شناسهٔ خبر: 136391 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ژنرال‌های سیاسی وارد عرصه انتخابات شورا می‌شوند

طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکنون شاهدیم که برای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران جریان‌ها و ژنرال‌های سیاسی لشکرکشی می‌کنند و وارد عرصه انتخابات می‌شوند؛ در صورتی که شورای شهر باید ترکیبی از کارشناسان باشد.

به گزارش «نماینده» مرتضی طلایی در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات یکی از کاندیداهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر نبود نظارت در شورای چهارم اظهار داشت:‌ شنیدن این سخن از زبان کسی که خودش مدیر اجرایی بوده حرف معناداری است. به نظرم باید بگوییم شما که به عنوان یک مدیر اجرایی، زمانی مسئول بودید و از نظارت فرار می‌کردید و نظارت‌گریز بودید، چرا اکنون در این بازه زمانی که موضوع انتخابات مطرح است درباره نحوه نظارت صحبت می‌کنید؟.

طلایی بیان داشت:‌۳۱ عضو شورای شهر تهران در پایتختی با این وسعت و حجم و گردش مالی بالا چگونه می‌توانند به صورت کامل نظارت کنند.

وی افزود: بنده بارها عرض کرده‌ام که ساز و کار لازم و اختیارات قانونی شورای شهر تهران که بتواند نظارت کامل بر روند شهر داشته باشد را نداریم و این کمبود از جهت قوانین، منابع انسانی و ... است.

عضو فعلی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نظارت یک موضوع صفر و صدی است و نمی‌توان نقطه‌ پایانی برای آن تعریف کرد، یادآور شد:ما نمی‌توانیم ضعف سیستم شورا را رد کنیم اما متاسفانه از این موضوع بیشتر استفاده تبلیغاتی می‌کنند تا اینکه گامی در جهت رفع آن بردارند.

طلایی ادامه داد: ان شالله انتخابات با شور و شعور هر چه تمام برگزار می شود اما باید دانست که این افراد که دایه‌دار نظارت‌ هستند، زمانی که بر صندلی های سبز شورای شهر تکیه بزنند، آن موقع باید بگویند که برای نظارت چه برنامه‌هایی دارند و چه کرده‌اند.

وی افزود: این قشر موردنظر همواره فرار رو به جلو کرده‌اند. منصفانه که نگاه کنیم در مدت ۳۸ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، تنها ۸ سال دولت در نزد فردی نزدیک به خط فکری اصولگرایان بوده است اما ۲۸ سالی که کشور دست شما بوده، چه کرده‌اید؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: فضا را سیاسی می‌کنند تا بتوانند رقبای خود را در این فضا متهم کنند، زیرا این فضاسازی و ابهام‌آفرینی در جامعه موجب می‌شود که رقبا رأی نیاورند.

طلایی با تأکید بر اینکه شورای شهر جایگاه سیاسی نیست،‌گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که برای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران جریان‌های سیاسی لشکرکشی کردند و ژنرال‌های سیاسی وارد عرصه انتخابات می‌شوند؛ در صورتی که شورای شهر باید ترکیبی از متخصصین باشد.

وی افزود: شورای شهر تهران در دوره جدید یک ترکیب ۲۱ نفره است که برای اداره شهر تشکیل شده و اختیاراتی دارد. همین طور با استفاده از کارشناسان و متخصصین وظایف خود را در سطح شهر انجام می‌دهد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه عضو شورای شهر تهران باید تخصص و تعهد داشته باشد،‌گفت: این دو لازم و ملزوم هم هستند و موجب می‌شود که ما شورای شهری پاک‌دست،‌ کارآمد، ارزشی، دینی و پایبند به ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته باشیم.

طلایی خطاب به مردم گفت:‌ از بین مجموعه افراد داوطلب شورای شهر تهران افرادی را انتخاب کنید که متخصص، متعهد، پاک‌دست و کارآمد باشند و همین طور تیمی همدل داشته باشند.

وی تأکید کرد: ما به دنبال شورای مردم هستیم و برنامه‌های لازم را در این خصوص در نظر گرفته و عملیاتی کرده‌ایم. به دنبال تشکیل شورایی هستیم که فقط به دنبال خدمت به مردم باشد و در این شورا افرادی نباشند که آن را به باشگاه سیاسی تبدیل کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه باید برنامه‌های کاندیدا برای شهروندان و شهر ارائه داده شود، گفت: مردم ما چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه در انتخابات شوراها به دنبال افرادی باشند که خدمت به مردم را در الویت برنامه‌های خود دارند.

طلایی افزود: یکی از الویت‌های شورا باید موضوع حمل و نقل عمومی و ترافیک باشد ما در مسیر شورای سوم و چهارم اقداماتی در حوزه حمل و نقل عمومی انجام داده‌ایم که در شورای پنجم باید این برنامه‌ها به سرانجام برسد تا شهروندان بتوانند به راحتی از هر نقطه‌ای از شهر با حداقل زمان و هزینه به یکی از وسایل حمل و نقل عمومی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی در شهر تهران گفت:‌ اگر چه اقدامات خوبی در حوزه بافت‌های فرسوده صورت گرفته است ولی در این حوزه نیاز به یک عزم ملی و مشارکت مردمی داریم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: به دنبال آن هستیم در شورای پنجم نقش مدیریت شهری در اقتصاد شهری و محله را پیگیری کنیم و در این حوزه کمک به اشتغال‌زایی در سطح شهر نیز است.

طلایی افزود: در حوزه فناوری‌های نوین نیز می‌توانیم بخش قابل توجهی از خدمات را با استفاده از ابزارهای لازم به شهروندان ارائه دهیم تا ترددهای اداری در سطح شهر کاهش یابد تا شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر باشیم.

وی بیان داشت: معتقد به این هستیم که رویکرد شورای پنجم باید تاکید بر تفکر مسجدمحوری باشد و در این حوزه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی تقویت شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره عدم اجرای تعهدات دولت در مدیریت شهری،‌گفت: شورای شهر تهران پیگیر انجام تعهدات دولت است ولی تا کنون دولت یازدهم نتوانسته به تعهداتی که وظایف قانونی دولت است عمل کند.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته به صورت میانگین ۲۰ درصد از مجموع درآمدهای شهر در اختیار مدیریت شهری است که این منابع را به صورت یکجا دریافت می‌کنند و در قبال آن به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

طلایی گفت:‌دولت در بخش حمل و نقل عمومی و دیگر بخش‌ها وظایفی بر عهده دارد که انجام نداده است ولی شهرداری تهران به بیش از ۵۰ درصد تکلیف خود عمل کرده است که در این زمینه از دولتمردان درخواست داریم که حقوق شهروندان را بپردازند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با کمال تأسف دولت‌ها قبل از روی کار آمدن قول و وعده‌هایی می‌دهند که بعد از آمدن به سر کار این وعده‌ها را فراموش می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر در طول ۴ سالی که در شورا هستند ۲۵۰ میلیون تومان حق الجلسه می‌گیرند ولی برای ورود به شورا تا دو میلیارد تومان نیز هزینه می‌کنند علت این هزینه‌ها چیست،‌ گفت:‌ ما در این حوزه ضعف قانون داریم. بنده پینشهاد می‌کنم افرادی که در شورا رأی آوردند بعد از انتخابات لیست هزینه‌های انتخاباتی خود را ارائه دهند تا مشخص شود چه مقدار برای رسیدن به این صندلی هزینه شده است.

طلایی گفت: متأسفانه فرصت‌های خدمت در جامعه به فرصت‌های کسب ثروت تبدیل شده است که این موضوع در حوزه‌های مختلف از جمله مجلس، دولت و شورا هم وجود دارد که تقاضا می‌شود سیستم‌های نظارتی در ارتباط با این افراد و گروه‌ها در خصوص شورای شهر تهران ورود پیدا کنند.

نظر شما