شناسهٔ خبر: 136690 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در صحن مجلس مطرح شد؛

تاکید لاریجانی بر ارائه پیشنهادات درباره مدیریت بحران سیل

لاریجانی رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا طی ۴۸ ساعت آینده پیشنهادات اسلاحی خود را درباره گزارش وقوع سیل در سه استان به کمیسیون عمران ارائه دهند.

به گزارش «نماینده» در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران در خصوص سیل استانهای آذربایجان شرقی، غربی و سیستان و بلوچستان، جمعی از نمایندگان به بیان نقطه نظرات خود درباره گزارش تهیه شده و اقدامات بعدی پرداختند.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب با انتقاد از عدم توجه به ظرفیت های قانونی کشور در گزارش تهیه شده اظهار داشت: در این گزارش به قلع وقمع بناهای موجود در کنار رودخانه ها اشاره شده، در حالی که این کار به این راحتی نیست؛ همچنین حاکمیت لابی گری در پیگیری جبران خسارات و بی توجهی به پیشگیری به جای پیگیری و اقدام از دیگر نقاط ضعف این گزارش است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو لایحه مرتبط با بحران داریم که در گیر و دار مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است؛ اول لایحه مدیریت بحران کشور است و برای کشوری که بیشترین آفت را در سوانح و حوادث دارد، شایسته نیست که قانون نداشته باشد. دومین مورد لایحه صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزانی است که توان پرداخت خسارت در هنگام سوانح و حوادث ندارند.

همچنین علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری نیز ضمن تشکر از گزارش کمیسیون عمران، اظهار داشت: اهمیت پیشگیری از پیگیری و جبران خسارت و تأمین اعتبار بیشتر است؛ به همین دلیل مجلس وظیفه دارد زیرساخت های نرم افزاری این موضوع را با تهیه قوانین مناسب فراهم کند.

وی همچنین با انتقاد از عدم تعیین تکلیف لایحه مدیریت سوانح و بحران در کشور افزود: کشور ما یک کشور حادثه خیز است اما دستگاه های مسئول در امر مدیریت بحران خودشان بحران آفرین هستند چون فرماندهی واحدی ندارند؛ به گونه ای که شورای هماهنگی شورای جبران در کشور عملاً نمی تواند کارایی داشته باشد و مسئولیتش را انجام دهد.

پس از سخنان نمایندگان درباره گزارش کمیسیون عمران، علی لاریجانی رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا ظرف ۴۸ ساعت آینده نظرات اصلاحی خود را درباره پیشنهادات مطرح شده در این گزارش به کمیسیون عمران ارائه کنند.

وی تأکید کرد: کمیسیون عمران نیز طی دو هفته پس از دریافت پیشنهادات نمایندگان، طرح خود را به صحن مجلس ارائه دهد.

لاریجانی افزود: همچنین با توجه به اینکه در استانهای کرمان  و چهارمحال و بختیاری وقوع سیلاب باعث جان باختن تعدادی از هموطنان شده، اگر با توجه به این دو حادثه نیز نظر اصلاحی و پیشنهادی وجود دارد، به کمیسیون عمران ارائه شود.

نظر شما