شناسهٔ خبر: 136399 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فلاحت پیشه مطرح کرد؛

گزارش ۶ ماهه دوم برجام منصفانه است/کند شدن روند برداشتن تحریم ها

فلاحت پیشه.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه گزارش شش ماهه دوم اجرای برجام منصفانه تهیه شده است، گفت: روند برداشته شدن تحریم ها با روی کار آمدن ترامپ، کند شده است.

به گزارش «نماینده» حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به تدوین شدن گزارش شش ماهه دوم اجرای برجام از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت: این گزارش شباهت زیادی به گزارش اول دارد و در آن، یکسری از تحریم‌های برداشته شده، تکالیف پذیرفته شده از سوی ایران و بخشی از برنامه‌هایی که ایران در دور جدید پسابرجام پیش گرفته، آمده است.

وی افزود: این گزارش یک ترجیع‌بند دارد که عبارت است از تداوم بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها که مشخصاً با روی کار آمدن ترامپ و فضای چالشی ناشی از روی کار آمدن وی افزایش یافته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا زمانی که ترامپ روی کار نیامده بود، ۹۱۱ مورد از تحریم‌ها برداشته شده بود، ۱۴۸ مورد نیز برداشته نشده بود؛ از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، فقط سه مورد دیگر از تحریمها برداشته شد که آمار به ۹۱۴ مورد رسید.

اعمال تحریم های جدید به بهانه های غیرهسته ای

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه روند برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه با روی کار آمدن ترامپ کُند شده است، اظهار داشت: در گزارش اخیر کمیسیون از روند شش ماهه اجرای برجام، اما و اگرها بیشتر شده است که چه اتفاقی در ایران می‌افتد و نیز در سه ماهه تعلیق تحریم‌ها که ترامپ امضا کرده است. در مجموع این گزارش کمیسیون منصفانه تهیه شده است.

وی در ادامه افزود: از زمان آغاز اجرای برجام تا زمان روی کار آمدن ترامپ، روند برداشته شدن تحریم‌ها تندتر از روند باقی‌ ماندن تحریم‌ها بود، اما از هنگام انتخاب ترامپ در آمریکا، این روند خیلی کُند شده و به بهانه‌های غیرهسته‌ای، یکسری تحریم‌های جدید اعمال شده است؛ یعنی سعی شده است که ظرفیت‌های تحریمی را به گونه دیگری علیه ایران تقویت کند.

ایجاد یاس و سردی در انتخابات ایران در «راهبرد امنیت ملی آمریکا»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در گزارش کمیسیون تأکید شده است که باید دولت از راهکارهای برجامی در مقابل کارشکنی‌های آمریکایی‌ها استفاده کند و در قبال بدعهدی‌های آمریکا، از ساز و کار اعتراض و تشکیل کمیسیون مشترک و شورا استفاده کند. اما در داخل ایران معتقدم که برجام فقط یکی از مؤلفه‌های سیاست خارجی در ایران است و تا زمانی که سایر مؤلفه‌های امنیت ملی نیز ارتقا یابد و تقویت شود، برجام هم از امکان بیشتری برای رشد برخوردار خواهد بود.

فلاحت‌پیشه به موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران اشاره کرد و افزود: به میزانی که این انتخابات که همزمان با دوره پرتنش ترامپ برگزار می‌شود، پرشور و حداکثری باشد، فارغ از اینکه چه کسی رأی بیاورد، قطعاً مؤلفه‌های امنیت ملی ما بیش از پیش تأمین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: الان وقتی رسانه‌های آمریکایی‌ را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که آنها به دنبال رأی آوردن شخص خاصی نیستند و عمدتاً به دنبال ایجاد یأس در مردم هستند و حتی وعده‌های انتخاباتی نامزدهای سابق و رئیس‌جمهور فعلی را می‌گذارند، نقد می‌کنند و می‌گویند که چه شد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در شرایط کنونی راهبرد امنیت ملی آمریکا در قبال ایران، ایجاد یأس در فضای انتخابات است؛ لذا کسانی که در انتخابات حضور می‌یابند، ناخواسته به منافع ملی جمهوری اسلامی ضربه می‌زنند.

نظر شما