شناسهٔ خبر: 136517 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ورود مردم به مقولۀ تولید، کلید حل مشکلات اشتغال

حسن پور بیگلری یکی از راهکارهای مؤثر در حل مشکل اشتغال دخالت مردم در امر تولید است؛ البته هنوز در برخی نهادها برای اجرایی شدن اصل مترقی ۴۴ قانون اساسی اصطکاک‌هایی وجود دارد.

هفته نامه «نماینده»؛ شهباز حسن‌پوربیگلری*/ ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی در گرو بهبود فضای کسب‌وکار است. نمایندگان مجلس با درک این مهم در سال ۹۰ قانونی با همین عنوان تصویب نمودند. «بهبود فضای کسب‌وکار» یک مفهوم فرا قوه‌ای است که مجلس در بُعد تقنینی به وظیفۀ خود عمل نموده است. دغدغۀ اصلی امروز مردم تولید و اشتغال است؛ آنچه باید به آن اشاره شود اینکه مجلس در بعد تقنین بهترین فرصت‌ها را ایجاد کرده اما متأسفانه در بعد نظارتی آنگونه که باید عمل نکرده است.

راهکار پنجرۀ واحد در کشور عملاً راه‌اندازی نشده است. چنانچه فردی بخواهد مجوزی را برای تولید اخذ کند، باید از ۱۵ دستگاه استعلام کند، اعتبار هر کدام از این استعلام‌ها نیز فقط ۶ ماه است. در بحث انرژی‌های نوین بیش از ۱۷ ماه است که به‌عنوان نمایندۀ مجلس پیگیر موضوع هستم و همچنان کار معطل مانده است؛ علت آن نداشتن مدیران کارآمد، معتهد، با نشاط و قوی است.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال درمی‌یابیم ایشان وقتی می‌گویند کشور نیازمند مدیران جسور، شجاع و تصمیم‌گیر است، ما در این بعد ضعیف عمل کرده‌ایم. با توجه به موقعیت ژئوپولتیکی، امنیت و توانمندی‌های کشور و نیروی انسانی جوان و متخصص باید گفت حتی رتبۀ ۷۰ هم که در برنامۀ ششم برای فضای کسب‌وکار پیش‌بینی شده است، زیبندۀ ایران نیست و باید ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا باشد؛ این در حالی است که رتبۀ فعلی ایران ۱۲۰ است و این رتبه به‌هیچ‌وجه در شأن جمهوری اسلامی نیست.

یکی از شاخص‌های بهبود فضای کسب‌وکار، تجارت فرامرزی است که کشور ما رتبۀ خوبی در این بخش ندارد. کاهش قیمت تمام‌شدۀ کالا و خدمات در راستای ایجاد فضایی برای رقابت‌پذیری که قابلیت صادارت داشته باشد، مسئله مهمی است. یکی از راهکارهای مؤثر در حل این مشکل، دخالت مردم در امر تولید است؛ البته هنوز در برخی نهادها برای اجرایی شدن اصل مترقی ۴۴ قانون اساسی اصطکاک‌هایی وجود دارد.

*نمایندۀ مردم سیرجان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه

نظر شما