شناسهٔ خبر: 136583 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

با مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور پرشکوه ملت؛

مشکلات مردم، منتظر روحانی، بسم ا...

انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب حسن روحانی پایان پذیرفت.

هفته نامه«نماینده»- انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا صبح دیروز (۲۹ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد و با استقبال مردم و تشکیل صف‌های طویل تا ساعت ۲۴ تمدید و بنا بر اعلام رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور حدود ۴۰ میلیون نفر در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.

صبح جمعه رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ حسینیه‌ امام خمینی (ره)، رأی خود را به صندوق انداختند. آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نعمت مردم‌سالاری و حضور مردم در انتخابات، افزودند: مردم هرچه بیشتر در انتخابات شرکت کنند و هرچه زودتر در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، زیرا کار نیک را باید در اول وقت انجام داد و نباید آن را به تأخیر انداخت. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کردند: سرنوشت کشور در دست آحاد مردم است، چراکه رئیس قوه‌ مجریه را انتخاب می‌کنند؛ همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز مهم است زیرا منتخبانِ آن، خدمات شهری و روستایی یعنی مسائل روزمره‌ مردم را در اختیار دارند.

* بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی

حضور پرشور مردم ایران در عرصه انتخابات، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی پیدا کرد. شبکه الجزیره قطر در گزارشی از انتخابات روز گذشته ریاست جمهوری کشورمان نوشت، نسبت بزرگی از واجدان شرایط در انتخاباتی مشارکت کردند که می‌تواند مسیر آتی این کشور را تعیین کند. الجزیره در گزارش خود با اشاره به مشارکت رهبر ایران در انتخابات، به سخنان وی مبنی بر اینکه «آینده کشور توسط مردم تعیین می‌شود» و همچنین تشویق مردم به مشارکت در انتخابات اشاره کرد. روزنامه «الأخبار» هم اخبار مربوط به آغاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را مورد پوشش خبری قرار داد و نوشت: امروز همه نگاه‌ها در جهان به ایران دوخته شده است. این روزنامه لبنانی همچنین تصریح کرد: امروز همه نگاه‌ها در سراسر جهان منتظر هستند تا ببینند چه کسی در برهه حساس کنونی به ریاست جمهوری اسلامی ایران می‌رسد. همچنین وال‌استریت ژورنال نوشت: رقابت اصلی در انتخابات امروز میان دو نامزد اصلی یعنی «حسن روحانی» و «ابراهیم رئیسی» است و نتیجه این انتخابات تأثیر زیادی در شکل‌گیری سیاست خارجی آتی ایران دارد.

*تخلفات انتخاباتی

درحالی‌که بیش از چندین ساعت از آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نگذشته بود، تخلفات متعددی از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی انتخابات گزارش شد.

عدم رعایت عدالت در اعلام اسامی نامزدها، عدم صدور کارت ورود به صندوق ناظران حجت‌الاسلام رئیسی، جلوگیری از ورود ناظران دارای مدرک نظارت حجت‌الاسلام رئیسی به صندوق، شروع به کار همراه با تأخیر در برخی شعب، تبلیغ غیرقانونی به نفع دولت، تعرفه بدون مهر و فعالیت ستادهای رئیس‌جمهور مستقر از جمله این تخلفات بود.

علی‌رغم ذکر شهرت نامزدها در کنارشان در همه دوره‌ها و پیگیری مکرر و نامه رسمی به ستاد انتخابات وزارت کشور، بسیاری از شهرستان‌ها حجت‌الاسلام رئیسی را به‌عنوان «سیدابراهیم رئیس‌الساداتی» ذکر کرده و از ذکر شهرت «رئیسی» خودداری کرده‌اند.

از سوی دیگر علی‌رغم تحویل به‌موقع مدارک ناظران منتخب ستاد حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، استانداری‌ها و فرمانداری‌های مختلف با بهانه‌های واهی همچون وجود اختلال در سیستم رایانه‌ای از صدور کارت حضور ناظران استنکاف ورزیدند. این تخلفات با اعتراض و واکنش ستاد حجت‌الاسلام رئیسی مواجه شد چنانچه رئیس ستاد انتخابات به وزیر کشور نامه‌نگاری کرد و نوشت: هیئت‌های اجرایی در صندوق‌های ثابت و همچنین در سرکشی از شعب شهرهای مختلف به نفع رئیس‌جمهور مستقر اقدام به تبلیغ می‌کنند.

همچنین سیدصولت مرتضوی که به نمایندگی حجت‌الاسلام رئیسی در ساختمان فاطمی مستقر شده بود با اشاره به تخلفات گسترده گفته بود: طبق اخبار و گزارش‌های ارسالی به ما تعرفه‌های برگ رأی در مناطقی از استان‌ها از جمله خراسان رضوی جنوبی خوزستان کم‌ آمده است؛ هر چه تلاش کردیم‌ این موضوع را به گوش مسئولان وزارت کشور برسانیم، اما رئیس ستاد انتخابات گوش شنوا ندارد.

صدای بهارستان‌نشینان هم در قبال تخلف مسئولان اجرایی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه بلند شد. محسن کوهکن «نماینده مجلس» ضمن انتقاد از تخلفات صورت گرفته تأکید کرد: در این دوره‌ای از انتخابات شاهد یکسری حرکاتی از طرف دولتی‌ها بودیم که مصداق بارز استفاده از امکانات بیت‌المال برای تبلیغ جناب آقای روحانی بود، حرکاتی انجام شده که کاملاً مغایر قانون است، فیلمی را برای من فرستادند که یک مقام دولتی مسئول برگزاری انتخابات در روز انتخابات در کنار یک جریان حامی دولت اقدام به تبلیغ کرده است.

با اشاره به بازتاب تخلفات صورت گرفته، حجت‌الاسلام رئیسی ترجیح داد از ستاد انتخابات بازدید کند. او در حاشیه بازدید خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به رأی مردم احترام قائلیم، اظهار داشت: «ما معتقدیم مشارکت مردم خوشبختانه مشارکت خوبی بوده است، اما به‌مراتب دست‌اندرکاران توجه کنند مشکلات کم هم در انتخابات وجود نداشته باشد.» ستاد انتخابات کشور پس از حضور رئیسی در وزارت کشور، بالاخره در دقایق پایانی اقدام به ارسال تعرفه کرد.

خبرگزاری فارس شب گذشته اعلام کرده بود: به‌دنبال پیگیری‌های مستمر ستاد حجت‌الاسلام رئیسی و پس از حضور وی در وزارت کشور و انتقاد از کمبود تعرفه در بسیاری از شعب اخذ رأی، سرانجام ستاد انتخابات کشور اقدام به ارسال تعرفه کرده است. البته اعتراض مسئولان ستاد انتخابات حجت‌الاسلام رئیسی با پاسخ شورای نگهبان نیز مواجه شد، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری رو به پایان بود که عباسعلی کدخدایی «سخنگوی شورای نگهبان» در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: گزارش تخلفات زیاد است اما فعلاً نمی‌توانیم درباره تأثیرگذاری آنها اظهارنظر کنیم و باید بررسی‌ها بیشتر شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز که از ستاد انتخابات وزارت کشور بازدید کرد نسبت به طرح تخلفات صورت گرفته در انتخابات موضع‌گیری کرد و اطمینان داد: هرگونه گزارش تخلفی که به دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط برسد حتماً به آن رسیدگی می‌کنیم.

*شمارش آرا

سوت پایان انتخابات به صدا درآمد و شمارش آرا آغاز شد. شبکه‌های مجازی آماری از شمارش احتمالی انتخابات را منتشر می‌کردند اما سخنگوی وزارت کشور ساعت ۲ بامداد شنبه گفت که: تا این لحظه نتایج رسمی منتشر نشده است و آمار منتشر شده در فضای مجازی قانونی و رسمی نیست.

صبح شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه همه نگاه‌ها به ساختمان فاطمی دوخته بود تا نتایج اولیه اعلام شود. قبل از اعلام نتایج اولیه، میزان مشارکت مردم در چند استان بزرگ کشور در انتخابات رسانه‌ای شد. این آمار تا صبح روز شنبه بدین شرح اعلام شده بود: تهران: ۵۷۴۰۳۱۵ اصفهان:۲۵۶۰۳۴۷ خراسان رضوی: ۳۳۲۹۵۹۶ فارس:۲۴۴۲۶۷۸ خوزستان: ۲۱۴۷۱۳۹ آذربایجان شرقی: ۲۰۰۹۸۷۱. سرانجام ساعت ۸:۵۰ دقیقه علی‌اصغر احمدی «معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات» در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور حاضر شد و خبر داد: بر اساس تطبیق آماری که از شعب به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها ارسال شده تا این لحظه از مجمع ۲۵ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۷۲۹ رأی مأخوذه و از ۲۵ میلیون و ۱۸۳۲ هزار و ۳۱۰ رأی صحیح، روحانی با کسب ۱۴ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۴۸ رأی نفر اول است؛ سید ابراهیم رئیسی نیز ۱۰ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۸۵۵ رأی و میرسلیم ۲۹۷ هزار و ۲۷۶ رأی و هاشمی‌طبا ۱۳۹ هزار و ۳۳۱ رأی کسب کرده‌اند.

وی در خصوص اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آمار نهایی را ان‌شاءالله همین امروز به ملت بزرگ ایران و بعد از تأیید هیئت اجرایی مرکزی تقدیم خواهیم کرد و در نهایت ساعت۱۴:۰۰ نتیجه نهایی توسط مسئولان وزارت کشور اعلام و منتخب ملت معرفی شد. رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: حسن روحانی ۲۳۵۴۹۶۱۶ و حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ۱۵۷۸۶۴۴۹ رأی کسب کرده‌اند.

«روحانی» در حالی پیروز انتخابات شد که در زمان تبلیغات انتخابات وعده‌هایی همچون برنامه صد روزه برای حل مشکلات اقتصادی، ایجاد اشتغال گسترده و عبور از فقر مطلق را مطرح کرده بود. البته در زمان تبلیغات، کاندیداهای دیگر از مشکلات و برنامه‌هایی که باید دولت آینده در دستور کار قرار دهد سخن گفتند؛ برنامه‌ها و مشکلاتی که حسن روحانی به آن اشاره نکرده بود.

مردم ایران بار دیگر به حسن روحانی اعتماد کردند و او چهار سال دیگر ساکن میدان پاستور خواهد شد تا وعده‌هایی که در زمان تبلیغات و در راستای حل مشکلات مردم داده بود اجرایی کند. حسن روحانی و دولت آینده او دیگر نمی‌توانند از دولت سابق سخن بگویند چرا که دولت سابق دولت او است؛ ازاین‌رو رئیس دولت تدبیر و امید باید نه در شعار بلکه در عمل در جهت تحقق شعارهای انتخاباتی خود فعالیت و از هرگونه حاشیه‌سازی پرهیز کند؛ جناب آقای روحانی «این گوی و این میدان»

نظر شما