شناسهٔ خبر: 136539 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اردوغان: ترکیه در برابر حملات احتمالی کردهای سوریه، اقدام خواهد کرد

اردوغان43 رئیس جمهور ترکیه در دیدار با همتای آمریکایی خود نسبت به اقدام آنکارا علیه کردهای سوریه هشدار داده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جریان سفر هفته جاری اش به واشنگتن، به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که اگر با حملات کردهای وای پی جی سوریه روبرو شود، بدون اینکه چیز بیشتری بپرسد، اقدام خواهد کرد.

موافقت ترامپ با ارسال سلاح برای کردهای سوریه سایه سنگینی را بر مذاکرات روسای جمهور ترکیه و آمریکا افکنده است و ظاهرا اردوغان در دیدار با ترامپ در کاخ سفید به طور مستقیم از این تصمیم رئیس جمهور آمریکا انتقاد نکرده است.

کردهای سوریه در حال پیشروی به سوی شهر رقه هستند و وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد تجهیزات و تسلیحات نظامی سنگین در اختیار آنها قرار دهد. این مساله با واکنش منفی آنکارا روبرو شده است. ترکیه کردهای سوریه را گروهی تروریستی می داند که با کردهای پ ک ک در ارتباط هستند.

البته اردوغان بعدا در سفارت ترکیه در واشنگتن در سخنانی بر نگرانی آنکارا درباره کردهای وای پی جی تاکید کرده است. وی افزود: ما به طور روشن و شفاف به آمریکایی ها گفتیم که اگر هرگونه حمله ای از سوی کردهای سوریه علیه ترکیه انجام شود، ما قوانین تعامل و دخالت را بدون سئوال کردن، اجرا خواهیم کرد.

اردوغان تصریح کرد: آمریکا تصمیم خود درباره موضوع عملیات رقه را گرفته است و با توجه به مشارکت کردهای وای پی جی، ترکیه نمی تواند در این عملیات شرکت کند. ما به آنها گفتیم... با حضور یک گروه تروریستی در رقه نمی توانیم با شما همکاری کنیم. ولی ترکیه در سوریه نقش مهمی خواهد داشت. من بر این باورم که آنها در خصوص مساله سوریه، درب ترکیه را نیز خواهند زد.

نظر شما