شناسهٔ خبر: 136540 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ترامپ به جز پول از عربستان چه می‌خواهد؟

ترامپ به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا در سفر به ریاض علاوه بر به دست آوردن پول‌های سعودی به دنبال اهداف دیگری نیز هست که به اسرائیل مربوط می‌شود.

به گزارش «نماینده» به نقل از روزنامه الاخبار، به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سفر به ریاض چیزی بیش از پول از عربستان می خواهد، زیرا اظهارات پی در پی در مورد نزدیک شدن مرحله حل و فصل روابط عربها و اسرائیل و وورد عربستان به مرحله عادی سازی علنی روابط دو طرف بخشی از نتایج نشست ترامپ و سران عرب در ریاض خواهد بود.

ترامپ ارمغان استثنایی برای ریاض ندارد

با وجود اینکه فهرست محاسبات و خواسته های عربستان از سفر ترامپ طولانی است و در آن بر آمادگی کامل برای پرداخت بیش از نیمی از ثروت ریاض تاکید شده است، در مقابل نشانی از سوی ترامپ مبنی بر عرضه چیزی استثنایی به سعودی ها دیده نمی شود و اظهارات باج خواهانه او با آنچه در تبلیغات انتخاباتی اش درباره متحدان آمریکا به ویژه ریاض به زبان آورد، متفاوت است.

در محاسبات این مرد تاجر چیزی جز سودجویی با کمترین عواقب حاصل از نزدیک شدن روابط به سعودی ها وجود ندارد.

نتایج سفر ترامپ برای ریاض ناامید کننده خواهد بود

از همین رو طبق ارزیابی های مجله فارین افرز نتایج سفر ترامپ برای عربستان که ۲۰۰ میلیارد دلار برای جنگ علیه یمن هزینه کرده است، ناامید کننده خواهد بود و بیشترین نتیجه حاصل از نزدیک شدن به ترامپ معاملات تسلحیاتی است که آن نیز تا شکسته شدن برتری نظامی اسرائیل پیش نخواهد رفت.

علاوه بر این ترامپ به محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی اعلام خواهد کرد، تلاش هایی که برای کاهش نفوذ «نهاد وهابیت» آغاز کرده است، کافی نیست و باید کار بیشتری انجام دهد در نتیجه او را به موضع گیری قاطعانه علیه «ایدئولوژی اسلامی افراطی» فراخواهد خواهد خواند.

به هر حال ترامپ در سفر به ریاض ناچار نخواهد شد تهدیدات انتخاباتی خود را در مورد سفر به عرسبتان به اجرا در آورد زیرا وی تهدید کرده بود اگر ملک سلمان از دیدار با او خودداری کند، از هواپیما پایین نخواهد  آمد.

بی تردید سلمان در مراسم استقبال از ترامپ حضور خواهد داشت و البته نه فقط او بلکه بیشتر از ۵۰ رهبر کشورهای عربی و اسلامی در انتظار میهمان «مخلص» خود خواهند بود که گفته است: «آینده امیدوار کننده تر و عادلانه تری را برای جوانان مسلمان» فراهم خواهد کرد.

در این میان باید در نظر داشت، در محاسبات «مرد معامله ها» چیزی جز سود بیشتر با کمترین تبعات وجود ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما