شناسهٔ خبر: 136574 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آوارگان فلسطینی همچنان به بازگشت به سرزمین خود امید دارند

اعتراض فلسطینیان به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، شصت و نهمین سالگرد یوم النکبه امروز با اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی مصادف شده است. تمامی این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که همچنان روحیه مقاومت در میان مردم فلسطین زنده است.

به گزارش «نماینده» «مهدی عزیزی»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در خصوص یوم النکبه، چالش­‌های رژیم صهیونیستی و عنصر هویت‌بخش گروه­های فلسطینی، با اشاره به اینکه آوارگان فلسطینی همچنان برای بازگشت به سرزمین خود امید دارند، بیان داشت: فلسطینی­‌ها از ۶۹ سال گذشته تحت اشغال رژیم صهیونیستی هستند؛ اما تحولات اتفاق افتاده در این مدت بسیار متفاوت است. اکنون متغیرهای جدیدی بر منطقه حاکم شده و ادبیات جدیدی در حوزه مقاومت و سرزمین‌های اشغالی حکم‌ فرماست.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با توجه به پروسه اشغال سرزمین فلسطین خاطرنشان کرد: پروسه اشغال فلسطین از سال ۱۹۱۷ طراحی شده بود تا اینکه در سال ۱۹۴۸ غده سرطانی اسرائیل به جهان اسلام تحمیل شد. صهیونیست­‌ها برای تأمین امنیت خود تلاش داشته‌اند توان داخلی جهان اسلام را از بین ببرند.

وی با تأکید بر چالش­‌های پیشروی رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی نتوانسته حضور خود را تقویت کند و همچنان با مشکلات و چالش‌های بسیاری در حوزه­‌های داخلی و خارجی روبه­ رو است. نداشتن اعتماد به‌ نفس، نداشتن اعتقاد به رهبران، اختلافات شدید و شکاف طبقاتی در جامعه صهیونیستی به‌ شدت افزایش پیدا کرده است. در مقابل مقاومت به یک توازن سیاسی و نظامی مهم دست پیدا کرده و قدرتمند شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با توجه به عنصر هویت‌بخش گروه­های فلسطینی اشاره داشت: با نگاهی به بیانه‌های گروه‌های فلسطینی از جمله حماس مشاهده می‌شود که همه آن‌ها به عنصر مقاومت اتفاق‌نظر دارند. مقاومت تنها عامل بازدارنده دشمن صهیونیستی و عامل بقای فلسطین است. هیچ ملتی مانند ملت فلسطین در هیچ زمانی را نمی‌توان پیدا کرد که یک موجودیت جعلی بر سرزمین آن‌ها حاکم باشد، رژیم صهیونیستی فلسطین را غصب کرده است. این رژیم با تشکیلات نظامی این سرزمین را اشغال کرده است.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی ۶۹ سال پیش با طرح انگلستان، فلسطین به‌ عنوان قلب جهان اسلام را غصب کرده است، یادآوری کرد: ۶ میلیون فلسطینی از سرزمین مادری خود آواره شده‌اند. متأسفانه رژیم صهیونیستی با فشار بر سازمان ملل توانست اشغال خود را قانونی کند، اما فلسطینی‌ها هنوز بر این امر تأکید دارند که فلسطین از بحر تا نهر است. گروه‌های فلسطینی از یک وجب از خاک فلسطین عقب‌نشینی نمی‌کنند.

عزیزی با تأکید بر آرمان گروه‌های فلسطینی برای آزادی سرزمین خود مطرح کرد: آوارگان فلسطینی همچنان برای بازگشت به سرزمین خود امید دارند. گرچه رژیم صهیونیستی جنایات و کشتار زیادی انجام داده است، اما همچنان مقاومت مردم فلسطین ادامه دارد. شصت و نهمین سالگرد یوم النکبه امروز با اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی مصادف شده است. تمامی این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که همچنان روحیه مقاومت در میان مردم فلسطین زنده است.

نظر شما