شناسهٔ خبر: 136481 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

هشدار سناتورهای آمریکایی به ترامپ برای انتشار نوار گفتگو با رئیس اف‌بی‌آی

ترامپ چندین سناتور برجسته آمریکایی به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده‌اند که چنانچه نواری از گفتگوهای وی و رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی وجود دارد، آنها را تحویل کنگره این کشور دهد.

به گزارش «نماینده» به نقل از بی‌بی‌سی، سناتور چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در مجلس سنا روز یکشنبه (۱۴ مه - ۲۴ اردیبهشت) به کاخ‌سفید هشدار داد که هرگونه تلاش برای نابود کردن چنین نوارهایی بر خلاف قانون است.

لیندسی گراهام، سناتور برجسته جمهوری‌خواه هم به ترامپ هشدار داده هر چه زودتر از موضوع وجود چنین نوارهایی ابهام‌زدایی کند. آقای گراهام هم تاکید کرده که اگر چنین نوارهایی وجود داشته باشد باید به کنگره آمریکا تحویل داده شود.

با وجود این، کاخ‌سفید هنوز وجود چنین مکلالمات ضبط شده‌ای را تایید یا تکذیب نکرده است.

جنجال بر سر این موضوع، از دو روز پیش (۱۲ مه) و در پی یک توییت تهدیدآمیز از سوی ترامپ آغاز شد.

اشاره ترامپ به سخنان رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی است که گفته بود در ضیافت شامی که با ترامپ داشته رئیس جمهوری از او خواسته تا وفاداری‌اش به او را اظهار کند اما او از چنین کاری امتناع کرده است.

در همین حال، سناتور چارلز شومر تهدید کرده تا هنگام تعیین یک بازرس مستقل برای رسیدگی به پرونده نقش روسیه در انتخابات اخیر آمریکا و ارتباط احتمالی میان تیم انتخاباتی ترامپ و مسکو، دمکرات‌ها ممکن است از رسیدگی به صلاحیت هر نامزدی برای جانشینی جیمز کومی سرباز زنند.

شومر همچنین گفته: "اگر نواری وجود دارد باید فورا تحویل کنگره شود و اگر هم نواری وجود ندارد ترامپ باید هم از جیمز کومی و هم مردم آمریکا، به علت گمراه کردن آنها عذرخواهی کند. "

دمکرات‌ها که در هر دو مجلس کنگره در اقلیت هستند امیدوارند با جذب چند رای از سوی سناتورهای جمهوری خواه منتقد دولت بتوانند مانع تصویب صلاحیت نامزد جدید ریاست اف‌بی‌آی شوند.

جمهوری خواهانی چون لیندسی گراهام یا مایک لی که روز یکشنبه علنا درباره نوارهای ضبط شده اظهار نظر کردند.

سناتور مایک لی که یکی از کاندیداهای پیوستن به دیوان عالی آمریکا هم بود امروز به فاکس نیوز گفت اگر چنین نوارهایی وجود داشته باشد باید به کنگره تحویل داده شود. او که سابقه قضایی برجسته‌ای هم دارد همچنین تاکید کرد که ضبط مکالمات در کاخ‌سفید کار درستی نیست. "

اگرچه کرملین بارها هرگونه مداخله یا تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ماه نوامبر در آمریکا را انکار کرده اما برکناری جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی آن هم در زمانی که اداره تحت نظر او مشغول تحقیق و بررسی موضوع ترامپ-روسیه بود، یک جنجال سیاسی جدید در واشنگتن به راه انداخته است.

ترامپ که طرح چنین موضوع را دسیسه دمکرات‌ها برای توجیه شکست در انتخابات می‌داند گفته جیمز کومی پیش از اخراج به او اطمینان داده که اف‌بی‌آی مشغول تحقیق درباره شخص رئیس جمهور نیست.

اما دمکرات‌ها می‌گویند برکناری رئیس اف‌بی‌آی تلاشی برای مسکوت گذاشتن این تحقیقات بوده است.

نظر شما