درازمدت اثرات نامطلوبی روی کشور دارد.

هفته نامه «نماینده» / رهبر انقلاب ۱۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ در خطبه‌های نماز جمعه تهران فرمودند: «آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم است؛ رقابت بدون تهمت‌زنی و بدگوئی به یکدیگر است. فضای انتخابات باید سالم باشد.» ایشان دو هفته قبل از آن نیز در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات گفته بودند: «نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر اهانت نکنند؛ خب، جنابعالی نامزد هستید، معتقدید که آدم صالحی هستید، آدم برجسته‌ای هستید؛ بسیار خوب، از خودتان هر چه می‌خواهید تعریف کنید بکنید امّا به رقیبتان اهانت نکنید، به رقیبتان تهمت نزنید، از رقیبتان غیبت هم نکنید؛ [...] این یک وظیفه و یک معیار است برای سلامت انتخابات.» اما به‌راستی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری کدام‌یک از کاندیداها این شرط مهم را در تبلیغات خودش رعایت کرد؟

بی‌شک تنها کاندیدای مطرحی که این خصلت را در خود داشت و حتی در پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی که یک حرکت افشاگرانه‌اش می‌توانست رأی صدها هزار نفری برایش جمع کند، اما سکوت کرد «حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیس‌الساداتی» است. همان که توانست یک‌تنه ۱۶ میلیون رأی مخالفان و منتقدان دولت را جمع کند، اما کوچک‌ترین تهمت و افترایی را به کسی وارد نکند؛ این در حالی بود که برخی رقبایش دقیقاً هر چه خودشان در گذشته مرتکب شده بودند را به او نسبت دادند و درعین‌حال که آماج سنگین‌ترین تهمت‌ها بود، پا روی منافع ملی نگذاشت و هوای نفس را قربانی کرد.

در همین زمینه «سیدتقی کبیری» نمایندۀ مردم خوی و چایپاره معتقد است: «آنچه در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری برجسته بود دو مورد بود؛ یکی اتهاماتی که نامزدها به طرف دیگر وارد کردند و دیگری اتهاماتی بود که به نظام وارد شد و مورد دوم به مراتب از اهمیت بالاتری برخوردار است.»

این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اطلاعاتی که آقای رئیسی به‌واسطه حضور در مسئولیت‌های نظارتی گوناگون داشت اما علیه کاندیداها استفاده نکرد، به «نماینده» گفت: «حفظ حریم افراد و نکشاندن آن مسائل به صحنه تبلیغات و فضای اجتماعی یکی از کارهای خوبی بود که معتقدم آقای رئیسی این را صریحاً اعلام کرد و استفاده ابزاری برای کسب رأی انجام نداد. نه‌تنها طرف مقابل بلکه طرف‌های مقابل که از طیف خاصی بودند را وارد چنین مسائلی نکردند.»

کبیری در خصوص برخی اتهامات که به قصد تخریب حجت‌الاسلام رئیسی بیان می‌شد به «نماینده» گفت: «بعضاً مسائلی مطرح شد که خودبه‌خود نظام زیر سؤال می‌رفت؛ اینکه گفته شد در این کشور ۳۸ سال اعدام و زندانی کردن انجام می‌شده، باعث زیر سؤال رفتن عملکرد نظام می‌شود.»

وی گفت: «هرچند این مسئله بسیار مهم است اما موضوع تهمت‌هایی که به نامزدها زده شد نیز قابل تحلیل و بررسی است. مردم این نوع نگاه و ادبیات را برنمی‌تابند که کسی بگوید در طول ۳۸ سال چنین کردند و چنان. این افراد خودشان در تمام ۳۸ سال در درون این حاکمیت بودند و مسئولیت‌های مختلفی هم داشته‌اند. امروز آسیب‌شناسی این عملکرد اهمیت دارد.»

کبیری با اذعان به اینکه در این دوره شاهد بداخلاقی‌های انتخاباتی بودیم، اظهار امیدواری کرد در انتخابات‌های آینده شاهد چنین بداخلاقی‌هایی نباشیم و گفت: «انتظار جامعه و مردم این است که در سطح کاندیداهای ریاست جمهوری چنین بداخلاقی‌هایی را شاهد نباشیم.»

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نمایندۀ مردم اسلام‌آبادغرب، دیگر نماینده‌ای است که دراین‌باره به «نماینده» گفت: «انتخاباتی را پشت سر گذاشتیم که گر چه روند تلخی داشت اما نتیجه آن حضور پرشور و شیرین مردم بود. این انتخابات آن‌قدر دارای تأثیر بود که حتی اولین سفر خارجی ترامپ که عربستانی‌ها ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده بودند را تحت‌الشعاع قرار داد؛ لذا شیرینی آن که به مردم تعلق دارد را از یاد نبریم.»

وی با اظهار تأسف از مردود شدن برخی کاندیداها در عرصه اخلاق و بیان اهمیت آسیب‌شناسی این پدیده برای عدم تکرار، اظهار داشت: «اصولاً وقتی کاندیدها توسط شورای نگهبان تائید می‌شوند باید هرگونه عامل تخریبی علیه آن‌ها جرم تلقی شود. به‌طور مشخص در صداوسیما وقتی مناظره‌ای برگزار می‌شود یا مصاحبه‌ای شکل می‌گیرد باید مجری اجازه طرح این مباحث را ندهد و اگر کاندیدایی این کار را انجام بدهد باید مکانیزمی باشد که آن کاندیدا صلاحیت خود را از دست بدهد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: «برخی کاندیداها که برای جمع کردن آرا فضای عمومی اخلاق را تخریب کردند، مردود شدند؛ آن‌ها شائبه‌هایی ایجاد کردند چه نسبت به سایر کاندیداها و چه نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و معتقدم باید در آینده برای چنین مواردی مکانیزم انتخاباتی تدارک دیده شود نه مکانیزم شعاری. متأسفانه در طول یک دهه اخیر است که این تخریب‌ها در انتخابات شکل گرفته است و فضای سیاسی را تهدید می‌کند.»

«حجت‌الاسلام سلیمی» نمایندۀ مردم محلات در همین خصوص با اشاره به اینکه «حماسۀ مردم منجر به مأیوس شدن دشمنان و پیروزی ملت شد» به «نماینده» گفت: «واقعیت این است که برخی از نامزدهای انتخابات در میدان اخلاق نمره خوبی نگرفتند. شأن نظام اسلامی این نبود که در برنامه‌هایی که چند ده میلیون بیننده دارد، اینطور اخلاق زیر سؤال برود.

این عضو کمیسیون آموزش معتقد است: «متأسفانه در این انتخابات اخلاق بیش از گذشته ذبح شد. این بی‌اخلاقی‌ها نه شأن مردم بود و نه شان نظام اسلامی، نه شان کسانی که خود را رجل سیاسی می‌دانند؛ این بگومگوهای بی‌حاصل و مچ‌گیری‌ها و پرخاشگری قطعاً در درازمدت اثرات نامطلوبی روی کشور دارد.»

وی با اشاره به رفتار حجت‌الاسلام رئیسی یادآور شد: «کاش به سمتی حرکت کنیم که ملاحظات فردی را بر ملاحظات ملی ترجیح ندهیم. به دست آوردن رأی از هر طریقی در شأن نظام و کسی که می‌خواهد مسئولیت این جایگاه را بپذیرد نیست.»

نمایندۀ محلات اظهار داشت: «به نظر می‌رسد برخی عادت‌ها باید اصلاح شود و پس از ۴۰ سال از عمر انقلاب برخی رجال ما نیاز دارند که یاد بگیرند چطور باید سخن بگویند.»

نهایتاً چه دل‌نشین است مرور بیانات رهبر انقلاب که شهریورماه ۸۸ فرمودند: «سیاست اگر از اخلاق سرچشمه بگیرد، از معنویت سیراب بشود، برای مردمی که مواجه با آن سیاست‌اند، وسیلۀ کمال و راه بهشت است؛ اما اگر سیاست از اخلاق و معنویت جدا شد، آن‌وقت سیاستورزی می‌شود یک وسیلهای برای کسب قدرت؛ به هر قیمت، برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا. این سیاست می‌شود آفت؛ برای خود سیاستورز هم آفت است، برای مردمی هم که در عرصۀ زندگی آنها این سیاست ورزیده می‌شود هم آفت است.»

نظر شما