شناسهٔ خبر: 136525 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مؤسسات پژوهشی آمریکا:

پاکستان تا سال ۲۰۲۵ پنجمین قدرت هسته‌ای جهان می‌شود

هسته ای موسسات پژوهشی آمریکا با انتشار گزارشی درباره تبدیل شدن پاکستان به پنجمین قدرت هسته‌ای جهان و قدرت موشک‌های بالستیک و کروز این کشور هشدار دادند.

به گزارش «نماینده» موسسات پژوهشی آمریکا با انتشار گزارشی درباره تبدیل شدن پاکستان به پنجمین قدرت هسته‌ای جهان و قدرت موشک‌های بالستیک و کروز این کشور هشدار دادند.

طبق این گزارش که با نام «ارتش هسته‌ای پاکستان ۲۰۱۵» منتشر شد، اسلام‌آباد ۶ نوع موشک بالستیک در اختیار دارد.

موشک‌های بالستیک شاهین با برد کوتاه و متوسط همچنین موشک شاهین ۳ با برد بسیار طولانی که در مراحل آزمایشی قرار دارد امنیت دنیا را به چالش کشیده است.

به گزارش دیلی اوصاف، در ادامه این گزارش موشک‌های کروز بابر و حتف، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند و قابلیت نصب روی زیردریایی را نیز دارند.

بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۱۵ تعداد کلاهک‌های هسته‌ای پاکستان به ۲۵۰ عدد خواهد رسید که بعد از آمریکا، روسیه،چین و فرانسه این کشور را به پنجمین قدرت هسته‌ای جهان تبدیل خواهد کرد.

موسسات پژوهشی آمریکا هشدار دادند سرعت غنی‌سازی هسته‌ای در پاکستان از هند هم بیشتر است و این کشور تا سال ۲۰۲۵ تبدیل به پنجمین قدرت هسته‌ای جهان خواهد شد که بسیار خطرناک است.

اعزاز احمد چودهری سفیر اسلام‌آباد در واشنگتن در این زمینه گفت: ظرفیت هسته‌ای پاکستان محدود و فقط برای مقابله با تهدید هند است.

وی افزود: امنیت برنامه هسته‌ای پاکستان به خوبی محافظت می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

هر چند پاکستان ادعا می‌کند که برنامه هسته‌ای آن به خوبی محافظت شده، اما کارشناسان به این امر اطمینان ندارند زیرا طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی بارها به تاسیسات هسته‌ای پاکستان حمله کرده‌اند.

قسمت نگران کننده، تاریخ پاکستان در تولید فوری محصولات هسته‌ای است. ممکن است در آینده بخش‌هایی از فناوری هسته‌ای پاکستان در اختیار عنصر سوم یا کشور دیگری مانند عربستان قرار گیرد و به مسابقه هسته‌ای در منطقه ختم شود.

پاکستان امروزه ۱۲۰ کلاهک هسته‌ای دارد؛ یعنی بیشتر از هند و رژیم صهیونیستی. این کشور اخیرا هشت زیردریایی از چین خریداری کرده که توانایی مسلح شدن به موشک‌های هسته‌ای دارند.
ذخائر هسته‌ای پاکستان به شدت در حال افزایش بوده و می‌تواند در دهه آینده سه برابر شده و از چین، انگلیس و فرانسه نیز پیشی بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما