شناسهٔ خبر: 136650 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تعیین رئیس و اعضای جدید مجمع تشخیص در ماه جاری

باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست آن تا خرداد ماه تعیین می‌شوند.

به گزارش «نماینده» ، محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست‌خبری که صبح امروز (دوشنبه ۱ خرداد) در دفتر مرکزی این حزب برگزار شد، با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت:  ۲۹ اردیبهشت حماسه بسیار خوب و پرشوری بود، مدت‌هاست که دسیسه‌هایی که معمولاً متخاصمین و رسانه‌های معاند و برخی گروه‌های هنجارشکن داخلی برای منع مردم نسبت به حضور در پای صندوق‌های رأی فعالیت می‌کردند، با سیاست‌های راهبردی نظام، مردم حضوری پرشور در پای صندوق‌های رأی را ثبت کردند که رکوردی جدید بود.

وی افزود: رکورد ۷۲ درصد حضور مردم در پای صندوق‌های رأی برای انتخاب رئیس‌جمهور بسیار خوب و قابل افتخار است و برنده اصلی این انتخابات مردم هستند، کمااینکه رهبر انقلاب نیز فرمودند؛ باید شکرگزار این نعمت بزرگ باشیم.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: کاروان عزت و عظمت جمهوری اسلامی منزل به منزل پیش می‌رود و بر اقتدار نظام و قدرت نرم و سخت آن می‌افزاید. طبیعی است که در این کاروان برخی نقصان‌هایی وجود داشته باشد ولی این اشکالات در عظمت این کاروان عظیم اثرگذار نیست و قابل‌اغماض است.

باهنر با بیان اینکه طرفین انتخابات نقش بزرگی را در دعوت مردم به پای صندوق‌های رأی برعهده داشتند، گفت: برنامه‌ها و بحث‌هایی که در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شد، هرچند برخی از این گفت‌وشنودها مستند و مستدل نبود و برخی خبرها تهمت بود، ولی شاید چاره‌ای نداشته باشیم که بگوییم اینها از لوازم دموکراسی است.

وی افزود: بسیاری از این استنادها و استدلال‌ها می‌تواند به افراد الصاق پیدا کند که این از نقاط ضعف دموکراسی است و باید با نهایت تأسف آن را بپذیریم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: باید این رقابت‌ها را به مسابقه دو تیم باشگاهی داخل کشور شبیه کنیم که در این رقابت برخی خطاها و اشتباهات وجود دارد، ولی درنهایت باید به رفاقت تبدیل شود و ما نیز به‌نوبه خود به رئیس‌جمهور منتخب تبریک می‌گوییم و باید بپذیریم که الان تیم ملی است و بایستی با رقبای خارجی رقابت کنیم.

باهنر تصریح کرد: باید خودمان را تمرین دهیم تا دولت را به عنوان تیم ملی بپذیریم و رقبا نیز باید کمک کنند تا این تیم پیروز شود. دو طرف این رقابت انتخاباتی عده و عُده بالایی داشتند، یک طرف ۴۰ درصد و طرف دیگر ۶۰ درصد بودند و طرف ۶۰ درصدی باید باور کند که دولت، دولت همه کشور است و طرف ۴۰ درصدی نیز باید بداند دولت را در حصول اهدافی که به نفع نظام است، کمک و البته رصد کند.

وی تأکید کرد:‌ باید جناحی که در انتخابات ۴۰ درصد آرا را کسب کرد، دولت را رصد و نقد مشفقانه کند و تلاش کند ناکارآمدی‌های دولت را به کارآمدی تبدیل کند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ممکن است دولت در بحبوحه کار نسبت به وعده‌هایی که داده غفلت‌هایی داشته باشد، خاطرنشان کرد: مشکلاتی چون رکود، بیکاری و مسائل زیست‌محیطی و بسیاری از مشکلات دیگر در خلال مذاکرات انتخاباتی مطرح شد و هر دو جناح آنها را پذیرفتند و بر حل آن تأکید داشتند. دولت دوازدهم باید جوان‌تر، کارآمدتر و جدیدتر باشد چون رهبر انقلاب نیز در پیام خود اشاره به لزوم کابینه جوان داشتند تا دولت نمی‌شود، نمی‌توانیم و خستگی را کنار بگذارد.

باهنر با بیان اینکه در اوایل دولت یازدهم به روحانی گفتم برنامه‌ای بگذارید که در آن از مسئولان ادوار انقلاب اسلامی دعوت کنید، گفت: این پیشنهاد را حتی به برخی وزرا و استانداران نیز ارائه کردم و برای مثال وزیر نفت به‌طور ماهیانه، هفتگی و یا هر شش ماه یکبار با وزرای نفت سابق جلسه‌ای بگذارد و از پیشنهادات و مشورت‌های آنها استفاده کند. در این جلسات حتماً لازم نیست به تمام حرف‌های آنها گوش دهد ولی می‌تواند از پیشنهادات آنها بهره‌مند شود.

وی با اشاره به  عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ خاطرنشان کرد: این در دنیا امری رایج است. معمولاً رؤسای جمهوری دو دوره‌ای هستند و برخی در این دوره تصور می‌کردند که رقابت کار درستی نیست ولی اگر رقابت تند و جدی نداشته باشیم، حضور بالا را در پای صندوق‌های رأی نخواهیم داشت. باید توجه کرد که این رکود ۷۳ درصدی بسیار خوب است و باید لوازم این رکورد را داشته باشیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به وحدت اصولگرایان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، افزود: این قدم، قدم مثبتی بود که بالاخره اصولگرایان توانستند وحدت کنند و در سایه این وحدت ۴۰ درصد از آرا را کسب کنند. این ۴۰ درصد نظارت و توجه می‌کند که اگر مشکلی وجود داشته باشد، به‌طور مشفقانه، عادلانه و عاقلانه دولت را نقد کند.

باهنر افزود: نقدها باید مشفقانه و عادلانه باشد، چون اگر کسی از اول کار بخواهد ثابت کند که دولت ناکارآمد است باید در نیت‌ اولیه‌اش شک کرد، چون اکنون همه باید تلاش کنند که دولت کارآمد باشد.

وی ادامه داد: به دولت توصیه می‌کنیم که کارهای نیمه‌تمام را تمام کند و اینکه دولت دوازدهم باید سرحال باشد، البته اعضای دولت یازدهم دولتمردان کارآمد زیادی داشت، ولی برخی از آنها وضعیت جسمی خوبی ندارند و باید حضور آنها در دولت بازبینی شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه این یک روالی در جمهوری اسلامی است که یک مسئول بتواند ۱۷ تا ۱۸ ساعت روزانه کار کند، گفت: هرچند من این رویه را به‌طور کامل نمی‌پذیرم ولی اکنون الزامات کشور این حجم کاری را می‌طلبد و توان جسمی مسئولان در پذیرش مسئولیت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: دولت بسیار تکرار می‌کند که درآمدمان از مالیات و نفت است، ولی باید این را نیز توجه داشته باشد که این درآمدها کاملاً قابل تحول است و می‌تواند دولت با مدیریتی صحیح در آن تحولاتی ایجاد کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کناره‌گیری ناطق نوری از دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، تصریح کرد: آقای ناطق نوری ۲۸ سال است که مسئول این بخش از دفتر رهبری هستند و شاید تصور کرده‌اند که باید تحولی انجام شده و نیروهای جوان‌تری بیاید، والا ناطق نوری خود را سرباز نظام می‌داند و بارها بر این مسئله تأکید کرده است.

 باهنر افزود: احتمال می‌دهم کبر سن و تکراری بودن کار، موجب شده تا ایشان زمینه را برای جوانتر شدن این جایگاه و مسئولیت فراهم کند.

وی با اشاره به زمان معرفی اعضا و رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: قرار بر این بوده که هر دوره مجمع ۵ ساله باشد و رهبر انقلاب در دوره بعدی افراد جدید را معرفی کنند. قاعدتاً‌ باید افراد جدید در اسفندماه ۹۵ معرفی می‌شدند، ولی تمدید این دوره از لحاظ حقوقی مشکلی ندارد و اگر اعضای جدید منصوب نشوند، به معنای تمدید دوره است و این امر منع قانونی ندارد، هرچند تصور من این است که اعضا و ریاست جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در خردادماه تعیین‌تکلیف شوند.

باهنر در پاسخ به سوالی پیرامون عدم توفیق اصولگرایان در انتخابات اخیر با بیان اینکه یک جناح به‌تنهایی نمی‌تواند مملکت را اداره کند و باید از همه نیروهای قابل استفاده شود، تأکید کرد: متأسفانه در هر دو جناح کشور روحیه‌ای به وجود آمده وقتی روی کار می‌آیند، نیروها را اتوبوسی جارو می‌کنند و این اشتباه است، درحالی‌که اگر بررسی کنیم، شاید روی‌هم‌رفته ۲۰۰ نفر شخصیت سیاسی در کشور وجود نداشته باشد و بقیه نیروهای متخصص هستند و نباید با تغییر دولت‌ها و جریانات سیاسی تغییر پیدا کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در عین‌حال با بیان اینکه ۴۰ درصد رأی اصولگرایی خوب و قابل توجه است، گفت: این رفت‌وآمدها وجود دارد و در دوره‌های قبلی مجلس و شورای اسلامی نیز این‌گونه بوده است، توصیه ما به برندگان و بازندگان این است که آنها که می‌برند فکر نکنند تا ابدالدهر هستند و آنهایی که می‌بازند فکر نکنند به آخر رسیده‌اند.

باهنر در پاسخ به این پرسش که چرا آرای اصولگرایان نسبت به دوره‌های قبل علی‌رغم افزایش واجدین شرایط رأی‌دهی افزایش نیافته است، تصریح کرد: این همان بحثی است که من بارها بر آن تأکید کرده‌ام، متأسفانه در کشور ما سه یا چهار حزب چارچوب‌دار و فراگیر وجود ندارد و جریانات باهم رقابت می‌کنند و این جریانات به‌شدت شناور هستند و ریزش‌ها و رویش‌هایی دارند، ولی باز تأکید می‌کنم رأی ۴۰ درصدی اصولگرایان در این دوره رأی خوبی است و باید از آن استفاده خوبی شود و به این شکل نباشد تیمی که روی کار نیامده تصور کند تیمی که روی کار آمده ناکارآمد است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با این مضمون که برخی جریانات سیاسی در سال ۸۸ نتیجه را نپذیرفته و دست به آشوب‌های خیابانی زدند ولی جریان اصولگرا در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه تمکین کرده‌اند، اظهار داشت: فتنه ۸۸ صدمات زیادی را به کشور و منافع ملی و مردم وارد کرد و از همه بیشتر خود سران فتنه متضرر شدند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود:‌ یکسری توجیهات بیجا باعث شد که این کار غیرقانونی و غیرعقلایی اتفاق بیفتد و عده‌ای بخواهند کمبود رأی خود در صندوق‌ها را در کف خیابان‌ها جبران کنند.

باهنر تأکید کرد: هم داستان فتنه ۸۸ و هم حماسه ۹ دی باید زنده بماند تا از اتفاق دوباره آن پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه تئوری‌پردازان فتنه ۷۸ و ۸۸ به این نتیجه رسیده‌اند که تمام نیروها باید مطالبات خود را پای صندوق‌های رأی دنبال کنند تصریح کرد: اما آن موقع سران فتنه عقلشان نرسید و حتی یکبار از یکی از فعالان فتنه پرسیدند که اگر دوباره انتخابات شود و دوباره برنده نشوید چه می‌کنید، در جواب گفت:‌ دوباره اعتراض می‌کنیم و این یعنی نیت‌شان چیز دیگری است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به ادعای دولت مبنی بر رشد ۸ درصدی اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم ۷ درصد این رشد مربوط به فروش نفت و گاز است و دولت دوازدهم باید بتواند رشد ۵ درصد را در سال ۹۶ محقق کند.

باهنر در پاسخ به سوالی درمورد اظهارات قوه قضائیه مبنی بر پیگیری برخی وعده‌ها به اظهارات مقامات دولتی در خلال رقابت‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد: برای اینکه انضباط گفتاری و رفتاری حاکم شود، رسیدگی قوه قضائیه خوب است ولی اگر این مسئله را تبدیل به محاکمه مقام سطح بالای کشور کنیم، به صلاح کشور نیست. هرچند باید صحت و سقم این گفتارها در مرکزی رسیدگی شود و این خوب و لازم است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون برخی اظهارات جریان انقلابی کشور مبنی بر اینکه اگر دولت یازدهم روی کار بیاید به موجودیت انقلاب اسلامی لطمه خواهد خورد، با بیان اینکه در تبلیغات انتخاباتی در حرف‌های برخی نامزدها بیش از واقعیت بود خاطرنشان کرد: یک موقع است که صفر و صدی تحلیل می‌کنیم و یک موقعی نیز به طور نسبی بررسی می‌کنیم. رهبر انقلاب می‌فرمایند که در برهه‌ای می‌خواستند ریشه نظام را بزنند و کلیت نظام را تغییر دهند ولی بعداً به این نتیجه رسیدند که باید رفتار نظام تغییر پیدا کند. ما تغییر رفتار نظام را متفاوت با تغییر کلیت نظام نمی‌دانیم و باید به این موارد دقت بالایی کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در همین راستا با اشاره به سند ۲۰۳۰ که اخیراً رهبر انقلاب به آن اعتراض کردند، تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ که مطرح شد سندی ضد نظام جمهوری اسلامی است و در این تردید نیست کمااینکه خود دولت نیز به این مسئله اقرار کرده است. هرچند دولت می‌گوید همه بخش‌های اسن سند لازم‌الاجرا نیست ولی باید مشخص شود کجاهایش لازم‌الاجرا هست و کجاهایش الزامی برای اجرا ندارد. باید روی نقاط خاکستری حساس بود و مواظب بود چون برخی اتفاقات در شش ماه، برخی در شش سال و برخی در بازه زمانی ۵۰ ساله به وقوع می‌پیوندد و انقلاب را با خطر مواجه می‌کند.

وی در همین زمینه افزود: کسانی که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌شوند یعنی حداقل شرایط را دارند و ناصالح نیستند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سولا که چرا در دوره‌های مختلف اصولگرایان به اصلاح‌طلبان جذب شدند، گفت: وقتی اسمی روی گروهی می‌گذاریم به این معنا نیست که آن اسم مسمای آن گروه هم هست. بسیاری از اصلاح‌طلبانی که زمانی می‌گفتند شورای نگهبان، ناجا، سپاه و ... نباشند، امروز چارچوب نظام را پذیرفته‌اند. همین تغییر مشی از آتش زدن به خیابان‌ها به تمکین به صندوق‌های رأی تغییر ماهیت تفکر است و اگر هم تاکتیک باشد همین تکرار تاکتیک‌ها رویکردها را نیز عوض می‌کند.

باهنر با بیان اینکه ریزش‌ها و رویش‌های طرفین در طول انقلاب زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: یک بار همین آقای الویری که اکنون منتخب شورای شهر است می‌گفت الویری سال ۶۸ همان الویری سال ۶۲ نیست و فرق می‌کند. این نشان می‌دهد این مرزها سخت نیست.

نظر شما